|
کدخبر: 287885

بازار داغ فروش لباس پاییزی در تهران

اصناف بازار داغ فروش لباس پاییزی در تهران

هر ساله در فصل پاییز بازار پوشاک دوباره رونق می گیرد و خانواده‌های زیادی برای خرید لباس گرم به این بازار رفت و آمد می‌کنند. اما سال هاست که این بازار در بین خانواده‌ها محبوبیتی ندارد و قیمت‌های عجیبی برای والدین به ارمغان می‌آورد. گاهی برخی از فروشندگان برای خرید پس از اقامت در هتل خیام تهران به دنبال مراکزی هستند که بهترین قیمت‌ها را برای آن‌ها داشته باشد.

پوشاک به‌عنوان یکی از کالاهای مهم در سبد خانواده، بخشی از مخارج را به خود اختصاص می‌دهد. به طور کلی لباس‌های با کیفیت حداقل در کشور ما جزو کالاهای گران قیمت محسوب می‌شوند و اخیراً قیمت همه اجناس از مواد غذایی گرفته تا کالاهای خانگی هم رو به افزایش است.

این در حالی است که همیشه لباس بچه‌ها حتی زمانی که قیمت‌ها مناسب بود از لباس‌های بزرگسال گران‌تر بوده و الان هم قیمت‌شان در حال بالا رفتن است. والدین اگر برای خودشان لباس نخرند، مجبورند برای بچه‌هایشان آن را تهیه کنند. پس بخش قابل توجهی از درآمد خود را به خرید کالاهایی مانند پوشاک و کفش اختصاص دهند.

وقتی زمستان می‌رسد، خرید لباس گرم مخصوصاً برای کودکان امری ضروری است، اما امروزه خانواده‌ها باید هزینه‌های هنگفتی برای لباس‌های زمستانی از جمله بلوز، شلوار، جوراب، کلاه، دستکش و کاپشن بپردازند. البته این هزینه‌ها برای یک کارگر ساده روزمزد گران تمام می‌شود و باید به یکی دو مورد ضروری فقط بسنده کند.

یعنی بازار فعلی پوشاک خانواده‌ها را از تأمین نیازهای فرزندان خود ناامید کرده است و به تعبیری می‌توان گفت که بازار پوشاک پاییزه از قیمت‌های معمول فراتر رفته و هزینه‌های زیادی را برای خانواده به همراه دارد.

به طور کلی، خرید لباس برای خردسالان دشوارتر است، زیرا والدین مجبورند در کوتاه ترین زمان، در کنار قیمت‌های بالا، لباس بخرند، زیرا کودکان در سنین پایین به‌سرعت رشد می‌کنند.

اختلاف قیمت چند برابری

بازار-لباس-پاییزی-2

امروز قیمت لباس‌های پاییزی در نمایشگاه‌ها کمتر از مغازه‌های بیرون نیست، اما میانگین قیمت یک تیشرت ساده در این فروشگاه‌ها با دیگری فرق می‌کند.

 البته تنوع زیاد در لباس‌های پاییزی و کیفیت‌های پایین در تعیین قیمت مؤثر است؛ به عنوان مثال قیمت پالتو در برخی بازارها بین 2 تا 3 میلیون تومان است در حالی که لباس چرمی برای استفاده روزانه از 700 هزار تومان شروع می‌شود. این اعداد و ارقام را می‌توان برای لباس‌های دست دوم هم انتظار داشت که خانواده‌های ایرانی در ماه‌ها و سال‌های اخیر بیش از پیش از آن استفاده کرده‌اند.

یکی از فروشندگان می‌گوید: در طول این سال‌ها مشتری‌های ثابتی در بازار می‌بینیم، اما در 2 سال اخیر و بعد از شیوع ویروس کرونا و بحران اقتصادی، مشتریان جدیدی به اینجا آمده‌اند که شروع به خرید لباس‌های دست دوم پاییزی کرده‌اند. از طرفی مشتریان قدیمی که در هتل ایریانو تهران اقامت داشتند با وسواس بیشتری خرید می‌کنند و از میزان  این تقاضا کاسته نمی‌شود؛ در واقع مشتریان مسن‌تر نسبت به قبل با دقت و حساب شده خرید می‌کنند.

لباس‌های پاییزی از جمله اجناس پرطرف‌دار این فروشگاه‌ها هستند. یکی از مشتریان این محصولات می‌گوید: "قیمت یک دست لباس گرم کمتر از چند هزار تومان نیست. هر چند با قیمتی حدود 2 میلیون تومان در این مغازه‌ها مواد بهتری پیدا می‌شود."

همین تفاوت قیمت است که مغازه‌ها را برای مردم جذاب می‌کند. من سال هاست که لباس‌های مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های اطراف هتل ایریانو تهران می‌خرم. دلیل این امر بهترین کیفیت این لباس هاست. کفش‌ها یا لباس‌هایی که من از اینجا می‌خرم سال‌ها دوام خواهند داشت و بهتر از لباس‌های موجود در بازار هستند. حتی گاهی اوقات بیشتر از قیمت لباس‌های نو موجود در بازار است، اما می‌دانم که لباس‌های باکیفیت‌تری تهیه کرده‌ام و ماندگاری بیشتری دارند.

این مطلب را هم بخوانید: چطور بلیط چارتری مشهد را بخرم؟

از فروشندگان مترو تا مزون دارها

بازار-لباس-پاییزی-3

البته این بازار مشتریان سابق خود را دارد. مردمی که به دنبال مواد خارجی با قیمت ارزان هستند پس از اقامت در هتل خیام تهران در بازار برای یافتن یک برند خاص جستجو می‌کنند.

یکی از فروشنده‌ها که 20 سال است در این بازار کار می‌کند، می‌گوید: این لباس‌ها با توجه به کیفیت و تازگی شان قضاوت می شوند. اینکه اینجا یک بازار پوشاک دست دوم است به این معنی نیست که در آن لباس ارزان پیدا می‌کنید. قیمت‌های این لباس‌ها ایده آل است و هر مدلی را باید با قیمت اولیه همان مدل در بازار ایران مقایسه کرد.

 به گفته فروشندگان، در لباس‌ها و کفش‌ها چیزهایی پیدا می‌کنند که دست دوم نیستند و به خاطر هم اندازه بودن، یا به دلیل یک نقص کوچک در این دسته قرار گرفته اند.

این فروشنده می‌گوید: برخی از مشتریان به دنبال برندهای پوشاک خارجی هستند. بسیاری از این برندها را اصلاً در بازار ایران نمی‌توان یافت. به همین دلیل است که دست دوم محسوب می شوند. یکی از دلایلی که مشتریان با وضعیت مالی خوب مشتریان وفادار ما هستند، عدم فروش رسمی این برندها در کشور است. او از خودروهای گران قیمتی می‌گوید که گاهی جلوی مغازه‌ها پارک شده و از شمال تهران به سمت خیابان حرکت می‌کنند.

وی ریزش لباس‌های جدید خارجی در ایران را این‌گونه تحلیل می‌کند: پس از گرانی‌های ۲ سال اخیر و کرونا، تعداد افرادی که به خارج از کشور سفر می‌کنند بسیار کمتر از قبل شده است. در گذشته لباس‌های دیزاین اغلب به‌صورت چمدانی و خرید شخصی به ایران می‌رسید و با کم شدن رفت و آمدها، چنین لباس‌هایی نیز کمیاب شد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها