|
کدخبر: 102319 سجاد صفری

اختصاصی گسترش نیوز:

صفر تا صد شرایط دریافت بیمه بیکاری + نحوه ثبت نام

بیمه بیکاری موضوعی است که افراد شاغل، به هر دلیلی روزی از آن استفاده می‌کنند؛ در این گزارش سعی شده که اطلاعات جامعی از نحوه و شرایط استفاده از بیمه بیکاری گردآوی شود.

اقتصاد صفر تا صد شرایط دریافت بیمه بیکاری + نحوه ثبت نام

دو گروه از افراد مشمول بیمه بیکاری می‌شوند؛ یکی، کارکنان رسمی‌ که غیر ارادی بیکار می‌شوند و دیگر قراردادی‌هایی که مدت آنها به پایان رسیده است. 

بیکار از نظر قانون بیمه بیکاری، بیمه شده ای است که بدون میل و اراده خود بیکار شده است و آماده به کار باشد. براساس این قانون، چنان‌چه بیمه شده ای به علت تغییرات ساختار اقتصادی کارگاه مربوطه و به تشخیص وزارتخانه ذیربط و تائید شورایعالی کار، بیکار موقت شناخته شود و همچنین بیمه شدگانی که به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ، آتش سوزی بیکار شوند، می توانند از مقررات این قانون استفاده کنند.

تشخیص ارادی یا غیرارادی بودن بیکاری بیمه شده، برعهده کمیته‌ای متشکل از نمایندگان این سازمان واداره کارو امور اجتماعی محل اشتغال بیمه شده است.

چند نکته مهم

کارگران فصلی در صورتی که صرفاً در میانه‌های فصل کار اخراج شده باشند و بیکاری آنها بلا اراده تشخیص داده شود مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود.

بیکارهای دارای قرارداد کار با مدت معین در صورتی که براساس رأی مراجع حل اختلاف در میانه‌های مدت قرارداد اخراج شده باشند مشمول استفاده از بیمه بیکاری خواهند بود.

افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن ها جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده اند، با تشخیص واحدهای کار و اموراجتماعی، در صورتی که در پایان قرارداد بیکار شوند مورد حمایت قرار گرفته و مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند شد.

اقدامات لازم برای اعلام وضعیت بیکاری

بیمه شده بیکار، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، باید حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ بیکاری موضوع را به واحدکار و امور اجتماعی ذیربط اطلاع دهد و آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی خود یا کار مشابه آن اعلام کند.

شرایط لازم برای دریافت مقرری بیمه بیکاری

بیمه شدگان بیکار، در صورت احراز شرایط زیر، شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری را دارند:  

- مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی باشند.

- تبعه کشورهای خارجی نباشند.

- مستمری بگیر بازنشسته و یا از کارافتاده کلی نباشند.

- دارای حداقل۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه باشند.

بیمه شدگانی که به علت بروز حوادث غیرمترقبه مانند: سیل، جنگ، زلزله و آتشسوزی بیکار می شوند، برای دریافت مقرری بیمه بیکاری، نیاز به داشتن سابقه پرداخت حق بیمه برای مدت زمان خاص ندارند و حتی اگر در روز اول کار، بر اثر این حوادث بیکار شوند، با رعایت سایر شرایط مقرر می توانند مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند. بیمه شدگان باید در دوره های کارآموزی و سوادآموزی که از سوی ادارات کار و اموراجتماعی و نهضت سوادآموزی برگزار می شود، شرکت کنند و هر دو ماه یک بار، گواهی لازم در این زمینه را به شعب تأمین اجتماعی ارائه کنند.

مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری

مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیمه شدگان واجد شرایط، به سابقه پرداخت حق بیمه از سوی آنان بستگی دارد و در هر حال مدت آن از ۳۶ ماه برای بیمه شدگان مجرد و ۵۰ ماه برای بیمه شدگان متأهل و متکفل بیشتر نیست.

نحوه محاسبه بیمه بیکاری افراد متاهل و مجرد

میزان مقرری روزانه بیمه‌شده بیکار معادل ۵۵ درصد متوسط مزد یا حقوق و یا کارمزد روزانه بیمه‌شده است؛ به مقرری افراد متاهل یا متکفل، (تا حداکثر ۴ نفر از افراد تحت تکفل) به ازاء هر یک از آنها به میزان ۱۰ درصد حداقل دستمزد افزوده خواهد شد.

شرایط قطع مقرری بیمه بیکاری

- بیمه شده مجددا به کار اشتغال یابد.

- بیمه شده بیکار بدون عذر موجه از شرکت در دوره های کارآموزی یا سواد آموزی خودداری کند.

- بیمه شده بیکار از قبول شغل تخصصی خود یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری کند.

- بیمه شده بیکار، مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی شود.

- بیمه شده با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار اولیه برگردد.

- مدت زمان استحقاقی بیمه شده برای دریافت مقرری بیکاری پایان یابد.

 - بیمه شده فوت نماید.

بیکار شدگانی که وفق مقررات قانون کار و حسب آراء صادره از مراجع حل اختلاف مقرر در این قانون به دلیل قصور در انجام وظایف محوله و یا نقض آیین نامه های انضباطی کارگاه توسط کارفرما اخراج گردیده اند مستحق دریافت مقرری بیمه بیکاری نخواهند بود.

در صورتی که پس از پرداخت مقرری بیمه بیکاری به بیمه شده‌ای، مشخص شود که بیکاری بیمه شده، ناشی از اراده شخص وی بوده است، بیمه شده باید وجوه دریافتی به عنوان مقرری بیمه بیکاری را به سازمان تأمین اجتماعی برگرداند. همچنین بیمه شدگانی که با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی، به کار قبلی خود باز می گردند نیز باید مبالغ دریافتی را به تأمین اجتماعی برگردانند.

چنانچه بیمه شده بیکار، اشتغال مجدد خود را اعلام نکند و به رغم اشتغال همچنان به دریافت مقرری بیمه بیکاری ادامه دهد، باید مقرری دریافتی از زمان اشتغال را به تأمین اجتماعی برگرداند.

مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جزو سوابق پرداخت حق بیمه بیمه شده محسوب می‌شود.

مقرری بیمه بیکاری افراد واجد شرایط از روز اول بیکاری بیمه شده قابل پرداخت است.

آخرین آمار ثبت نامی بیمه بیکاری

با شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها، دولت برای حمایت از معیشت افرادی که کار خود را از دست داده‌اند، تزریق پنج هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری تصویب کرد.

برای همین منظور سامانه‌ای به آدرس bimebikari.mcls.gov.ir راه‌اندازی شد تا افراد درخواست خود را در آن ثبت کنند.

براساس این گزارش، مشاغل پرخطر تا پایان اردیبهشت و مشاغل کم خطر که از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز به کار کرده‌اند، تا پایان فروردین ماه بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

آخرین آمار ثبت نامی در سامانه بیمه بیکاری نشان می‌دهد که در مجموع ۸۳۵ هزار و ۱۴۹ نفر در این سامانه ثبت نام کردند که ۶۹۸ هزار و ۷۹۳ نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری تایید شدند.

گفتنی است، در اسفندماه نود و هشت، ۳۷۳ هزار نفر، فروردین نود و نه ۲۹۳ هزار و ۹۸۵ نفر، اردیبهشت ۱۵ هزار و ۱۲۵ نفر و تا ۱۰ خردادماه ۶ هزار و ۲۴۶ نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری توسط وزارت کار تایید شده‌اند.

لازم به ذکر است، بیست و هفتم اردیبهشت ماه ۹۹ رییس سازمان برنامه و بودجه بخش دوم اعتبار یک میلیارد یورویی مقابله با کرونا را ابلاغ کرد و ۱۲۸۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات ریالی منابع یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی بابت تامین هزینه های مدیریت تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا به صندوق بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی تخصیص یافت.

 به هر فرد که به علت شیوع بیماری کرونا بیکار شده است مبلغ ۸۲۵ هزار تومان پرداخت می‌شود. همچنین با توجه به اینکه اعلام شده بیمه بیکاری کرونا برای اسفندماه ۹۸ از ۱۰ اسفند محاسبه می‌شود لذا غرامت اسفندماه ۵۴۵ هزار تومان خواهد بود. 

نویسنده: سجاد صفری
  • محسن زارعی ارسالی در

    ماپنج ماه بیمه بودم ایای بیمه بیکاری به متعلق میشود

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها