|
کدخبر: 272822

آشنایی با انواع چوب و روش تشخیص آنها

اصناف آشنایی با انواع چوب و روش تشخیص آنها

شناخت انواع مختلف چوب و کاربرد آنها می تواند به شما در انتخاب بهترین نوع چوب برای کاربرد مورد نظرتان کمک کند. چه بخواهید چیزی از چوب بسازید یا به‌عنوان یکی از صنعتگران چوب مشغول به فعالیت باشید، خواندن این مقاله که توسط کارشناسان چوب سایت پیوان آماده شده است، به شما کمک می‌کند تا بهترین نوع چوب را انتخاب کنید.

چوب‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف وجود دارند. از آنجایی که چوب از درختان به دست می‌آید و گونه های مختلفی از درختان وجود دارد، عجیب نیست که تنوع زیادی از چوب‌های مختلف برای کاربرد در بخش‌های مختلف صنعت چوب داشته باشیم. اما به طور کلی چوب‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند.

انواع اصلی چوب

قبل از اینکه به معرفی انواع مختلف چوب و کاربردهای رایج آنها بپردازیم، مهم است که با سه نوع اصلی چوب آشنا شوید. این سه نوع اصلی عبارت‌اند از: چوب‌های نرم، چوب‌های سخت و چوب‌های مهندسی‌شده که به عنوان تخته چوب نیز شناخته می‌شوند.

چوب‌ نرم

چوب های نرم چوب‌ها و الواری هستند که از درختان مخروطی‌شکل به دست می‌آیند. درختان مخروطی، به هر درختی گفته می‌شود که برگی سوزنی داشته باشد و میوه مخروطی به بار بیاورد. نمونه هایی از درختان نرم محبوب مورد استفاده در نجاری، ساخت‌وساز و مبلمان عبارت‌اند از: کاج، سدر، صنوبر و چوب سرخ.

عمده چوب‌های نرمی که در ایران استفاده می‌شوند، چوب‌های روسی هستند که در ادامه مقاله به معرفی آنها و نوع کاربردشان خواهیم پرداخت.

چوب سخت

چوب های سخت از هر درختی که برگ سوزنی نداشته باشد یا میوه مخروطی تولید نکند به دست می‌آید. این درختان معمولاً به عنوان درختان خزان‌کننده شناخته می‌شوند. چوب‌های سخت درختانی هستند که برگ و دانه تولید می‌کنند.

از گونه های معمول چوب سخت می‌توان به بلوط، افرا، گیلاس، ماهون و گردو اشاره کرد. گونه‌های چوب‌های سخت لزوماً قوی‌تر از چوب‌های نرم نیستند، اما بسیاری از گونه‌های چوب سخت به دلیل الگوهای زیبا و متمایز دانه‌های چوبی خود شناخته شده‌اند.

چوب مهندسی‌شده یا تخته چوب

مهندسی‌شده به طور طبیعی وجود ندارد، بلکه به صورت تخته چوب تولید می‌شوند.این تخته چوب‌ها معمولاً با چوبی ساخته می‌شوند که برای داشتن کیفیت یا ویژگی‌های خاصی دستکاری‌شده است. این محصولات که به عنوان چوب کامپوزیت نیز شناخته می‌شوند، اغلب از ضایعات چوب کارخانه‌های چوب‌بری ساخته می‌شوند.

تخته چوب‌ها معمولا از طریق فرآیندهای شیمیایی یا حرارتی تولید می‌شوند تا محصول چوبی تولید کنند که دستیابی به آن در طبیعت دشوار است.

اکنون که با این سه نوع اصلی چوب آشنا شدید، در ادامه مقاله شما را با انواع رایج چوب در ایران و کاربرد آنها بیشتر آشنا می‌کنیم.

انواع چوب‌ روسی

چوب‌های وارد شده از کشور روسیه با نام چوب روسی شناخته می‌شوند که طیف وسیعی از چوب‌ها را شامل می‌شوند.  این چوب‌ها از گونه‌های مختلف درختان تولید می‌شوند که بر حسب نوع درخت و زمان برش به صورت نرم یا سخت عرضه می‌شوند. در ادامه بررسی دقیق‌تری بر روی انواع چوب روسی موجود در بازار ایران خواهیم داشت.

در ادامه بعضی از پرکاربردترین چوب‌های روسی وارداتی را معرفی خواهیم کرد و همچنین  قیمت چوب اورالس را که از محبوب‌ترین نوع چوب روسی وارداتی است را می‌توانید ببینید و بررسی لازم را انجام دهید.

چوب روسی نراد

چوب نراد از درخت کاج تهیه می‌شود، به همین جهت جز چوب‌های نرم به حساب می‌آید. این چوب رنگی سفید تا سفید مایل به کرم -قهوه‌ای دارد. به دلیل  نقوش زیبای چوب نراد، وزن پایین آن و صرفه اقتصادی‌اش برای مصارف گوناگونی مانند کاغذسازی، ساخت پالت، مبلمان‌سازی، درب و پنجره چوبی، کف‌پوش و دیوارپوش، ساخت فریم ساختمان، دکوراسیون داخلی و خارجی و…  استفاده می‌شود.

چوب یولکا

چوب یولکا یا اسپروس هم یکی از گونه‌های درختان مخروطی همیشه سبز است، به همین جهت در دسته چوب‌های نرم قرار دارد. چوب یولکا رنگی سفید مایل به زرد دارد.  این چوب بیشتر به عنوان چوب ساختمانی شناخته می‌شود، همچنین در صنعت کاغذسازی به خاطر الیاف بسیار بلندی که دارد نیز استفاده می‌شود.

چوب ساسنا

چوب روسی ساسانا هم از درختان مخروطی تهیه می‌شود به همین دلیل در گروه چوب‌های نرم قرار می‌گیرد. چوب ساسنا کمی قرمز یا متمایل به صورتی است. معمولا چوب ساسنا را فرآوری می‌کنند تا مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی پیدا ‌کند. چوب ساسنا به علت نرمی، وزن کم و قیمت مناسب در تولید اکثر فرآورده‌های چوبی مثل الیاف‌،  نئوپان،  ام‌دی‌اف،  مبلمان، ساخت ساختمان کارگرفته می‌شود. در سایت پیوان، قیمت تخته چوب و قیمت انواع چوب روسی قابل مشاهده و بررسی است.

انواع تخته چوب

همانطور که اشاره شد، سومین نوع چوب‌، تخته چوب‌ها یا چوب‌های مهندسی‌شده هستند. این نوع به طور طبیعی در طبیعت وجود ندارند و در کارخانه ها تولید می‌شود. انواع تخته چوب عبارت‌اند از:

تخته چندلا یا تخته پلی وود

درواقع ورقه‌ای کم‌ضخامت است که از دو یا چند لایه چوب تشکیل شده است. این لایه‌ها به وسیله حرارت، فشار و رزین‌‌های قوی به هم چسبانده می‌شوند و چوبِ ترکیبی قدرتمندی را شکل می‌دهند. به تخته چندلا، تخته چوب پلای وود می‌شود.

تخته چوب نئوپان

یکی از قدیمی‌ترین انواع تخته چوب نئوپان است که از خرده‌چوب‌های فرآوری‌شده مانند خاک اره که به همراه رزین یا چسب فشرده شده‌اند، ساخته می‌شود. این نوع تخته چوب به علت ارزان بودن و تراکم و مقاومت بیشتر نسبت به چوب‌های طبیعی دارد؛ به همین جهت در تولید میز، کابینت، درب، روکش دیوار ومبلمان به کار برده می‌شود.

تخته زیرپایی

تخته زیرپایی که با عنوان تخته بنایی نیز شناخته می‌شود، همان تخته‌ چوب‌هایی است که کارگران ساختمان برای کار در ارتفاع زیر پای خود قرار می‌دهند. تخته زیرپایی‌ها به طور معمول از چوب درختان کاج روسی یا صنوبر ایرانی ساخته می‌شوند. به جهت اهمیتی که این تخته‌ها در حفظ امنیت و جان کارگران ساختمانی دارند، توصیه می‌شود علیرغم قیمت بالاتر از تخته چوب روسی استفاده شود که کیفیت بالاتری دارد. بعضی از کارفرمایان برای خرید به‌صرفه‌تر تخته زیرپایی ترجیح می‌دهند، تخته چوب خیس خریداری کنند.

راهنمای خرید چوب: چوب خیس یا چوب خشک، خرید کدام بهتر است ؟

علاوه بر نوع چوب که در خواص آن بسیار تاثیرگذار است، نکته دیگری که باید به آن توجه کنید خیس بودن یا خشک بودن چوب است. از آنجایی که چوب خیس پس از خشک شدن تغییر رنگ و شکل می‌دهد، نمی‌توان برای خیلی از مصارف از آن استفاده نمود.

تفاوت اصلی چوب خشک و خیس در میزان رطوبت آنهاست که باعث افزایش وزن چوب خیس می‌شود. اما خرید چوب خیس بسیار مقرون به صرفه‌تر از چوب خشک است. به همین دلیل با توجه به کاربردش، برخی مشتریان خرید چوب خیس را ترجیح می‌دهند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها