|
کدخبر: 100364

عواملی که بر قیمت دلار و طلا تاثیر گذاشت

تشدید تنش‌ها میان امریکا و چین از یک‌سو و خوش‌بینی‌ها به کشف واکسن جدید کرونا از سوی دیگر، از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت دلار و طلا در هفته گذشته میلادی بود.

اقتصاد عواملی که بر قیمت دلار و طلا تاثیر گذاشت

در هفته‌ای که گذشت، دو عامل افزایش اختلافات میان امریکا و چین و همچنین خوش‌بینی‌ها به نتایج اولیه واکسن جدید کرونا، بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد.

شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، در هفته گذشته حدود ۰٫۵ درصد افت کرد.

درحالی‌که در آخرین روز از معاملات هفته دوم ماهی می‌شاخص دلار در سطح ۱۰۰٫۳۱ قرار داشت، روز جمعه به ۹۹٫۸۰ رسید.

کشف واکسن جدید کرونا موجب شد تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله دلار امریکا کاهش یابد. با این حال از اواسط هفته و با تشدید لفاظی‌ها میان دو اقتصاد بزرگ جهان بر سر همه‌گیری کرونا و همین‌طور مسئله هنگ‌کنگ، روند دلار بار دیگر صعودی شد و روز جمعه بازارهای سهام در آسیا و امریکا با ریزش مواجه شدند.

چین اعلام کرده که قصد دارد قانون امنیت ملی را در هنگ‌کنگ اجرایی کند، دونالد ترامپ اما روز جمعه هشدار داد که اگر چنین اتفاقی بیفتد، واکنش شدیدی نشان خواهد داد. قیمت جهانی طلا هم در هفته گذشته با رشد ۰٫۰۲ درصدی مواجه شد.

هر چند کشف واکسن کرونا موجب شد قیمت جهانی طلا اندکی نزولی شود، اما تنش‌ها میان چین و امریکا از افتِ بیشتر قیمت جلوگیری کرد.

هر اونس طلا که در نخستین روز از معاملات با قیمت هزار و ۷۳۴ دلار معامله می‌شد، در روز جمعه به هزار و ۷۳۵ دلار و ۴۴ سنت رسید.

بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که به دلیل عدم قطعیتی که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا به‌وجود آمده، فلز زرد در سال ۲۰۲۰ رکوردهای بی‌سابقه‌ای را ثبت خواهد کرد.

 

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها