|
کدخبر: 288758

گز اصفهان لاکچری شد

معیار قیمت گز اصفهان ، بسته های ۴۰۰ گرمی است.

 حاج احمد طهماسبی از پیشکسوت های صنعت گز اصفهان و موسس گز شاهکار ، دلیل این افزایش قیمت ها را بالا رفتن قیمت پسته میداند. حاج احمد که ۶۰ سال از عمر ۷۵ ساله خود را در تولید گز صرف کرده است، اینگونه روایت میکند: من با ۶۰ سال سابقه تولید گز ، هیچ وقت حتی در دوره جنگ تحمیلی این مقدار گرانی را ندیده بودم. مغز پسته کیلویی ۱ میلیون تومان شده و واقعا مردم توان خرید گز ندارند. با این حال سعی میکنم هرچقدر هم گران شود از کیفیت کم نکنم. مثال این اتفاق در قحطی دوره قاجار آمد ، آن زمان ، یک عده بجای پسته از باقالا استفاده میکردند ، اما بودند کسانی مثل میرزا حسین کرمانی که با انصاف خود، اصالت گز اصفهان را حفظ کرده بود و گز خوب دست مردم میدادند. الان در نقطه بدی در تاریخ گز اصفهان ایستادیم. از ۳۰۰ کارگاه گز سازی در ایران بیش از نیمی ورشکسته شده و بقیه هم از وضع فروش خود ناراضی هستند. در این زمان مردم عزیز آگاه باشند ، بخاطر کمی قیمت پایین تر، گزی با درصد غیر واقعی یا با باقالا بجای پسته تهیه نکنند. در این بین فقط از برند های شناخته شده و قدیمی گز ، خرید کنید.

مهمترین عامل در تعیین قیمت گز

مهمترین عوامل در تعیین قیمت گز ، پسته و گزانگبین است. گزانگبین همان شیره گران قیمتی است که با زحمت از درخچه های گون به دست می آید و امروزه بسیار گران و کمیاب شده است. گزانگبین فقط در گز های لوکس و گران قیمت مثل گز ۴۳ درصد وجود دارد و گز های ارزان تر فقط شکر و کمی عسل دارند. اما از بین پسته و گزانگبین ، پسته مهم تر است. امروز که ۷ اسفند ۱۴۰۱ است هر کیلو مغز پسته استریل کیلویی یک میلیون و صد هزار تومان به فروش میرسد. پس توجه کنید گاها با یک حساب سر انگشتی میتوانید فقط قیمت پسته گز را حساب کنید. مثلا گز ۲۸ درصد پسته در هر کیلو ۲۸۰ گرم پسته دارد و به غیر از بقیه مواد تشکیل دهنده ، فقط قیمت پسته آن ۳۰۸ هزار تومان است. پس اگر گز ۲۸ درصد با قیمت کمتر از این مبلغ پیدا کردید در تقلب آن شک نکنید.

قیمت انواع گز:

معیار قیمت گز اصفهان ، بسته های ۴۰۰ گرمی است. این قیمت ها به نسبت نوع شیرین کننده که عسل یا شکر باشد، متفاوت است. همچنین در گزهای با مغز ۳۸ درصد به بالا هر مقدار گزانگبین یا ترنجبین بیشتری استفاده شود ، قیمت بالاتری دارد برای همین بازه قیمت بیشتری دارند.

  گز ۱۸ درصد پسته ۴۰۰ گرمی قیمتی حدود ۱۵۰-۲۰۰ هزار تومان

 گز ۲۸ درصد پسته ۴۰۰ گرمی قیمتی حدود ۲۰۰-۲۴۰ هزار تومان

 گز ۳۳ درصد پسته ۴۰۰ گرمی قیمتی حدود ۲۳۰-۲۶۰ هزار تومان

 گز ۳۸ درصد پسته ۴۰۰ گرمی قیمت حدود ۲۶۰-۳۱۰ هزار تومان

 گز ۴۲ درصد پسته ویژه ۴۰۰ گرم قیمت حدود ۲۹۰-۳۵۰ هزارتومان

برای خرید مطمئن گز سعی کنید از برند های معتبر گز اصفهان خرید کنید یا اگر مایل به خرید گز تازه هستید از وبسایت رسمی برند های بزرگ و مستقیم از کارخانه ، خرید شب عید خود را انجام دهید.

تقلب های گز:

از جمله خطا هایی که در تولید گز اتفاق می افتد، خطای وزن خالص است. وزن بسته ها باید به صورت خالص نوشته شود و نه وزن جعبه ، مثلا بعضی افراد بجای ۴۰۰ گرم روی جعبه مینویسند ۵۰۰ گرم که وزن کل جعبه است. و شما هم ممکن است به هوای وزن بیشتر خرید اشتباهی انجام دهید.

خطای دوم درصد مغز است ، درصد مغز به میزان مغز به وزن کل است. مثلا اگر پاتیل ما ۱۲۰ کیلو وزن دارد ، باید ۳۴ کیلو پسته استفاده شود تا گز ۲۸ درصد به وجود آید. اما برخی ، وزن مواد را ۱۰۰ کیلو اضافه میکنند و در اخر ۲۸ کیلو مغز میریزند. از لحاظ فنی این گز ۲۲ درصد است و درصد مغز درستی ندارد.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها