|
کدخبر: 102542

نگرانی وزیر احمدی‌نژاد از اتصال مخارج دولت به نفت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مقام معظم رهبری فرمودند باید بند ناف اقتصاد ایران را از نفت قطع کرد.

اقتصاد نگرانی وزیر احمدی‌نژاد از اتصال مخارج دولت به نفت

داوود دانش جعفری افزود: مقام معظم رهبری به مناسبت گرامیداشت سی و یکمین سالگرد ارتحال امام خمینی رحمت الله علیه بطور کلی راجع به ویژگی های تحول خواهی حضرت امام ایراد سخن کردند.

وی اظهار کرد: معظم له در سخنرانی خود به چند مورد از مصادیق تحول خواهی در حوزه اقتصاد ایران مثل وابستگی به نفت و عملیاتی نبودن بودجه در ایران اشاره فرمودند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مقام معظم رهبری فرمودند باید بند ناف اقتصاد ایران را از نفت قطع کرد.

وی در این باره توضیح داد: منظور این نیست که کشور از ثروت خدادادی در حوزه نفت و گاز استفاده نکند یا درب چاه های نفت خود را ببندد، بلکه مقصود اینکه از این ثروت به شکل درست استفاده شود.

دانش جعفری بیان کرد: نفت نباید موجب عقب ماندگی کشور شود بلکه باید کاری کرد که نفت موجب پیشرفت مملکت شود.

وی در برنامه رهیافت گفت: حال سئوال اینکه چه باید کرد نفت موجب عقب ماندگی کشور نشود.

او افزود: کارهای زیادی می شود با نفت کرد، اول اینکه بجای فروش نفت خام و صرف در آمد حاصل از نفت در حوزه هزینه های جاری دولت می توان این ماده با ارزش را تبدیل به ارزش افزوده بالا کرد و سپس روی ریل صادرات قرار داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فروش نفت خام تحولی در اقتصاد مملکت بوجود نخواهد آورد از اینرو باید کاری کرد که در آمدهای حاصل از نفت صرف توسعه زیر ساخت ها، افزایش تولید، گسترش صادرات و صدها کار خوب دیگر در اقتصاد ایران شود.

وی افزود: سئوال دیگری که در اینجا مطرح می شود اینکه کشورهای که در دنیا نفت ندارد چگونه مخارج دولت را تامین می کنند؟

دانش جعفری اظهار کرد: اینکه دولت مخارج خود را به نفت متصل کند شرایط خاصی را در اقتصاد کشور ایجاد کرده که خیلی نگران کننده است.

وی ادامه داد: پس از کشف نفت در آمد حاصل از نفت به سمت دولت هدایت شد و دولت هم متناسب با افزایش درآمد نفتی اندازه خود را بزرگ کرد و هر آنچه در می آورد در بودجه خود هزینه می کرد.

وزیر اسبق اقتصاد گفت: هم اکنون دولت ایران یک دولت فربه با عائله و مخارج زیاد است. این دولت جدا از فربه بودن و مخارج سنگین بدهی های زیادی هم دارد.

دانش جعفری بیان کرد: اقتصاد ایران در سال های گذشته نه تنها منابع حاصل از فروش نفت را بلعیده بلکه از بانک های تجاری، بانک مرکزی و همینطور در سال های اخیر از مردم هم استقراض کرده است.

وی در ادامه نرخ تورم در اقتصاد ایران را بسیار بالا برشمرد و گفت: نرخ تورم در برخی از کشورها بین سه تا پنج درصد و نرخ تورم در اقتصاد ایران بالای ۱۵ درصد و حتی به بیش از ۳۰ درصد هم در مقاطعی رسیده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق اقتصاد افزود: تورم بالا، ضد تولید و بسیاری از مشکلات دیگر در کشور است که باید کنترل شود.

برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۱ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «حمید رضا کجوری» با هدف تبیین سخنان روز رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی در قالب گفتگو محور و برنامه ترکیبی بر اساس تمامی بندهای اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر