|
کدخبر: 284035 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج کشور؛

قیمت برنج در برزخ / سفره ایرانیان کوچک‌تر می‌شود

مسیح کشاورز گفت: با توجه به پیش‌بینی افزایش تقاضای شب عید اگر ثبت سفارش‌ها به‌طور محدود آزاد نشود در ادامه ممکن افزایش قیمت برنج ایرانی رخ دهد. این در حالی است که در همین روزهای اخیر برنج پاکستانی مقداری گران شد و برنج‌های هندی نیز حدود ۱۰ درصد گران شدند.

اصناف قیمت برنج در برزخ / سفره ایرانیان کوچک‌تر می‌شود

حدود یک ماه پیش تراز تجاری بین ایران و هند به هم ریخت و ظاهراً اقلامی که از ایران به هند رفته بود از سمت هند قبول نشده بود و در مقابل ایران هم تصمیم گرفت که واردات برنج از هند ممنوع شود. گسترش نیوز پیرامون این موضوع با مسیح کشاورز، دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج کشور به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

مسیح کشاورز، دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین کنندگان برنج کشور با توجه به ممنوعیت واردات برنج خارجی به کشور  گفت: کشور سالانه به واردات یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج نیاز دارد که در حال حاضر تنها یک میلیون تن آن به کشور وارد شده است. بنابراین لازم است برای تأمین بازار برنج شب عید بیش از ۳۰۰ هزار تن دیگر برنج به کشور وارد شود. این در حالی است که ۶۰ درصد کسری بازار برنج کشور از هند تأمین می‌شد.

وی با اشاره به دلایل ممنوعیت واردات برنج اظهار داشت: کالاهایی که از ایران به هند صادر شده، از سمت هند قبول نشده و در مقابل ایران نیز تصمیم گرفت که واردات برنج از هند ممنوع شود. در پی این تصمیم بخش خصوصی نیز با دولت همراهی کرد و قرار بر این شد که نیاز خود را توسط پاکستان و سایر منابع تأمین کنیم. این در حالی است که اکنون خبر از محدودیت کلی ثبت سفارش می‌آید. در حقیقت قرار بر این بود که این فرصت تجاری در اختیار پاکستان قرار گیرد اما در حال حاضر این ممنوعیت برای تمام برنج‌های خارجی اعمال شده است.

مسیح-کشاورز

سوءاستفاده پاکستانی ها از وضعیت موجود

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج کشور ادامه داد: ما در جلسه‌ای که ممنوعیت واردات برنج از هند اعلام شد، اعلام کردیم که با وزارت کشاورزی همراهی کرده و سعی می‌کنیم این بخش از نیاز کشور را از پاکستان وارد کنیم اما همان زمان هم نگران این بودیم که ‌پاکستانی‌ها از این فضا سوء‌استفاده نکنند و ما دوباره دچار مشکل بشویم بلکه به جای اینکه قیمت را گران کنند سهم خودشان را بیشتر کنند که متأسفانه این‌چنین نشد و طرف‌های پاکستانی قیمت‌ها را مقداری افزایش دادند و ما هم نتوانستیم آن مقدار برنجی که از هند وارد می‌کردیم را از پاکستان وارد کنیم. این در حالی است که اکنون ثبت سفارش‌ها هم متوقف شده است و ما نمی‌توانیم برنج وارد کنیم در حالی که به واردات بیشتری نیاز داریم.

کشاورز با بیان دلیل دیگری برای این ممنوعیت اظهار داشت: تناقض موجود بین آمار وزارت جهاد کشاورزی و واردکنندگان برنج باعث شد تا واردات برنج خارجی به طور کامل ممنوع شود. بر اساس آمار اعلامی وزارتخانه، سال جاری بیش از ۱ میلیون ۴۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده در حالی که این آمار در اسناد بخش خصوصی یک میلیون تن آمده است. سالانه کشور به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج نیاز دارد که هم اکنون فقط یک میلیون تن آن وارد شده است. بنابراین ضرورت دارد برای تنظیم بازار، واردات صورت گیرد. باید بررسی شود که این اختلاف عدد به این فاحشی از کجا ناشی می‌شود و پس از بررسی به دنبال ممنوعیت باشند.

گرانی برنج خارجی

وی با یادآوری افزایش افسار گسیخته قیمت برنج در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: اگر ثبت سفارش‌ها متوقف شود، ممکن آثار سوء مانند سال قبل تکرار شود یعنی ما هم با کمبود و گرانی برنج خارجی مواجه شویم که بازار هدف آن ۶ دهک از اقشار آسیب‌پذیر کشور است و دوباره به گران شدن برنج ایرانی در شب عید دامن بزند که این موارد آسیب‌های جدی‌ است که ما از آینده بازار برنج در صورت تداوم ممنوعیت واردات برنج پیش‌بینی کرده‌ایم.

دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج کشور با توجه به اثرات این ممنوعیت بر بازار گفت: با توجه به پیش‌بینی افزایش تقاضای شب عید اگر ثبت سفارش‌ها به طور محدود آزاد نشود در ادامه ممکن افزایش قیمت برنج ایرانی رخ دهد. این در حالی است که در همین روزهای اخیر برنج پاکستانی مقداری گران شد و برنج‌های هندی نیز حدود ۱۰ درصد گران شدند. در حقیقت کمبود برنج خارجی و خلأ ایجاد شده در بازار، موجب افزایش قیمت برنج داخلی می‌شود. در نتیجه افزایش قیمت برنج داخلی موجب خروج آن از سفره گروه‌های بیشتری از مصرف‌کنندگان می‌شود.

کشاورز با اشاره به رکود بازار برنج در پایان گفت: در صورتی‌ که افزایش قیمت برنج داخلی ادامه یابد، تقاضا بیش از پیش برای این محصول کاهش می‌یابد و این به منزله کاهش تولید، تغییر کاربری شالیزارها و مرگ تدریجی برنج ایرانی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها