|
کدخبر: 285739

بازار گوشت قرمز آرام می شود

رئیس شورای تامین دام کشور معتقد است کمبود دام در کشور نداریم و مشکلات موقت در عرضه و بازار داغ دلالی، گوشت قرمز را گران کرده است. وی این وعده را داد که تا حداکثر ۳۰ روز آینده حجم زیادی از دام آماده عرضه به بازار شود که اکنون در پایان دوره پروار هستند.

قیمت گوشت قرمز افزایش قابل توجهی داشته است. افزایش بی‌سابقه قیمت این کالای اساسی با نزدیک شدن به ایام نوروز موجب نگرانی مردم برای تأمین نیاز خود در روز‌های پایانی سال شده است.

اما منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور ، جای نگرانی برای بازار گوشت نوروز نیست، چرا که حجم زیادی دام تا ۳۰ روز دیگر به بازار سراریز خواهد شد.

وی توضیح داد: زایش‌های خوب زمستانه همراه با مراتع سبز حاصل از بارندگی‌های اخیر، شرایط افزایش تولید و عرضه دام به بازار برای تأمین مطلوب نیاز نوروز را فراهم کرده است.

پوریان با تأکید بر اینکه مشکل کنونی بازار گوشت قرمز از کمبود دام در کشور نیست، افزود: مشکلات موقت در عرضه و بازار داغ دلالی، گوشت قرمز را گران کرده است.

وی تصریح کرد: مشکلات موقت عرضه ناشی از برف زمستانه و مسدود شدن راه‌ها در استان‌های اصلی تولیدکننده گوشت قرمز است که موقت بوده و به زودی مرتفع می‌شود، البته بخشی از گرانی‌های اخیر ناشی از حضور بی‌ضابطه دلالان در بازار است که در این شرایط به دنبال منافع بیشتر برای خود هستند.

پوریان با بیان اینکه معمولاً در بروز مشکلات موقت عرضه گوشت قرمز شرکت پشتیبانی ورود و بازار را با عرضه ذخایر متعادل می‌کرد، افزود: رفتار شرکت پشتیبانی امور دام برای عدم عرضه ذخایر خود به بازار و آماده ساختن شرایط برای حضور بی‌ضابطه دلالان جای سؤال دارد، درحالی که این شرکت پیش‌تر، از ذخایر عظیم گوشت‌های وارداتی و داخلی خبر داده بود.

وی گفت: در حال حاضر گوشت منجمد وارداتی با قیمت هر کیلوگرم ۱۵۰ هزار تومان هم در انبار شرکت پشتیبانی و هم انبار بخش خصوصی به وفور وجود دارد.

پوریان در پاسخ به این پرسش که قرار بر این بود عرضه و توزیع گوشت قرمز گرم وارداتی نیز از هفته گذشته صورت گیرد، اما به رغم ورود آن به کشور عرضه آن به تأخیر افتاده است، گفت: برخی دلیل تعلل دولت برای عرضه آن را تصمیم برای عرضه در بازار شب عید می‌دانند تا نمایشی باشد برای تنظیم بازار نوروز، اما این موضوع با توجه به حجم زیاد دام آماده عرضه در پایان ماه جاری عجیب بوده و قابل توجیه نیست.

وی بر این باور است طرح ورود گوشت گرم قرمز به کشور بیش از آنکه برای تنظیم بازار مفید باشد، نیاز به واردات را القا می‌کند که منافع آن نه برای مصرف‌کننده و نه برای تولیدکننده است.

به گفته رئیس شورای تأمین دام کشور به رغم گرانی‌های قابل توجه قیمت گوشت قرمز در بازار، قیمت خرید دام از دامدار افزایش چندانی نداشته و گرانی پس از خروج لاشه دام از کشتارگاه تا خرده فروشی‌ها اتفاق می‌افتد.

ارسال نظر