|
کدخبر: 100069 سجاد صفری

گزارش تفصیلی گسترش نیوز از عملکرد شهرک‌های صنعتی کشور:

صنعتگران کرونا را به فرصت تبدیل کردند

با شیوع بیماری کرونا در کشور، اغلب مشاغل و واحدهای تولیدی با مشکلاتی همچون نبود بازار مصرف و عدم نقدینگی مواجه شدند و اکثراً برای اینکه واحدهای تولیدی آنها به‌طور کامل تعطیل نشوند و کارگران از کار بیکار نشوند این بیماری را به یک فرصت تبدیل کردند.

اقتصاد صنعتگران کرونا را به فرصت تبدیل کردند

واحدهای تولیدی به‌نوعی تغییر کاربری در کار خود به ‌وجود آورده و به یاری مردم آمدند. این واحدهای تولیدی که تنها مختص به یک نقطه کشور نیستند به یاری دولت و کادر درمانی مقابله با بیماری کرونا آمده‌اند و به تولید ماسک، دستکش، لباس‌های پزشکی و ... روی آورده‌اند تا بتوانند نیاز جامعه را تأمین کنند. 

واحدهای تولیدی‌‌ که از قبل از شیوع بیماری کرونا در زمینه تولید مواد شوینده و اقلام بهداشتی فعالیت داشته‌اند با شیوع بیماری کرونا عرصه را ترک نکردند بلکه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در راستای حفظ سلامتی کارگران و کارمندان خود میزان تولید را افزایش دادند تا بتوانند این مواد را برای مصرف عموم کشور تهیه کنند تا جامعه با کمبود این اقلام روبه‌رو نشود.در کنار کادر درمان و از زمانی که این ویروس منحوس به کشور ما آمده است می‌توان گفت این واحدهای تولیدی بودند که دوشادوش کادر پزشکی و حتی به‌صورت شبانه‌روزی به تولید اقلام مورد نیاز در راستای حفظ بهداشت و ایمنی مردم فعالیت کردند. این یک جهاد همه‌جانبه از سوی کادر درمان و واحدهای تولیدی کشور بود تا در تاریخ این مملکت نام‌ آنها به نیکی ثبت شود. در واقع شهرک‌های صنعتی سراسر کشور و واحدهای تولیدی آنها توانستند بیماری کرونا را به یک فرصت تبدیل کنند و سربلند از این آزمون بیرون آیند.

در ادامه این گزارش به فعالیت شهرک‌های صنعتی کشور و مسئولیت‌های اجتماعی آنها در مقابل بیماری کرونا می‌پردازیم. مشروح اقدامات این واحدهای تولیدی به شرح ذیل است:

ظرفیت تولید مواد ضدعفونی‌کننده تبریز؛ ۲۰ تن در روز 

هم‌اکنون ۱۳ واحد تولید مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که برای تامین مواد ضدعفونی‌کننده استان و سایر استان‌ها با ظرفیت کامل و به صورت ۳ نوبته کار می‌کنند و تولید روزانه این مواد به ۲۰ تن رسیده است.

بر اساس برنامه ابلاغی وزیر صنعت معدن و تجارت هر روز واحدهای تولیدی مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده در شهرک‌های صنعتی استان پایش می‌شوند و در صورت وجود مشکل در روند تولید آنها با پیگیری‌های لازم مشکل آنان رفع می‌شود.

 با توجه به شرایط ویژه برخی از واحدهای تولیدی نیز که خطوط تولید آنها در زمینه دیگری فعالیت داشت برای تامین مواد ضدعفونی‌کننده برای مقابله با بیماری ویروس کرونا تغییر خطوط دادند.

با افزایش ۲ تا ۳ برابری ظرفیت واحدهای تولیدی نه‌تنها مواد بهداشتی و ضدعفونی‌کننده استان بلکه نیازهای سایر استان‌ها نیز تامین می‌شود.

 میزان تولید مواد ضدعفونی‌کننده در استان افزایش یافته است و ۳ واحد تولیدی از سازمان غذا و دارو مجوز تولید گرفتند تا بتوانند اقلام بهداشتی موردنیاز مردم را برای مقابله با ویروس کرونا تامین کنند.

آذربایجان غربی قطب تولید دستکش‌های جراحی

این استان با توجه به استقرار واحد دستکش حریر که تنها واحد تولید‌کننده دستکش‌های جراحی و معاینه است در کنار دیگر واحدهای تولیدی مواد ضدعفونی و ماسک، به قطب مبارزه با کرونا در کشور تبدیل شده است و درحال یاری رساندن به آحاد ملت و مراکز بهداشتی جهت مبارزه با این ویروس است.

 واحد هدف ایرسا در زمینی بالغ‌بر ۱۰۵۰۰ مترمربع با میزان سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد تومان و اشتغال‌آفرینی ۴۰ نفر احداث شده و در حال تولید ماسک‌های ۳ لایه و مواد ضدعفونی و انواع شوینده و آرایشی و بهداشتی است.

مشارکت مردم اردبیل در پیشگیری از کرونا 

 آموزش پیشگیری از انتقال ویروس کرونا در استان اردبیل اعم از روستاها، شهر‌ها و عشایر به‌صورت همگانی و فراگیر انجام می‌شود.

مردم فهیم استان اردبیل با دستگاه‌های متولی، به درستی همکاری کرده و آموزش‌های پیشگیری را به‌خوبی اجرا می‌کنند.

 علاوه بر آن در شهرک صنعتی اردبیل ۲ واحد تولید‌کننده مواد ضدعفونی و الکل طبی که اخیراً به‌منظور صادرات افتتاح شده‌اند تا اطلاع ثانوی تمام تولیدات خود را در ظرف‌های ۲۰ لیتری، ۸۰۰گرمی و ۶۰۰ گرمی با قیمت تمام‌شده در اختیار مردم استان قرار دهند.

این واحد‌ها برای تامین و تهیه مواد گندزدایی و ضدعفونی امکان عمومی، خصوصی و ادارات و وسایل نقلیه عمومی همکاری خوبی را انجام می‌دهند و با هماهنگی صنعت، معدن و تجارت قرار شد در مرکز شهر با نظارت این سازمان مواد ضدعفونی‌کننده در اختیار شهروندان قرار گیرد.

چند واحد در داخل استان برای تولید ماسک با تیراژ بسیار بالا اقدام کرده‌اند که با قیمت تمام‌شده در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد.

همکاری مردم با مسئولان و ارائه آموزش‌های لازم و اساسی می‌تواند از استرس و فشار واردشده به خانواده‌ها بکاهد.

افزایش ظرفیت تولید واحدهای صنعتی در اصفهان

سایه شوم و تهدید بیماری کرونا، اگرچه بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و معیشتی را به مخاطره انداخته است اما برخی فعالان اقتصادی و شرکت‌ها نه‌تنها تحت تاثیر این چالش قرار نگرفته‌اند بلکه به بهترین نحو ممکن این تهدید را به فرصت تبدیل کردند.

 با توجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز مبرم جامعه به مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده، واحدهای تولید‌کننده این محصولات در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، ظرفیت تولید خود را افزایش داده‌اند و در برخی واحدها شاهد سه نوبت کاری هستیم.

فعالیت برخی از واحدهای صنعتی فعال در زمینه تولید محصولات بهداشتی، دارویی و غذایی با شیوع کرونا تقویت‌شده و از یک نوبت کاری به سه نوبت ارتقا پیدا کرد.

تولیدکنندگان محصولات بهداشتی و شوینده اصفهان با افزایش ظرفیت تولید و سه نوبتی کردن فعالیت خود، نیاز مردم جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را تامین کردند.

فعالیت سایر واحدهای صنعتی موجود در شهرک‌های صنعتی استان هم با توجه به تعطیلی نوروز و پیوستگی این تعطیلات، تغییر چندانی پیدا نکرد و شیوع ویروس کرونا تاثیری در این فعالیت این واحدها به جا نگذاشت. 

فعالیت شبانه‌روزی واحدهای تولیدی در البرز

در حوزه تولید، واحدهای تامین‌کننده در مقطعی با کمبود مواد اولیهای مانند الکل مواجه شده بودند که با پیگیری‌های صورت گرفته این مواد تهیه و در اختیارشان قرار گرفت.

درصورتی‌که واحدی برای حمل‌ونقل این مواد اولیه با مشکل مواجه است، این آمادگی وجود دارد که ناوگان حمل‌ونقل را برای آنها اعزام کنیم. همچنین واحدهای دیگر که ظرفیت خالی دارند می‌توانند از این ظرفیت برای کمک به دیگر واحدها استفاده کنند.

واحدهای تولیدی ایلام به یاری حاشیه‌نشین‌ها شتافتند

کارکنان این شرکت نیز در راستای گسترش فرهنگ ایثار اجتماعی و در کنار دیگر اقشار جامعه با اهدای مبلغ شصت میلیون ریال به پویش امید و همدلی پیوستند.

واحد ایمنی، بهداشت، محیط‌زیست و انرژی شرکت شهرک‌های صنعتی استان از ابتدای شروع این بیماری تاکنون، اقدام به توزیع یک هزار ماسک، ۲۵ هزار جفت دستکش یک‌بارمصرف و ۲۵۰ ژل ضدعفونی در نقاط حاشیه شهر ایلام نموده‌اند و با وفاق و همدلی و در شرایط کنونی با چنین کمک‌هایی گوشه‌ای از مشکلات مردم را برطرف کنند.

 ۱۰ واحد از واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان نیز مبلغ ۵۰ میلیون ریال به پویش امید و همدلی به‌منظور مبارزه با این ویروس و نیز برای کمک به رفع نیاز‌های اقشار کم‌درآمد، اهدا کردند.

کرونا واحدهای تولیدی بوشهر را فعال کرد

به دنبال شیوع کرونا در کشور، حتی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی راکد استان بوشهر برای تامین کالاهای موردنیاز فعال شدند.

۹۰ درصد از صنایع فعال استان بوشهر در شهرک‌ها، نواحی و منطقه ویژه اقتصادی صنایع کوچک هستند.

بهترین اقدام برای تحقق جهش تولید، فعال‌سازی ظرفیت خالی صنایع موجود است و برای دستیابی به این مهم با کم کردن تلاطم اقتصادی می‌توان این ظرفیت را پوشش داد.

عمده موانعی که سر راه تولید وجود دارد، پیش از تولید قرار گرفته‌اند که با برطرف شدن آنها کمک بزرگی به ارتقا تولید و تحقق شعار جهش تولید می‌شود.

شیوع ویروس کرونا و پیامدهای آن، زندگی هموطنان را به شکل وسیعی تحت تاثیر قرار داد و به خصوص فعالان بخش‌های مختلف صنعت و چرخه تولید روزهای پراضطراب و سختی را پشت سر گذاشتند.

اقدامات انجام شده در مقابله با ویروس کرونا، بیانگر این نکته ارزشمند است که بخش صنعت کشور از ظرفیت بسیار بالای تولیدی و مدیریتی برخوردار است که در این مدت برای تامین کالاهای موردنیاز، حتی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی راکد فعال شدند و بسیاری از کارخانه‌ها با تغییر خطوط، به سمت تولید اقلام مدنظر رفتند و به سرعت به تولید رسیدند.

درمانگاه‌های شهرک‌های صنعتی تهران فعال شده است

در تولید مواد ضدعفونی‌کننده (دست، پوست و سطوح) و شوینده نیاز بازار به‌صورت کامل مرتفع شده و هیچ نیازی در بازار وجود ندارد و در استان تهران نیز متعاقب کشور هیچ مشکلی وجود ندارد.

۴۰ واحد تولیدی در استان تهران خطوط خود را برای تولید مواد بهداشتی و درمانی مرتبط با کرونا تغییر داده‌اند و ۵۲ واحد دیگر به افزایش ظرفیت تولید خود اقدام کردند.

در بخش تولید اقلام و کالاهای مرتبط با درمان و پیشگیری از بیماری کرونا کمک‌های ویژه‌ای داشتیم و در این راستا مجوز تغییر خطوط تولیدی برای تولید مواد ضدعفونی و شوینده و ماسک را خارج از بروکراسی اداری و در سریع‌ترین زمان ممکن صادر کردیم.

در تولید ماسک شاهد افزایش تولید و افزایش خطوط تولیدی در تهران بوده‌ایم، به‌عنوان نمونه در شهرک نصیرآباد یک واحد تولید ماسک داشتیم که الان به ۵ واحد افزایش یافته است و در این هفته ۴ خط تولید جدید ماسک نیز توسط تولیدکنندگان اضافه شد.

تمهیدات و هماهنگی‌های لازم برای تردد کارگران و کارفرمایان به واحدهای تولیدی بدون هیچ‌گونه مشکلی انجام شده است و در این راستا معرفی‌نامه‌ها و کارت‌های شناسایی صادر شده است.

۸۰ بافت صنعتی و شهرک صنعتی دولتی و غیردولتی داریم که حدود ۴۰۰ هزار نفر اشتغال مستقیم دارند. در ورودی این بافت‌ها و شهرک‌های صنعتی، تست غربالگری انجام می‌شود و حتی در ورودی واحدهای صنعتی نیز تست غربالگری داریم.

HSE شهرک‌ها و واحدهای صنعتی، برنامه‌های آموزشی دارند. آنها به صورت هماهنگ کار می‌کنند و درمانگاه‌های شهرک‌ها نیز فعال شده است که با شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌ها ارتباط برقرار کرده‌اند.

افزایش تولید با وجود کمبود در چهارمحال و بختیاری

برای تامین‌نیازمندی‌های مردم استان، شهرک‌های صنعتی استان تولیدات خود را افزایش داده‌اند.

با توجه به شیوع کرونا و نیاز مردم به مواد بهداشتی، یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی بروجن روزانه یک تا ۲ تُن مواد ضدعفونی‌کننده بر پایه‌‌ الکل‌، تولید می‌کند.

در همین شهرک صنعتی، یکی از واحدهای فعّال نساجی که تولید آن بر انواع موکت متمرکز بود، با راه‌اندازی خطوط جدید، در دو شیفت کاری روزانه ۴ هزار قطعه ماسک بهداشتی برای مصرف مردم و همچنین انواعِ لباس‌ِ بیمارستانی (گان) برای مراکز درمانی استان تولید می‌کند.

علیرغم کمبود در تهیه‌ مواد اولیه مثل الکل برای تولید محلولِ ضدعفونی بر پایه الکل، فعالیت این واحدهای تولیدی همچنان برای رفع نیازهای مردم ادامه دارد.

در یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی تشنیز نیز روزانه ۸ هزار لیتر مایع دستشویی و همچنین ۱۶ هزار لیتر آب ‌ژاول تولید می‌شود.

اجرای طرح غربالگری در ورودی شهرک‌های صنعتی بزرگ، تعامل روزانه با شرکت‌های خدماتی شهرک‌های صنعتی جهت غربالگری در واحدهای زیرمجموعه، ضدعفونی معابرِ شهرک‌های صنعتی، توزیع رایگان امکانات حفاظت شخصی و عمومی از قبیل ژل، ماسک ‌و مواد شوینده، نظارت بر ضدعفونی محصولات و کانتینرهای وارداتی، نصب بنر در ورودی شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای افزایش آگاهی واحدها و شاغلین را ازجمله اقدامات این شرکت برای حفظ سلامت کارگران واحدهای صنعتی استان است.

تولید انبوه الکل در خراسان جنوبی

برای نخستین بار در خراسان جنوبی یک شرکت مستقر در شهرک صنعتی قاین موفق به تولید الکل در این استان شد که با حضور مسئولان به بهره‌برداری رسید.

با پیگیری و حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی، خانه صنعت و معدن استان و تلاش شبانه‌روزی یک‌ماهه پرسنل عرقیات ارسطو مستقر در شهرک صنعتی قاین برای نخستین بار در استان الکل (بیواتانول-الکل سازگار با محیط‌زیست) در این واحد صنعتی تولید شد.

با توجه به وضعیت خاصی که شیوع ویروس کرونا در کشور و مخصوصاً در خراسان جنوبی ایجاد کرده است این روزها همه سعی می‌کنند برای مقابله با این بیماری گامی بردارند.

واحد فناور عرقیات ارسطو حائری بعد از مطالعه، پژوهش و تحقیق به روندی استاندارد جهت تولید انبوه الکل دست یافت.

با انجام فرآیندهای تولید الکل حتی پس از بحران می‌توانیم به تولید عطر بپردازیم که می‌توان از ظرفیت تولید گل نرگس در استان استفاده مطلوبی کرد.

فعالیت جهادی واحدهای تولیدی در خراسان رضوی 

ظرفیت تولید اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده در واحدهای صنعتی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان افزایش یافت.

ظرفیت تولید واحدها افزایش یافته و در صورت تامین بیشتر مواد اولیه، واحدهای صنعتی می‌توانند تولید خود را بازهم افزایش دهند.

صنعتگران در جهت کمک به مردم و تامین نیازها، ظرفیت تولید خود را افزایش دادند و برخی از واحد صنعتی با تغییر خط تولید و افزایش شیفت کاری در حال فعالیت جهادی هستند.

ظرفیت تولید سالانه واحدهای مواد ضدعفونی‌کننده، شوینده و نیز واحدهای سلولزی ۵۹ هزار تن است.

۸ واحد صنعتی اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مشغول به تولید مستمر هستند و تمامی تولید واحدهای صنعتی با اولویت اختصاص به مراکز بهداشتی بوده تا مردم دغدغه نداشته باشند و در این مراکز کمبودی نباشد.

خوشبختانه با حمایت‌های معاونت اقتصادی استانداری و اقداماتی که صورت گرفت طی یک هفته گذشته، تولید ماده الکل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از ۶ هزار لیتر به ۱۲ هزار لیتر در روز افزایش یافت.

همواره حوزه تولید ظرفیت‌های جدیدی را به وجود آورده است و به صورت مستمر در حال رصد واحدهای تولیدی برای رفع مشکلات و مسائل آنها هستیم تا در شرایط موجود خللی در امور آنها پیش نیاید و تولیدات روند افزایشی داشته باشد.

درخشش خراسان شمالی در پویش همدلانه

صنایع کوچک مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان شمالی بیش از ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در قالب پویش همدلانه کمک کردند.

 واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با کمک‌های نقدی و غیر نقدی بالغ‌بر ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به پویش همدلی و کمک‌های مؤمنانه پیوسته‌اند.

تاکنون تعداد ۱۲ هزار ماسک، ۶ هزار لیتر مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده ۲۰۰ بسته مواد بهداشتی و ۱۰۰ بسته مواد غذایی توسط صنایع کوچک مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به روستاهای محروم، شهرداری‌ها، هلال‌احمر و ... اهدا شده است.

همچنین واحدهای صنعتی به‌صورت نقدی جهت تأمین موارد موردنیاز جامعه پزشکی به بیمارستان‌ها کمک کردند.

بسته‌های غذایی و ارزاق نیز توسط برخی واحدهای صنعتی تهیه و به نیازمندان و افرادی که به دلیل شیوع کرونا دچار آسیب‌های جدی اقتصادی شده‌اند، اهدا شد.

بر اساس گزارش‌های دریافتی، کمک‌های صنعتگران مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در زمینه تامین بسته‌های غذایی، تأمین رایگان اقلام بهداشتی نظیر ماسک و محلول‌های ضدعفونی‌کننده و نیز توزیع محصولات غذایی بین اقشار محروم از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور انجام‌شده و همچنان ادامه دارد.

واحدهای تولیدی جدید در خوزستان راه‌اندازی شدند

در شهرک‌های صنعتی برخی واحدهای صنعتی با تغییر کاربری و یا راه‌اندازی خط جدید موفق به تولید مواد ضدعفونی‌کننده بهداشتی، دستکش، شوینده، لباس ضدویروس و بیمارستانی، ماسک و ژل ضدعفونی دست شدند.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تمامی تلاش‌ها در حوزه صنعت استان به کار بسته شد تا بتوان در کنار مدافعان سلامت با این ویروس مقابله کرد. بر همین اساس ۹ واحد صنعتی برای تولید مواد ضدعفونی‌کننده بهداشتی، دستکش، شوینده، لباس ضدویروس و بیمارستانی، ماسک و ژل ضدعفونی دست خط تولید جدید راه‌اندازی کردند.

۶ واحد صنعتی دیگر نیز از ۲۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش تولید داشته‌اند و خوشبختانه هم‌اکنون این واحدهای صنعتی در حال تولید بوده و مشغول کار هستند و از لحاظ تامین ملزومات بهداشتی و پزشکی برای مهار این ویروس در استان مشکلی وجود ندارد.

 هم‌اکنون ملزومات بهداشتی مقابله با کرونا ویروس در شهرک‌های صنعتی اهواز، آبادان، خرمشهر، دزفول و شوشتر تولید می‌شوند. 

واحدهای صنعتی این استان ظرفیت تولید روزانه ۳۰ تُن مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده را دارند.

توزیع رایگان اقلام بهداشتی توسط زنجانی‌ها

واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان از روزهای نخستین شیوع کرونا در کشور با تغییر خطوط تولیدی خود به مواد ضدعفونی‌کننده و یا با اهدای کمک‌های نقدی به دانشگاه علوم پزشکی استان یاریگر مسئولان استان در مهار و پیشگیری از این ویروس هستند.

در این راستا در اوایل اسفندماه سال گذشته شرکت شیمی سبز اشراق، یکی از واحدهای تولیدی استان و شرکت صنایع غذایی هومن، ضمن تولید مواد ضدعفونی‌کننده، نسبت به توزیع رایگان در سطح شهر زنجان اقدام کردند.

در ادامه همراهی و همیاری واحدهای صنعتی استان در تامین اقلام بهداشتی و نیازهای مراکز درمانی و کادر پزشکی و پرستاری، شرکت کاغذ‌سازی راشا کاسپین زنجان از واحدهای مستقر در شهرک صنعتی اشراق زنجان، مبلغ ۲ میلیارد ریال در اختیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان قرار داد.

شرکت پاک سمن، یکی دیگر از واحدهای مستقر در شهرک صنعتی اشراق، ضمن اهدای یک هزار عدد ماسک قابل شستشو به اتحادیه نانوایان زنجان تامین رایگان ماسک‌های موردنیاز این اتحادیه را متعهد شده است. همچنین این شرکت با تولید روزانه ۲ هزار عدد ماسک قابل شستشو، نسبت به توزیع رایگان در مراکز بهداشتی و نهادهای درگیر در مبارزه با کرونا اقدام کرد.

سمنان قطب تولید محلول‌های ضدعفونی در کشور

تولید محلول ضدعفونی‌کننده در استان سمنان ۱۹ برابر شده است. مدیران این واحدها جهت ایجاد فضای ایمن در مقابله با کرونا تمام تلاش خود را انجام می‌دهند.

ظرفیت تولید ماسک از ۲۷ هزار عدد در روز به ۴۳ هزار عدد ماسک در روز، جهش تولید داشته است. تولید محلول‌های ضدعفونی از ۳۵۰۰ لیتر در روز به ۶۷۵۰۰ لیتر رسیده و استان سمنان به قطب تولید در کشور تبدیل شده است.

واحدهای تولیدی و صنعتی استان با رعایت پروتکل‌های مربوط به گام دوم فاصله‌گذاری اجتماعی و موازین بهداشتی مربوط به پیشگیری و مقابله با کرونا فعالیت دارند.

توزیع رایگان اقلام بهداشتی در بین کارکنان واحدهای تولیدی سیستان 

با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت موارد بهداشتی برای مقابله با این ویروس خطرناک، ضدعفونی و سمپاشی شهرک صنعتی زاهدان میرجاوه انجام شد.

با توجه به ترددهای مختلف در شهرک صنعتی زاهدان میرجاوه و تقاضامحور بودن آن به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شهرک‌های مستقر در استان، ابتدا این شهرک ضدعفونی شد.

پس‌ازاین شهرک سایر شهرک‌های صنعتی نیز براساس میزان تراکم موجود در آنها در اولویت ضدعفونی قرار گرفتند.

علاوه بر ضدعفونی شهرک صنعتی، واحدهای صنعتی بزرگ با جمعیت بالا و سایر واحدهایی که تقاضا داشتند نیز ضدعفونی شدند.

هم‌اینک این شرکت آمادگی دارد براساس درخواست واحدهای تولیدی، به ضدعفونی محل درخواستی بپردازد.

پیش‌ازاین ساختمان اداری شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان نیز ضدعفونی و در میان کارکنان این شرکت ماسک، دستکش، پد الکلی، اسپری و ژل ضدعفونی به‌صورت رایگان توزیع شد.

جامعه صنعتی فارس پیشتاز در مسئولیت‌های اجتماعی

پویش همدلی و کمک مومنانه در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان از مورد استقبال فعالان صنعتی قرار گرفت.

پویش همدلی و کمک مومنانه در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، در راستای تحقق بیانات رهبر انقلاب در خصوص جمع‌آوری کمک مومنانه به نیازمندان و افرادی که به دلیل شیوع کرونا دچار آسیب‌های جدی اقتصادی شده‌اند، با مشارکت فعال جامعه صنعتی استان تشکیل شد.

در این راستا تاکنون صنعتگران مستقر در شهرک‌های صنعتی بزرگ شیراز، شهید مصلحیان کازرون، سپیدان، لار، فیروزآباد، آباده، استهبان، جهرم و مرودشت به این پویش پیوسته‌اند و کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را ارائه کرده‌اند و هدف اصلی این پویش، کمک به خانواده‌های نیازمند و دانش‌آموزان بی‌بضاعت بود.

باتوجه به شرایط امروز کشور، نیز فعالان صنعتی از همان روزهای نخست هم در عرصه تولید تجهیزات موردنیاز و اقلام بهداشتی و هم در زمینه همکاری با ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی واحدهای صنعتی، همکاری‌های لازم را انجام داده‌اند و با راه‌اندازی پویش همدلی و کمک مومنانه، به یاری آسیب دیدگان از کرونا شتافتند.

براساس گزارش‌های دریافتی از شهرستان‌ها، تاکنون کمک‌های خوبی در زمینه تامین بسته‌های غذایی، تامین رایگان اقلام بهداشتی نظیر ماسک و محلول‌های ضدعفونی‌کننده و نیز توزیع محصولات غذایی تولیدی کارخانه‌ها بین اقشار محروم انجام شده است.

با وجود اینکه برخی واحدهای تولید متاثر از این شرایط دچار مشکل شده‌اند اما ضمن حمایت از کارگران و نیروی کار خود، خدمات مناسبی نیز به آنها ارائه کرده‌اند که این اقدام واحدهای صنعتی قابل‌تقدیر است.

کمک مومنانه ۳۰ میلیارد ریالی واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی قزوین

در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی و کمک مومنانه به اقشار آسیب‌دیده در بحران ویروس کرونا، ۳۰ میلیارد ریال مساعدت نقدی و غیرنقدی توسط واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان پرداخت شد.

 صنایع مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین تاکنون برای یاری آسیب‌دیدگان بیماری کرونا ۳۰ میلیارد ریال به شکل نقدی  و غیرنقدی کمک کرده‌اند.

در راستای مسئولیت اجتماعی، حفظ سلامت مردم و مشارکت در شکست ویروس کرونا، مبلغ  ۱۸ میلیارد ریال به‌صورت نقدی به حساب دانشگاه علوم پزشکی قزوین واریز شد. در بخش غیر نقدی هم واحدهای تولیدی و صنعتی در تهیه و ارسال مواد ضدعفونی، ماسک و دستکش و ارسال نمونه محصولات تولیدی برای تقدیر از پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌ها مشارکت کردند.

شرکت‌های نفیس نخ، گروه صنعتی ویتانا، صنعت پلاست آبیار، بازرگانی بخشنده، شیمیلیا، ای جی تی، آراپوش گستر، کابل‌سازی افق البرز، فرآورده‌های لبنی بل روزانه، رایکالتون تسمه، توسعه فن‌افزار توسن، بهروفران، مهندسی مواد مکرر، سالار البرز ایرانیان، نوآور ارتباط صنعت و ... از مهم‌ترین واحدهای تولیدی یاری‌کننده در این امر خداپسندانه بودند. 

تعدادی از واحدهای تولیدی با تغییر خط تولید به تولید ماسک، ژل ضدعفونی و محلول ضدعفونی روی آوردند.

واحدهای تولیدی قم با تمام توان فعالیت می‌کنند

نظر به شرایط پیش‌آمده در خصوص اپیدمی این ویروس باید برای تکریم هر چه بیشتر ارباب‌رجوع و حفظ ایمنی و بهداشت ایشان، زمینه تسهیل در امور فراهم شود.

تمدید شرایط واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز ازجمله تصمیماتی است که در راستای ضرورت رسیدگی به حجم بالای تقاضای واگذاری زمین در انتهای امسال وجود دارد اتخاذ گردیده است.

در جهت رونق تولید و حمایت از واحدهایی تولیدی و صنایع کوچک در شرایط شیوع ویروس کرونا در استان و کشور اقساط اسفندماه امسال تا اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی بدون هیچ‌گونه تعدیلی به انتهای اقساط آنها منتقل می‌شود.

بایستی با حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدی تلاش کرد تا مشکلات جامعه در خصوص بیکاری و تأمین کالا به حداقل ممکن برسد.

تولیدکنندگان نیز در وضعیت شیوع ویروس کرونا با تمام توان در جهت تامین مایحتاج و کالا در کنار مردم عزیزمان ایستاده و شبانه‌روزی، مشغول تولید و فعالیت هستند.

تولید ماسک رایگان در کردستان

۲ واحد تولیدی در شهرستان سقز که به ‌صورت رایگان ماسک ضد کرونا تولید و توزیع می‌کنند. 

شرکت‌های شادمهر حریر کردستان و بازرگانی الماس غرب، از واحدهای تولیدی پوشاک فعال به ترتیب در شهرک صنعتی سقز و ناحیه صنعتی صاحب، ماسک تولید کرده و به صورت رایگان در بازار توزیع می‌کنند.

شرکت‌های شادمهر حریر کردستان و بازرگانی الماس غرب در اقدامی قابل‌تحسین، ماسک تولید نموده و جهت توزیع در اختیار اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان سقز قرار داده تا به صورت رایگان در میان مردم توزیع شود.

ماسک‌های تولیدی این ۲ شرکت، کاملا بهداشتی و دارای لایه ضد پُرز و قابل شستشو می‌باشد و این تولیدات با همکاری اداره هلال‌احمر شهرستان سقز در قالب چادرهای هلال احمر در سطح شهر به صورت رایگان توزیع می‌شوند.

طبق پیش‌بینی‌های به‌عمل آمده این شرکت‌ها قادر خواهند بود روزانه ۷ تا ۸ هزار ماسک تولید و در میان مردم به‌صورت رایگان توزیع کنند.

با توجه به اینکه در چند روز اخیر قیمت ماسک‌های معمولی و فیلتردار در بازار به طرز بسیار عجیبی افزایش داشته است، ماسک‌های تولیدی این ۲ شرکت در شرایط بحرانی کنونی و توزیع رایگان آن، سبب انرژی، آرامش و بار روانی مثبت برای مردم بوده که این کار خداپسندانه شایسته بهترین تقدیرها است.

شهرک صنعتی تهران

کرمانشاه قادر به صادرات اقلام بهداشتی به استان‌های دیگر

حجم بیشتری از محصولات ضدعفونی‌کننده که موردنیاز استان است تولید و به بازار عرضه می‌شود.

هم‌اکنون شرکت‌ها و واحدهای صنعتی کرمانشاه در حال تولید مواد ضدعفونی موردنیاز جهت مبارزه با کرونا هستند.

 عرضه این محصولات با نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت و معاونت غذا و داروی استان کرمانشاه انجام می‌شود.

شرکت پژوهان‌گستر بیستون در حال تولید ۱۵ تن در روز مواد ضدعفونی خانگی و ژل ضدعفونی دست، شرکت دانش‌بنیان مجتمع شیمیایی در حال تولید ۲۰ تن در روز مواد ضدعفونی‌کننده محیط و ژل ضدعفونی دست، شرکت تحقیقاتی ابزارسازان درمانگر در حال تولید ماسک نانو ماسک بیمارستانی، لباس محافظ بیمارستانی و تولید هرروز یک هزار و ۵۰۰ دست لباس محافظ بیمارستانی و ماسک هستند.

همچنین شرکت تولیدی پرک شیمی در حال تولید ۱۰ تن در روز مواد ضدعفونی‌کننده محیط و ژل ضدعفونی دست، شرکت ساینا سلامت پارس در حال تولید ۴ تن در روز مواد ضدعفونی‌کننده محیط و ژل ضدعفونی‌کننده دست و شرکت کیمیا فرآیند بیستون در حال تولید ۸ هزار لیتر در روز مواد ضدعفونی‌کننده سطوح و ژل ضدعفونی‌کننده دست هستند.

این واحدهای تولیدی با توجه به رسیدن مواد اولیه علاوه بر تامین نیاز استان قادر هستند نیازهای خارج از استان را نیز پوشش دهند.

تولید روزانه ۴۰ هزار ماسک در دستور کار واحدهای تولیدی کرمان

یک واحد تولیدی در حال تولید پارچه برای ماسک است که باید به تأیید دانشگاه علوم پزشکی برسد.

 از دیدگاه فرصت همان موضوع اقتصاد مقاومتی است که موجب شده است که کشور مقاوم‌تر بشود لذا الان شاهد هستیم که استان در حال تولید اقلام بهداشتی مختلفی هستند.

تبعاتی برای حوزه‌های تولیدی ما به وجود آمده است که این تبعات می‌تواند کوتاه یا بلندمدت باشد و یکی از این محورها، بازار است از طرف دیگر با شیوع این ویروس خوشبختانه کسبه بازار برای سلامتی مردم همکاری‌های خوبی را داشته‌اند.

واحدهای تولیدی‌ای در این استان وجود دارند که می‌توانند ظرفیت تولیدشان را در شرایط موجود بیشتر کنند. یکی از این واحدها، واحدهای تولید الکل است که ظرفیت آنها درحال‌حاضر هزار و ۸۰۰ لیتر در روز است که می‌تواند به سه هزار لیتر در روز افزایش پیدا کند.

همچنین خط تولید ماسک نیز راه‌اندازی شده است که در این زمینه مشکل تأمین پارچه ماسک را داریم. یکی از واحدهای تولیدی در کرمان به صورت آزمایشی در حال تولید پارچه هستند و در صورت تأیید دانشگاه علوم پزشکی این مشکل نیز مرتفع می‌شود و در مجموع تمهیداتی که اتخاذ شده است سعی می‌شود که روزانه ۴۰ هزار ماسک تولید شود.

تولیدکنندگان کهگیلویه و بویراحمد موردحمایت قرار گرفتند

فصل‌های حمایتی ویژه‌ای برای واحدهای صنعتی در مواجهه با ویروس کرونا برنامه‌ریزی شده و در حال پیگیری است.

مدیریت و تعامل در دریافت اقساط زمین صنعتی، همراهی با این واحدها در مواجهه با بحران کرونا به‌صورت خاص در حوزه اختیارات شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد ازجمله حمایت‌های ویژه پیش‌بینی شده است.

به صورت عام نیز مدیریت در پرداخت تسهیلات بانکی و نام‌نویسی برای پرداخت بیمه بیکاری از برنامه‌های کلان برای حمایت از تولیدکنندگان خسارت‌دیده از بحران کرونا در استان است.

پیرو مصوبات ستاد مقابله با کرونا در کشور و ستاد استانی، ستاد مقابله با بحران کرونا در مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی استان در سال ۹۹ تشکیل و چند جلسه با طرح مسائل و مشکلات برگزار شده است.

 درحال‌حاضر مطابق مصوبات استانی ستاد مقابله کرونا واحدهای صنعتی تولید‌کننده مواد غذایی و بهداشتی استان در حال فعالیت هستند.

شناسایی واحدهای پرخطر و ضدعفونی شهرک‌های صنعتی پرتردد از اقدامات دیگر برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در شهرک‌های صنعتی استان است.

شهرک‌های صنعتی، شهرک صنعتی یاسوج ۱ و یاسوج ۲ و یاسوج ۳ و چهاربیشه از جمله شهرک‌هایی هستند که در چند مرحله ضدعفونی و گندزدایی شده‌اند.

اطلاع‌رسانی و مشاوره و برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره آموزشی با هدف تحقق مراقبت‌های بهداشتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از دیگر خدمات انجام شده در شهرک‌های صنعتی استان برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا بوده است.

کرونا در عملکرد واحدهای تولیدی گلستان تاثیری نگذاشت 

شیوع ویروس کرونا خللی در فعالیت واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‎ها و نواحی صنعتی این استان ایجاد نکرد و تولید در این واحدها بدون وقفه ادامه دارد.

تعطیلی برخی واحدها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی طبق برنامه‌ریزی قبلی و به دلیل فرارسیدن سال نو بود که با پایان تعطیلات رسمی، تولید در آنها از سر گرفته شد.

برای پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، کارکنان و کارگران شاغل در آن به‌طور مستمر غربالگری و تب سنجی می‌شوند و عملیات ضدعفونی و گندزدایی ساختمان‌های اداری و نگهبانی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، معابر، واحدهای صنعتی و تاسیسات آبرسانی شهرک صنعتی گلستان نیز با جدیت و به صورت مستمر انجام می‌شود.

همچنین واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی گلستان در حد توان نسبت به تهیه مواد ضدعفونی‌کننده و لوازم بهداشتی موردنیاز کارگران اقدام می‌کنند.

با نگاهی کوتاه به فعالیت‌های شهرک‌های صنعتی که در بالا به عملکردهای آنها درخصوص مسئولیت‌های اجتماعی اشاره شد متوجه خواهیم شد که بیماری کرونا باوجوداینکه توانست مشکلات بسیاری را در جامعه به وجود بیاورد و متاسفانه جان بسیاری از هم‌وطنان ما را گرفت ولی در مقابل باعث اتحاد و یکدلی صنعتگران و کادر درمانی کشور شد تا بتوانند در این شرایط سخت یار و یاور جامعه باشند.

کرونا تولیدات کارخانجات گیلان را افزایش داد

بر اساس ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی در تامین کالاهای موردنیاز جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تمامی موانع این امر در محل، شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام شد.

در پی تامین نیاز مردم استان و سایر هموطنان به اقلام بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا، واحد صنعتی توان تن و قربانی، مستقر در شهرک صنعتی سفیدرود رشت و فومن وش و شهاب شیمی پارس مستقر در ناحیه صنعتی کوچیچال فومن، خط تولید خود را برای تولید انواع ماسک بهداشتی و محلول ضدعفونی‌کننده به ۲ برابر افزایش دادند. 

طبق پیش‌بینی‌های به‌عمل‌آمده، این شرکت‌ها قادر هستند روزانه ۵ تا ۶ هزار ماسک تولید کنند.

ضمن صدور مجوز موقت افزایش فعالیت و تغییر تولید، زمینه مناسب برای تأمین مواد اولیه تولید محصولات شوینده، بهداشتی، ژل‌های ضدعفونی و ماسک فراهم شده است.

به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و تأمین لوازم بهداشتی موردنیاز مردم و مراکز درمانی، ظرفیت تمامی کارخانجات تولید‌کننده محصولات شوینده و ضدعفونی‌کننده در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان گیلان افزایش یافت. 

خط جدید تولید محلول ضدعفونی‌کننده در شهرک صنعتی نقره ده آستانه اشرفیه این محصول را به اندازه کافی در اختیار مراکز بهداشتی قرار داده است.

شرکت فکری مستقر در شهرک صنعی شفت اقدام به تولید ماسک‌های کاملاً بهداشتی کرده و این تولیدات در بیشتر مقاطع در سطح شهر به‌ویژه در شرایط بحرانی به‌صورت رایگان توزیع شده که این کار سبب انرژی، آرامش و بار روانی مثبت برای مردم بوده که این کار خداپسندانه شایسته بهترین تقدیرها است.

به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و تأمین لوازم بهداشتی موردنیاز مردم و مراکز درمانی، ظرفیت تمامی کارخانجات تولید‌کننده محصولات شوینده و ضدعفونی‌کننده در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان گیلان افزایش یافت. 

واحد‌های صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قادر خواهند بود روزانه، بیش از ۹۷ هزار انواع ماسک بهداشتی، ۴۱۰۰ عدد انواع لباس ایزوله، یک‌بارمصرف و بیمارستانی و همچنین ۱۶ تن انواع ضدعفونی‌کننده را تولید و در اختیار عموم مردم و کادر درمانی قرار دهند.

فعالیت شبانه‌روزی واحدهای تولیدی لرستان برای مقابله با کرونا

نقش واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی استان در مبارزه با کرونا، قابل‌توجه است.

در سال ۹۹ که از سوی رهبر معظم انقلاب، سال جهش تولید نام‌گذاری شده است تلاش شده تا با توسعه شهرک‌های صنعتی سطح استان، زمینه فعالیت صنعتگران لرستان تسهیل شود.

پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، خوشبختانه واحدهای تولیدی و صنعتی فعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی لرستان توانستند با افزایش تولید خود، بخشی از نیاز مردم و جامعه پزشکی را تامین کنند.

در روزهای نخستین شیوع کرونا در کشور، واحد الکل سازی فجر شهرک شماره ۲ خرم‌آباد توانست تا با تکیه‌بر دانش فنی و ظرفیت‌های موجود، بخشی از الکل موردنیاز مردم را تامین کند.

تامین الکل موردنیاز واحدهای تولید ژل ضدعفونی‌کننده نیز ازجمله اقداماتی بود که از آغازین روزهای شیوع ویروس منحوس، در سطح شهرک‌های صنعتی لرستان صورت گرفت.

خوشبختانه واحد تولید گان و پوشش محافظتی یک‌بارمصرف کادر درمانی شهرک صنعتی شماره ۲ خرم‌آباد نیز ازجمله واحدهای فعالی بود که از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در ۳ شیفت کاری توانسته البسه موردنیاز جامعه پزشکی و پرستاری استان را تامین کند.

واحد تولید ژل ضدعفونی شرکت داروسازی بایر افلاک منطقه ویژه اقتصادی ازنا نیز یکی از واحدهای فعال در مقابله با کرونا در کشور است که نیاز مردم استان و برخی استان‌ها را نیز تامین می‌کند. لذا خوشحال و خرسندیم که در مسیر خدمت به عموم مردم، شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان توانسته نقشی تأثیرگذار داشته باشد.

واحد تولید اکسیژن سفیدکوه شهرک صنعتی شماره ۲ خرم‌آباد در اقدامی خداپسندانه اقدام به تحویل اکسیژن طبی رایگان به نیازمندان و بیماران کرونایی کرده و می‌کند. این اقدام اسلامی و انسانی در چنین شرایطی، جز ترجمان مهربانی چه چیزی می‌تواند باشد. لذا امیدوارم مجموعه چنین اقداماتی که مورد تحسین خلق خداست، مورد رضایت خداوند متعال نیز قرار گیرد.

در اسفندماه ۹۸ و در راستای جلوگیری از شیوع کرونا، واحد تولید ماسک نیز در شهرک صنعتی شماره ۲ خرم‌آباد با افزایش توان تولید خود توانست در سه شیفت کاری، بخشی از ماسک موردنیاز مردم را تولید کند که این روند تا به امروز ادامه داشته و امیدواریم تا ریشه‌کنی کرونا ویروس، این تلاش شبانه‌روزی ادامه داشته باشد.

نقش غیرقابل‌انکار واحدهای تولیدی مازندران در مبارزه با کرونا

تولیدکنندگان و صنعتگران همگام با مدافعان سلامت با تمام توان در طرح بسیج ملی مبارزه با ویروس کرونا به میدان آمدند.

درحال‌حاضر بیش از ۲۲ واحد تولیدی و صنعتی ملزومات بهداشتی تولید می‌کنند که ظرفیت تولید خود را به دو برابر افزایش داده‌اند.

هم‌اکنون تمام واحدهای صنعتی تولیدکننده، ملزومات بهداشتی در سطح شهرک‌های صنعتی فعالیت خود را سه شیفت کرده‌اند و با تمام توان برای مقابله با ویروس کرونا در کنار مردم هستند.

واحدهای تولیدی و صنعتی با تغییر خط تولید و همچنین افزایش تولید و کار وتواش شبانه‌روزی، نقش بی‌بدیلی را در مبارزه با ویروس کرونا ایفا کرده‌اند.

تولیدکنندگان و صنعتگران همگام با مردم و همراه با مدافعان سلامت در طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا به میدان آمدند.

بازگشت واحدهای تولیدی راکد استان مرکزی به چرخه تولید 

 علی‌رغم شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفندماه سال ۹۸ خوشبختانه درمجموع واگذاری‌هایی که در سال ۹۸ انجام شده هم نسبت به میزان و مبلغ پیش‌بینی شده در بودجه و شاخص‌های شرکت شهرک‌های صنعتی و هم نسبت به میزان و مبلغ واگذارشده در سنوات گذشته از یک رشد قابل قبولی برخوردار است.

طبیعی است که شیوع ویروس کرونا محدودیت‌هایی را برای برخی از واحدهای صنعتی ایجاد می‌کند نظیر فاصله‌گذاری و یا ایجاد مشکلاتی در تامین مواد اولیه آنها، که در حال رصد، بررسی و دسته‌بندی این مشکلات هستیم.

تعدادی از واحدها که در حوزه تولید الکل، مواد شوینده و ماسک فعالیت داشتند خوشبختانه با جدیت فعال بودند و تلاش دارند که بخشی از نیاز جامعه را تولید کنند.

۳ واحد در سطح استان وجود دارد که در زمینه تولید الکل فعالیت دارند، طبق آماری که در اسفندماه سال ۹۸ گرفته شد این واحدها ۱۰۰ درصد افزایش تولید نسبت به قبل را داشتند.

حدود ۶۰ تا ۷۰ واحد راکد توانست با اقدامات انجام‌شده به چرخه تولید مجدد برگردانده شود.

تسهیل در دریافت اقساط زمین صنعتی و همراهی با واحدها در مواجه با بحران کرونا به صورت خاص در حوزه اختیارات شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان ازجمله حمایت‌های ویژه پیش‌بینی شده است.

طبق مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا، واحدهای صنعتی تولیدکننده مواد غذایی و بهداشتی استان، فعالیت خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کردند.

۴۵۰ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مستقر شده‌اند که ۲۷ درصد واحدهای صنعتی در حوزه صنایع غذایی فعالیت می‌کنند.

در راستای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا طی چند مرحله عملیات ضدعفونی معابر و واحدهای تولیدی، شناسایی واحدهای پرخطر و پرتردد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان انجام شده است.

برای حمایت‌های بیشتر از واحدهای تولیدی در شرایط شیوع بیماری منحوس کرونا، شرایط واگذاری زمین و نحوه پرداخت اقساط حق بهره‌برداری زمین‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی هرمزگان تسهیل شد و طبق مصوبات اعلام‌شده، اقساط اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ واحدهای صنعتی بدون هیچ‌گونه تعدیلی به انتهای اقساط مربوطه منتقل شود.

طبق گزارش‌های منتشره از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان، شرکت‌های صبا کار یلدای سهند، پدرام طب بندر، مصطفی گرمابدری و هرمز الکل بندر تولیدات خود را برای مقابله با بیماری کرونا در استان هرمزگان به تولید مواد ضدعفونی‌کننده (ماسک، ژل و دستکش) تغییر دادند.

شرکت صبا کار یلدای سهند که تا پیش از شیوع ویروس کرونا، تولیدکننده نایلون و نایلکس بود، اکنون خط تولید دستکش یکبار مصرف و همچنین شرکت پدرام طب بندر که در گذشته البسه یکبار مصرف بیمارستانی و پک‌های جراحی تولید می‌کرد اکنون خط تولید ماسک، محلول و دستکش لاتکس را راه‌اندازی کرده است.

شرکت اورهال شرکت هرمز الکل بندر هم از سال ۱۳۹۳ غیرفعال بود و با پیگیری‌های شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان روند راه‌اندازی این شرکت در کمتر از یک ماه صورت گرفت و درحال‌حاضر با خط تولید الکل طبی ۹۶ درصد و الکل صنعتی ۹۰ تا ۹۱ درصد فعال است و نیاز استان و سایر استان‌های همجوار را برطرف می‌کند. این کار خداپسندانه که برای حفظ سلامتی مردم انجام شده شایسته بهترین تقدیرها است.

افزایش ظرفیت تولید توسط واحدهای صنعتی همدان

روزانه ۱۳۵۰۰۰هزار عدد ماسک و ۲۵۰۰دست انواع لباس ایزوله و بیمارستانی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان همدان تولید می‌شود.

با توجه به شرایط خاص موجود و نیاز مبرم کشور و استان به ماسک و لباس‌های ایزوله در یک اقدام جهادی ۵ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی با تغییر خط تولید خود از پوشاک به ماسک و انواع البسه بیمارستانی قدم‌های موثری در رفع نیاز منطقه و استان به این اقلام برداشته‌اند.

خوشه صنعتی پوشاک کردآباد نیز دوشادوش دیگر تولید‌کنندگان در این عرصه با تولید روزانه بیش از ۵۰۰۰۰ هزار عدد ماسک در محیط‌های کاملا ایزوله و بهداشتی نیاز مردم استان به ویژه کادر خدوم و ایثارگر درمانی به ماسک را تا حدود زیادی برطرف نموده است.

 در همین راستا یکی از واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی نیز با افزایش ظرفیت تولید روزانه خود به بیش از ۲۰ تن انواع مواد شوینده بخشی از نیاز استان به این مواد را نیز فراهم نموده است.

هم‌اکنون بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی تولید‌کننده مواد شوینده و بهداشتی با دو یا سه شیفت مشغول به فعالیت بوده و با تولید چند برابری با توجه به نیاز مبرم جامعه تولید خود را ادامه می‌دهند.

تولید هزار تن مواد ضدعفونی در یزد 

هزار تن مواد ضدعفونی توسط جوانان مهریزی تولید شد. از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون هزار تن مواد ضدعفونی دست و پوست، سطح اجسام خارجی، مواد شوینده، ژل و الکل در چهار واحد صنعتی شهرستان مهریز از سوی تلاشگران مهریزی تولید و توزیع شده است.

شیوع بیماری‌های واگیردار کرونا و خطرات ناشی از آن در سطح جامع به صورت یک اپیدمی می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را بر بدنه کشور وارد نماید و وظیفه هر فردی است تا با انجام کارهای درست و با مدیریت دقیق کمک کند از سد این بحران عبور کنیم.

واحدهای صنعتی شهرستان مهریز با مجوز شبکه بهداشت و اداره صنعت و معدن شهرستان مهریز اقدام به تولید مواد ضدعفونی کرده است.

خبرنگار: سجاد صفری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها