|
کدخبر: 279195 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو هیئت مدیره جامعه متخصصان نساجی؛

آژیر قرمز برای این صنعت به صدا درآمد

علیرضا حائری: کاهش تقاضا بزرگترین مشکل این روزهای فعالان نساجی است که باعث انباشته شدن کالاها در انباری‌های فروشندگان شده است. این کاهش عرضه به حدی زیاد است که به عقیده برخی از فعالان این حوزه صنعت نساجی وارد دوران رکود شده است.

اصناف آژیر قرمز برای این صنعت به صدا درآمد

شش ماهه دوم سال با وجود زمستان و نزدیکی به بهار همیشه بازار فروشندگان لباس خوب بود اما تا به اینجای سال بسیاری از فروشندگان از بازار خراب پوشاک گله دارند و امید آن ها تنها به بازار شب عید است که به نظر می رسد با افزایش قیمت که اتفاق افتاده است این بازار هم نصیب فروشندگان نشود. گسترش نیوز پیرامون مشکلات این صنف با عضو هیئت مدیره جامعه متخصصان نساجی به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

صادرات پوشاک بنگلادش پیشی گرفت

علیرضا حائری، عضو هیئت مدیره جامعه متخصصان نساجی پیرامون اعلام رشد صادرات پوشاک از سوی وزارت صمت گفت: متاسفانه درصدی که اعلام می‌شود قابل رصد نیست. وزارت صمت آمار کالاهای منتخب خود را از سایت حذف کرده است. چرا واحدهای تولیدی میزان تولید خود را رسمی اعلام نمی‌کنند. آمار دقیق و جزئی صادرات و تولید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت باید اعلام شود که متاسفانه تنها عدد و رقمی است که بدون استناد به آمار قبلی اعلام می‌شود. در حال حاضر با رشد صادرات آمار دقیقی ندارم. این در حالی است که در کل رقم ۵۰ میلیون دلار در شان کشور ما نیست. برای مثال بنگلادش سالانه ۴۰ میلیارد دلار صادرات پوشاک دارد و از این طریق کشور خود را اداره می‌کند که این رقم معادل مجموع صادرات غیر نفتی کشور ما است.

علیرضا-حائری

قاچاق پوشاک سودآور است

وی درخصوص واردات پوشاک به کشور ادامه داد: در بخش پوشاک واردات ممنوع است و اگر وارداتی صورت بگیرد به صورت قاچاق است. این در حالی است که برای صادرات نیازمند روابط مناسب با دنیا هستیم. هنگامی که قصد تعاملات تجاری داریم ابتدا باید روابط مناسب تجاری داشته باشیم. مدتهاست که در حال مبارزه و جلوگیری از قاچاق هستیم و بودجه سنگینی صرف این حوزه شده است. وقتی سال های متوالی تلاش می کنیم و وارد مسیر نمی شویم معلوم است که راه را اشتباه انتخاب کرده ایم. هیچ کس نمی‌خواهد مشکل کالای قاچاق حل شود به دلیل اینکه بودن آن سود آور است.

حائری در خصوص عملکرد واحدهای تولیدی اظهار کرد: از ابتدای سال واحدهای تولیدی باید میزان تولید، فروش و صادرات خود را برنامه‌ریزی کنند و در پایان سال آن را اعلام کنند. برخی از مدیران صنعتی نمی‌خواهند خود را مورد ارزیابی کارشناسان و افکار عمومی قرار دهند به این دلیل عملکرد دقیق آن‌‌ها گاهی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

ورود صنعت پوشاک به دوران رکود

وی چالش‌های بازار پوشاک را اینگونه بیان کرد: کاهش تقاضا بزرگترین مشکل این روزهای فعالان نساجی است که باعث انباشته شدن کالاها در انباری‌های فروشندگان شده است. این کاهش عرضه در حدی زیاد است که به عقیده برخی از فعالات این حوزه صنعت نساجی وارد دوران رکود شده است.

عضو هیئت مدیره جامعه متخصصان نساجی در پایان خاطر نشان کرد: به صورت سنتی شش ماه دوم و به خصوص سه ماه پایانی سال، فصل رونق نساجی به علت بازار شب عید است. این بازار می‌تواند به رونق صنعت نساجی و فروش کالاها و تامین نقدینگی و نیازهای مالی این صنعت کمک کند. ماه‌های آبان و آذر تولیدکنندگان پوشاک به سمت انجام سفارشات خود می‌روند در نتیجه بخش پوشاک، صنعت نساجی و تمام رشته‌های آن را به حرکت در می‌آورد. در نتیجه واحدهای تولیدی باید میزان تولید خود را بالا ببرند تا در شب عید دچار مشکل نشوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها