|
کدخبر: 100314

نگاهی به اصلاح نمادهای بورسی

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با ثبت سه روز منفی در برابر دو روز کاری مثبت، هفته‌ای توام با اصلاح را پشت سرگذاشت. به این ترتیب در هفته گذشته معامله‌گران شاهد عقب نشینی ۳درصدی شاخص کل بودند.

اقتصاد نگاهی به اصلاح نمادهای بورسی

نماگر اصلی بازار سهام که در روز چهارشنبه هفته ماقبل در ورای مرز یک میلیون واحد کار خود را شروع کرده بود تا روز دوشنبه به زیر یک میلیون واحد رسید و پس از رشد در روز سه‌شنبه دوباره در پایان هفته به زیر یک میلیون واحد بازگشت. به این ترتیب بازار سهام در انتهای هفته شاهد افت ۵/ ۱درصدی شاخص کل بود. با این کاهش، نماگر اصلی بازار سهام تا محدوده ۹۸۶هزار و ۷۵۹واحد پایین آمد.

از دیدگاه کارشناسان، روز چهارشنبه معاملات بار دیگر نظیر رفتار گذشته بازار متمایل به شرکت‌های کوچک بود و شاخص کل هموزن با کارنامه‌ای مثبت و رشد ۲۷/ ۰درصدی به کار خود پایان داد. از دیدگاه کارشناسان هر چند شرکت‌های بزرگ در دو هفته اخیر اصلاح قیمتی خوبی را ثبت کرده و می‌توانند مترصد رشد باشند، اما نگرانی از برخی خبرها به ویژه عرضه‌های سنگین احتمالی توسط دارندگان سهام عدالت و همچنین تمایل بیشتر سهامداران نهادی به فروش سهام، موجب کاهش ارزش سهام شرکت‌های بزرگ شده است. این در حالی است که وضعیت بنیادی شرکت‌های بزرگ به دلیل رشد ارزش دلار در برابر ریال و همچنین افزایش نرخ ارز نیمایی در کنار بازگشت بازارهای جهانی از وضعیت بهتری برخوردار هستند.

در صحنه بازار جهانی معامله‌گران شاهد بهبود وضعیت بازار هستند. بهای هر بشکه نفت برنت به کانال ۳۵تا۳۶دلار در بشکه رسیده است. بهای هر تن مس به ۵هزار و ۳۹۱دلار و بهای هر تن روی و سرب نیز به ترتیب هزار و ۹۶۹دلار و هزار و ۶۵۲دلار گزارش شده است. این قیمت‌ها می‌تواند ظرفیت رشد را در میان مدت به شرکت‌های بزرگ ببخشد؛ اما در وضعیت کنونی به نظر می‌رسد بازار در حال تجربه دوره‌ای از نوسان است که در آن بازار به انتظار تحولات آتی به ویژه وضعیت سهام عدالت و نرخ دلار خواهد بود. در مورد بازار ارز نیز همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفت: نمی‌خواهیم در نرخ ارز دخالت کنیم و نرخ‌های فعلی بازار طبیعی نیست.

دادوستد سهام عرضه اولیه با سرعت بیشتری در حال پیگیری است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: آنچه در بازار اثرگذار بوده، حواله است؛ به این معنا که آنچه در سامانه نیما باید تحقق یابد و ارز صادرکنندگان و نیز ارز خودمان را به واردکنندگان تخصیص دهیم، طی دو ماه دچار وقفه شد. بلافاصله پس از این وقفه هم واردکنندگان تمایل دارند تامین ارز به روال عادی انجام شود، اما هنوز در عرضه ارز حالت عادی حاکم نیست. در مورد سهام عدالت آخرین خبرها حکایت از آن دارد که دارندگان سهام عدالت از سه‌شنبه هفته آینده یعنی ۶خرداد می‌توانند با مراجعه به بانک‌های دارای حساب، اقدام به فروش ۳۰ درصد سهام کنند.

در همین حال بازار دادوستد سهام عرضه اولیه با سرعت بیشتری در حال پیگیری است. در روز چهارشنبه لاستیک یزد در بازار عرضه شد که رکورد مشارکت را به حدود ۳میلیون نفر رساند. در همین حال روز چهارشنبه هفته آینده نیز دو عرضه اولیه برنامه‌ریزی شده است. زرماکارون و پتروشیمی آریاساسول در روز چهارشنبه ۷خردادماه شاهد عرضه اولیه سهام خود خواهند بود. بر این اساس روز چهارشنبه ۲۲۹میلیون و ۱۹۲هزار سهم معادل ۵درصد از سهام آریا ساسول عرضه خواهد شد. از این تعداد ۱۸۳میلیون و ۳۵۳هزار و ۶۰۰ سهم به‌صورت عرضه عمومی خواهد بود و بقیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصیص خواهد یافت. همچنین سقف خرید هر کد ۱۰۰سهم و دامنه قیمتی نیز ۶۵۰۱۱ریال تا ۶۵۱۱۹ریال درنظر گرفته شده است. این ۱۸۳ میلیون سهم، نقدینگی کمتر از ۱۲۰۰ میلیارد تومان لازم دارد که برای این روزهای بازار، اصلا عدد قابل توجهی نخواهد بود. همچنین با فرض مشارکت ۳ میلیون نفری، به هر کد کمتر از ۴۰۰ هزار تومان «آریا» در عرضه خواهد رسید.

در گروه پتروشیمی، هیات مدیره «پترول» در تاریخ ۳۱اردیبهشت‌ماه عنوان کرد: «در جهت تامین منابع مالی مورد نیاز، شروع فرآیند واگذاری ۱۵ درصد از سهام شرکت کود شیمیایی اوره لردگان با اخذ مجوزهای لازم مطابق با مقررات جاری و از طریق سازوکار موجود در سازمان بورس و اوراق بهادار (فرابورس ایران) را مصوب کرد. همچنین این شرکت برنامه افزایش سرمایه‌ای را برای پرداخت بدهی و جبران هزینه‌های سرمایه‌گذاری انجام شده در برنامه کاری دارد.»

درگروه بانکی، بانک کارآفرین برنامه افزایش سرمایه ترکیبی از محل تجدید ارزیابی، آورده و اندوخته را اعلام کرد. براساس گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۸۵۰میلیارد تومان به مبلغ ۴هزار میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سایر اندوخته‌ها و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را در دست دارد. افزایش سرمایه مزبور به منظور دستیابی به نسبت مجاز دارایی‌های ثابت و افزایش ظرفیت برای توسعه فعالیت‌های سودآور بانک و الزامات بانک مرکزی به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

سرمایه شیشه دارویی رازی  افزایش می یابد

در گروه معدنی، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در گزارش تفسیری اعلام کرد که افزایش سرمایه از ۸/ ۴هزار میلیارد تومان به ١٠هزار میلیارد تومان در دستور کار هیات‌مدیره قرار گرفته و پذیره‌نویسی حق‌تقدم‌های مرحله اول از مبلغ ۸/ ۴هزار میلیارد تومان به ۴۴/ ۷ هزار میلیارد تومان در حال انجام است. در نهایت با انجام مرحله دوم افزایش سرمایه، سرمایه شرکت به ١٠هزار میلیارد تومان خواهد رسید. گفتنی است با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برنامه ورود شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان به بازار فرابورس در سال ١٣٩٩ میسر شده است.

شرکت داده گستر عصر نوین درباره شرکت در مناقصه خرید و تامین تجهیزات برای اجرای پروژه ایجاد زیرساخت ابری پیام‌رسان‌های بومی توضیح داد.

براین اساس، «های‌وب» اعلام کرد: مناقصه شرکت ارتباطات زیرساخت با موضوع خرید و تامین تجهیزات جهت اجرای پروژه ایجاد زیرساخت ابری پیام‌رسان‌های بومی که شامل خرید و تامین و حمل تجهیزات به مراکز، تهیه و ارائه لیسانس‌ها و گواهی‌های مربوطه، راه‌اندازی و آزمایش و تحویل و قبولی، فراهم‌سازی قابلیت بهره‌برداری، مستند‌سازی، ضمانت، پشتیبانی و سایر تعهدات طبق مشخصات فنی و ضمایم مربوطه که مبلغ پایه برآوردی براساس بررسی سوابق قبلی توسط کارفرما برمبنای نرخ ارز ۱۳ هزار تومانی محاسبه شده، ۵/ ۱۳۴ میلیارد تومان و مدت پروژه از زمان انعقاد قرارداد ۲۳ ماه است. همچنین مناقصه از ۳۰ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

شیشه دارویی رازی از برنامه افزایش سرمایه ۵۰۰ درصدی خبر داد و در جریان معاملات چهارشنبه با رشد قیمت و صف خرید روبه‌رو شد.

براین اساس، «کرازی» در نظر دارد سرمایه فعلی را از ۱۲۰ به ۷۲۰ میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت حاضر در بازار اول معاملات بورس در صورت موافقت از محل آورده نقدی سهامداران اعمال خواهد شد تا قادر به اجرای طرح توسعه ۲۴۰ تنی خط ۳ تولید شود. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت نیز دیگر شرکتی است که از افزایش سرمایه ۳۳درصدی خبر داده است. براین اساس، «وصنعت» سرمایه فعلی را از ۴۵۰ به ۶۰۰ میلیارد تومان می‌رساند. تامین مالی این شرکت بورسی از محل سود انباشته و با هدف اصلاح ساختار مالی اعمال خواهد شد. در همین راستا اعتباری ملل نیز به منظور دستیابی به اهداف توسعه‌ای موسسه، افزایش توان رقابت‌پذیری، افزایش نسبت کفایت سرمایه و کاهش ریسک ناشی از آن سرمایه فعلی را از ۶۰۶ میلیارد تومان به یک هزار میلیارد تومان می‌رساند. تامین مالی «وملل» از محل آورده نقدی سهامداران اعمال می‌شود. توسعه اقتصادی آرین نیز که درخواست افزایش سرمایه ۱۸۶ درصدی داده بود در مرحله اول سرمایه فعلی را از ۱۴۰ به ۲۳۸ میلیارد تومان می‌رساند. ۵۸ میلیارد تومان از این تامین مالی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و ۴۰ میلیارد تومان دیگر از محل سود انباشته اعمال می‌شود تا صرف اصلاح ساختار مالی و تحصیل سرمایه‌گذاری‌های جدید شود. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری با شاخص منفی و متمایل به شرکت‌های کوچک بود. در این روز با عقب‌گرد ۵/ ۱درصدی نماگر اصلی بازار سهام، ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۱هزار و ۵۴۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۴هزار و ۹۰۰میلیارد تومان رسید.

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر