|
کدخبر: 289626

آرد مازاد اما مردم در صف طولانی نان

انتشار مستمر اخباری مبنی بر کشف آرد دولتی در حال توزیع و عرضه خارج از شبکه در سطح شهرستان ری، سوالی در اذهان عمومی ایجاد می‌کند که این آرد های دولتی از چه طریق در اختیار سودجویان و چپاوگران کالایی قرار می‌گیرد که رزق روزمره مردم به آن وابسته است؟

نان قوت لایموت مردم در تمام دوران ها و هر کشوری به شمار می آید و بر هیچ شخصی پوشیده نیست که تامین آرد مورد نیاز برای پخت نان، از چه اهمیت و ضرورتی برای مدیران کشورها و شهرهای مختلف برخوردار است.

حساسیت عرضه آرد و نان به موقع و به میزان کافی آنچنان بالاست که اغلب دولت ها از جمله دولت جمهوری اسلامی، حتی برای تامین آن حاضر به پرداخت یارانه با تاکید بر نظارت مستمر در چرخه عرضه و توزیع این کالای اساسی است.

متناسب با میزان جمعیت و سهم نان در سفره مردم، تامین و عرضه این کالا اهمیت و حساسیت خود را پیدا می کند اما هر نوع اختلالی در این رویه می تواند علاوه بر ایجاد نارضایتی در میان مردم، زمینه سودجویی برخی افراد را نیز فراهم سازد.

عرضه خارج از شبکه آرد یارانه ای دولت، کم فروشی با سبک بودن چانه ها، فروش اجباری نان به صورت کنجدی یا ۲ رو کنجدی، نپختن نان در ساعت اعلامی و ابلاغی و استفاده از جوش شیرین هر کدام می تواند به نحوی در زمینه عرضه نان به عنوان قوت لایموت اختلال ایجاد کند.

در ۶ ماه گذشته اما گزارش ها و اخبار منتشر شده از شهرستان ری، نشان می دهد که برخی افراد در چرخه تامین و تولید این کالای غیر قال حذف از سفره مردم، اختلال ایجاد می کنند، گزارش ها از کشف آرد دولتی در حال توزیع با نرخ آزاد، وزن کمتر چانه ها یا کم فروشی مهمترین اقداماتی است که دور از چشم مردم حکایت می کند.

۴۷ درصد آرد شهرستان ری قاچاق می شد

حمید زمانی فرماندار ویژه شهرستان ری در این باره گفته است که بر اساس کشفیات و گزارش سربازان گمنام امام زمان (عج) ۴۷ درصد آرد این شهرستان قاچاق و خارج از شبکه عرضه می شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: نصب دستگاه های هوشمند عرضه نان در حد وسیعی مانع از سودجویی برخی متخلفان در عرضه خارج از شبکه آرد شد اما همچنان برخی موارد را می توان در کشفیات مشاهده کرد که از ترفندهای مختلف به قاچاق آرد دولتی اقدام می کنند.

این مسئول با اشاره به صدور اخطارهای مختلف برای نانوایان به منظور عملکرد صحیح و استفاده مناسب از آرد یارانه ای عرضه شده، یادآور شد: هفته گذشته اخطار و هشداری در این زمینه برای تمام نانوایان صادر و پس از آن بازرسی ها از این واحدهای صنفی تشدید شد.

معاون استاندار تهران اظهار داشت: این هشدار و اخطار از آن جهت صادر شد که پند و اندرز کارساز نبود و کشفیات آرد قاچاق و توزیع خارج از شبکه نشان می دهد که مماشات چندان پاسخگو نیست.

اجازه توزیع آرد به فرمانداری ها تفویض شود

حسین شریف دوست معاون برنامه ریزی فرماندار ویژه شهرستان ری که بارها از وی اخبار مبنی بر کشف محموله های سنگین آرد دولتی در حال توزیع خارج از شبکه منتشر شده است، از فعالیت طولانی مدت برخی نانوایان و متولیان این حوزه به صورت موروثی خبر داد و اعلام کرد: فعالیت طولانی مدت این افراد، موجب شکل گیری فضایی برای ایجاد رانت، استفاده از خلاءهای قانونی موجود و تبانی در دریافت آرد می شود و در نهایت آرد مضاعف دریافتی در مسیر عرضه خارج از شبکه قرار می گیرد.

شریف دوست تصریح کرد: در صورتی که اجازه توزیع آرد به فرمانداری ها تفویض شود، میزان نظارت ها نیز ثمره بهتری خواهد داشت، چرا که ظرفیت هر نانوایی، میزان عملکرد و شخص بهره برداری در فرمانداری ها شناخته شده است و در صورت سودجویی و عرضه خارج از شبکه آسانتر می توان فرد متخلف را شناسایی و با وقوع تخلف مقابله کرد.

وی تاکید کرد: هر کیسه آرد ۴۰ کیلویی دولتی به دست نانوایان با قیمت ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان می رسد، در حالی که قیمت این کالا در بازار آزاد بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است، اما سودجویان برای حفظ بازار هر کیسه را بیش از ۴۰۰ هزار تومان به فروش می رسانند.

معاون برنامه ریزی فرمانداری ویژه شهرستان ری گفت: در تلاش برای شناسایی خلاءهای موجود برای مقابله با سودجویی ها هستیم و به محض شناسایی هر نانوایی متخلف، بازرسان اقدام به برخورد با نانوا و پلمپ نانوایی می کنند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها