|
کدخبر: 277560 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران؛

۱۵ درصد لبنیات کشور سهم بازار صادراتی است/ عراق؛ مشتری ثابت ایران

بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران گفت: علاوه بر تحریم‌ها تصمیم‌گیری‌های یک شبه مانند ممنوعیت صادرات بسیاری از این زحمات را از بین می‌برد. تصمیمات شتاب‌زده در ارگان‌های داخلی به علت نوسانات و تحریم‌ها موجب این می‌شود که بنگاه‌های داخلی بی‌پشتوانه بمانند. در نتیجه ممکن بازار روسیه نیز از بین برود. موضوع نگران‌کننده تصمیمات ناگهانی داخلی است.

اصناف ۱۵ درصد لبنیات کشور سهم بازار صادراتی است/ عراق؛ مشتری ثابت ایران

ایران سالها است به عنوان یکی از بهترین کشورهای خاورمیانه در زمینه صادرات کالا و محصولات لبنی، فعالیت می‌کند. موقعیت جغرافیایی، آب و هوایی ایران باعث شده است که صادرات لبنیات در این کشور رونق بسیاری یافته و تاجران به بیشتر کشورهای منطقه لبنیات با کیفیت صادر کنند. برخی از مردم ایران تصور می‌کنند که تنها محصولات صادرات در ایران مختص به محصولات پتروشیمی و نفت و گاز است اما باید بگوییم فراورده‌های لبنی ایران چندین سال است که بازار کشورهای همسایه را در دست گرفته و بازرگانان ایرانی بسیار در زمینه صادرات لبنیات ارزآوری به کشور داشته‌اند. در میان کشورهایی که ایران بسیار با آنها صادرات انجام می‌دهد باید به کشورهای عراق و روسیه اشاره کنیم. گسترش نیوز برای اطلاعات بیشتر از صادرات لبنیات به کشور های همسایه با سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

تولید لبنیات بیش از تقاضا

محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران درباره میزان تولید محصولات لبنی در کشور گفت: خوشبختانه در بازار داخل هیچ کمبودی نیست و تولید لبنیات در داخل کشور بیش از نیاز است. متاسفانه سرانه مصرف با توجه به افزایش قیمت‌ها کاهش داشته و برای هر نفر زیر ۷۰ کیلو در سال است.

وی در رابطه با صادرات محصولات لبنی اظهارکرد: بازارهای صادراتی از قبل وجود داشته است و نمی‌توان علت آن را کمبود مصرف دانست. معمولا حدود ۱۵ درصد تولیدات داخلی کشور سهم بازار صادراتی است. همچنین در صنعت لبنیات قدرت رقابت کیفی و قیمتی داریم.

بنی طبا

بخش خصوصی کار خود را بلد است

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با اشاره به اعلام آمادگی ایران برای صادرات لبنیات به روسیه اظهارکرد: چالش‌هایی در این مسیر وجود دارد. یکی از این چالش‌ها تفاوت استانداردهای کشور روسیه است. در نتیجه به دلیل نبود هماهنگی ارگان‌های دولتی ایران و روسیه مانند صدور کد «‌ای.آر »  ممیزی ها، استانداردها و نظارت بر مجوزهای ورود این فرآیند بسیار زمان‌بر و پر هزینه است. کلیه صادر‌کنندگان محصولات مرتبط با دامپزشکی باید کد IR دریافت کنند. در نتیجه ۲ کشور باید با یکدیگر در ارتباط باشند که معمولا با وقفه‌هایی همراه است. صدمه این وقفه‌ها را معمولا بنگاه‌ها برای انجام فعالیت‌های مختلف مانند صادرات می‌خورند. همچنین کمبود زیرساخت‌های حمل سرد نیز از دیگر چالش‌های این فرآیند است که قابل حل است.

بنی طبا با اشاره به بازارسازی مناسب برای صادرات بهتر گفت: بخش خصوصی کار خود را بلد است. کشف بازارهای هدف توسط بنگاه‌ها برای تجارت بین‌المللی نیاز به بررسی بیشتری دارد. برخی از شرکت‌ها در شرق آسیا و کشورهای عربی ذائقه سنجی انجام داده و به صادرات می‌پردازند.

وی با بیان تاثیرات تحریم بر روند صادرات کشور بیان کرد: بنگاه‌داران به مسئولیت‌های خود واقف و مهارت‌های بازاریابی و رقابت در سطح بین‌الملل را بلد هستند اما اتفاقی که موجب عقب افتادن کشور از سایر رقبای خارجی می‌شود در اختیار ما نیست. یکی از این اتفاق‌ها تحریم است. به دلیل وجود تحریم‌های ظالمانه ما همیشه از رقبای خود چندین گام عقب تر هستیم.

عراق؛ مشتری ثابت لبنیات ایران

بنی طبا با توجه به از دست دادن برخی از بازارها گفت: عمده بازار صادراتی محصولات لبنی ایران به عراق صادر می‌شود. از دست دادن برخی از بازارها دلایل مختلفی دارد. برای مثال عربستان یکی از بزرگ‌ترین کشورها در خصوص تولید محصولات لبنی است و ترکیه نیز تولید داخلی خوبی از محصولات لبنی دارد. از سوی دیگر بعضی از کشورها مانند قطر که در گذشته با آنها مراودات تجاری داشتیم و اکنون کاهش یافته است، دیگر زنجیره محصولات خود را راه‌اندازی کرده و خودشان تولیدات خوبی دارند.

تصمیمات یک شبه و سردرگمی‌ها

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران درباره مشکلات داخلی که در مسیر صادرات وجود دارد، اظهارکرد: علاوه بر تحریم‌ها تصمیم‌گیری‌های یک شبه مانند ممنوعیت صادرات بسیاری از این زحمات را از بین می‌برد. تصمیمات شتاب‌زده در ارگان‌های داخلی به علت نوسانات و تحریم‌ها موجب این می‌شود که بنگاه‌های داخلی بی‌پشتوانه بمانند. در نتیجه ممکن است به علت موارد یاد شده بازار روسیه نیز از بین برود. موضوع نگران‌کننده تصمیمات ناگهانی داخلی است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها