|
کدخبر: 99666

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه مشاوران املاک مطرح شد:

ممنوعیت درج قیمت خانه تا کی ادامه دارد؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران: امیدوارم مسئولانی که دستور به انجام این کار خوب داده‌اند پیگیری کنند که واقعاً هیچ سایتی اقدام به درج قیمت نکند چون این کار واقعاً باعث افزایش قیمت هم در بخش فروش و هم در بخش اجاره می‌شود.

اصناف ممنوعیت درج قیمت خانه تا کی ادامه دارد؟

خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در ارتباط با تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار خریدوفروش مسکن گفت: «افزایش هزار تومانی قیمت ارز و جو روانی که به دنبال آن ایجاد می‌شود بی‌تاثیر نیست. تغییرات چهار مولفه مهم یعنی بورس، طلا، ارز و قیمت حامل‌های انرژی معمولاً تأثیر خود را روی بازار مسکن به‌جا می‌گذارند».

مصطفی‌قلی‌خسروی

بورس تاثیر زیادی نداشته است

به اعتقاد کسانی مثل حسام عقبایی، نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران مسکن؛ رونق بورس باعث افزایش قراردادهای رهن کامل شده است اما مصطفی قلی‌خسروی رئیس این اتحادیه نظر دیگری دارد: «تاثیر عوامل چهارگانه به یک اندازه نیست. درست است که اخیراً علاقه مردم به سرمایه‌گذاری در بورس افزایش پیدا کرده ولی تاثیر چندانی بر بازار مسکن نداشته است. برخلاف بورس این بازار طلا و ارز است که فوراً و به‌طور مستقیم روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. البته چند ماه قبل افزایش قیمت بنزین هم تاثیر چندانی به جا نگذاشت چون قبل از اصلاح قیمت‌ بنزین، قیمت مسکن به اوج خود رسیده بود».

ممنوعیت درج قیمت فعلاً به قوت خود باقی است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در ادامه اظهار کرد: «ممنوعیت درج قیمت مسکن در سایت‌ها فعلاً به قوت خود باقی است. امیدوارم مسئولانی که دستور به انجام این کار خوب داده‌اند پیگیری کنند که واقعاً هیچ سایتی اقدام به درج قیمت نکند چون واقعاً باعث افزایش قیمت هم در بخش فروش و هم در بخش اجاره می‌شود. یک مالک ممکن است محاسباتی انجام دهد و به‌عنوان‌مثال به این نتیجه برسد که قیمت هر متر از ملک او ۱۷ میلیون تومان است اما بعد از مراجعه به فلان سایت متوجه می‌شود که دیگران برای موارد مشابه، نرخ‌های بالاتری تعیین کرده‌اند. اثر روانی این رویه به شدت به حال بازار مسکن مخرب است و باعث التهاب هرچه بیشتر بازار می‌شود. تعیین قیمت در سایت‌ها حالتی قمارگونه دارد و ربطی به عرضه و تقاضا و قدرت خرید مردم ندارد. گروهی دست به‌دست هم می‌دهند و با درج قیمت‌های غیرواقعی، سعی در کنترل قیمت‌ها دارند. این وضعیت برای مشاوران املاک که در یک اقتصاد مهم و مولد و اشتغال‌آفرین فعالیت می‌کنند هم مضر است و به رکود بازار منجر می‌شود».

برای دیدن تاثیر باید صبر کرد

وی افزود: «مالکی که اصلاً تمایلی برای فروش ندارد ممکن است با تکیه بر حرف دوستان و آشنایان یا برای محک زدن بازار، قیمت بالایی را در سایت‌ها درج کند. قیمت‌گذاری اینترنتی هیچ مبنایی ندارد یعنی بارها دیده‌ایم که هیچ تغییری خاصی در کف بازار رخ نداده است اما قیمت‌ها به شکل نامتعارف بالا رفته است. ما با فناوری مخالف نیستیم اما در کشورهای دیگری که از نظر فناوری پیشرفته‌تر از ما هستند قیمت مسکن در سایت‌ها مشخص نمی‌شود. در کشورهای پیشرفته هیچ‌کسی نمی‌تواند به‌دلخواه خود قیمت‌گذاری کند. امیدوارم این ممنوعیت ادامه‌‌دار باشد. برای صحبت کردن در مورد تاثیر این کار مثبت باید کمی صبر کرد. امیدواریم باعث کاهش قیمت‌ها شود».

طبق مصوبه ستاد ملی کرونا که رئیس اتحادیه مشاوران املاک آن را به تمام مشاوران املاک در سراسر کشور ابلاغ کرد قرارداد‌هایی که در سه ماه اخیر میان مالکان و مستاجران منعقد شده است تا دو ماه دیگر تمدید می‌شود. مصطفی قلی‌خسروی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: «ظرف این دو ماه مالک باید بدون افزایش رهن و اجاره قرارداد را تمدید کند. طبق گزارش‌هایی که از واحدها به دست ما رسیده است همکاران از این دستورالعمل استقبال کرده‌اند. بعد از پایان دو ماه طرفین باید قرارداد جدیدی میان خود منعقد کنند».

نویسنده: شاپور پشابادی
  • ناشناس ارسالی در

    عدم درج قیمت باعث افزایش هزینه تماس وجست جو وپرس وجوی مردم شده لطفا از درج قیمت ه ای نامتعارف وغیر منطقی جلوگیری کنید نه ق یمت واقعی وقانونی!!!

  • ناشناس ارسالی در

    اخه چراقیمت هااجاره وخریدنبایددرج بشه ای نطوری خیلی مشکلات حل میشه بهرحال فهمیده میشه قیمت چه تلفنی چه درج دراگهی فقط این وسط پول تلفن اضافه میشه وهم وقت زیاد می بره نمیدونم این ایده چه کسی هست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها