|
کدخبر: 271679

۶ نکات مهم در پرورش مرغ تخمگذار

پرورش مرغ تخمگذار با توجه به محبوبیت و مصرف زیاد خانوارهای ایرانی از تخم مرغ نسبت به گذشته رونق بسیار زیادی به پیدا کرده است. کسانی که دوست دارند بدون دردسر به درآمدهای بالایی برسند معمولاً پرورش مرغ تخمگذار را انتخاب خواهند کرد. مقاومت بالا در برابر بیماری ها و سرما، فروش راحت محصول و بسیاری از دلایل دیگر می تواند بهترین گزینه ها برای انتخاب پرورش این پرنده باشید. ما در این مطلب به شما خواهیم گفت چرا پرورش مرغ تخمگذار را انتخاب کنیم و چه سوالاتی را در طی مسیر از خود بپرسیم که موجب پخت تر شدن کسب و کار ما شود.

مرغداری

دوره پرورش مرغ تخمگذار چند روز است؟

دوره پرورش مرغ تخمگذار معمولاً ۹۰ تا ۱۰۰ روز به طول می‌انجامد. شما برای به سود رسیدن در این دوره باید تمامی شرایط محیطی مانند دما و رطوبت مناسب، خرید تجهیزات مانند قفس مرغ تخمگذار در رشد این پرنده را فراهم کنید تا بتوانید در زمان گفته شده به سوددهی دست پیدا کنید. با توجه به نوع نژاد مرغ تخمگذار ممکن است این عدد کم و یا زیاد شود.

چه تجهیزاتی برای پرورش مرغ تخمگذار نیاز است؟

همانطور که گفتیم برای اینکه بتوانید به بهترین شکل پرورش مرغ تخمگذار را پیگیری کنید نیازمند این هستید تا بتوانید تجهیزات استانداردی را برای این پرنده فراهم سازید از جمله این تجهیزات می‌توان به سیستم گرمایشی، سیستم سرمایشی، فن و هواکش مرغداری، آبخوری و دانخوری، قفس مرغ تخمگذار دماسنج و رطوبت سنج اشاره کرد.

مرغداری۲

پرورش مرغ تخمگذار از کجا شروع کنیم؟

یکی از سوالاتی که ذهن اکثر پرورش دهندگان مرغ تخمگذار که در اوایل کار هستند را درگیر می‌کند شروع پرورش مرغ از کدام نقطه است. هر کسب و کاری در اوایل آن ممکن است با چالشهای مختلفی همراه شود. پرورش مرغ تخم گذار نیز از این قضیه مستثنا نیست. شما در قدم اول باید بهترین نژاد مرغ تخمگذار برای پرورش را انتخاب کنید. بعد از انتخاب بهترین نژاد باید به سراغ تهیه سالن و تجهیزات بروید. با توجه به متراژ زمین و نوع تجهیزات باید نوع پرورش را انتخاب نمایید. شما می توانید با توجه به هزینه یکی از سه روش تخم نطفه دار خرید، خرید جوجه و یا استفاده از مرغ تخمگذار و بالا را در دستور کار قرار دهید. برای اینکه بدانید سوددهی کدام یک از موارد گفته شده بیشتر است ادامه مطلب را مطالعه کنید.

برای سوددهی بیشتر کدام روش را در پرورش مرغ تخمگذار انتخاب کنیم؟

همانطور که در مطلب بالا به آن اشاره کردیم شما می توانید از طریق تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی، خرید جوجه و یا استفاده از مرغ بالغ پرورش مرغ تخمگذار را آغاز کنید. توجه داشته باشید خرید تخم نطفه دار هزینه کمتر و سود دهی بیشتری را برای شما خواهد داشت. اما انتخاب این روش یک عیب بسیار بزرگ دارد آن هم این است که شما برای رسیدن به سوددهی باید بازه زمانی بسیار زیادی را طی کنید. این در صورتی است که خرید جوجه و استفاده از مرغ بالغ به شما اجازه می دهد در بازه زمانی کمتر به سوددهی دست پیدا کنید. استفاده از مرغ بالغ نسبت به خرید جوجه و تخم نطفه دار هزینه بیشتری را برای شما در بر دارد اما درآمدزایی برای شما را نزدیک تر خواهد کرد. شما می توانید با توجه به هدف خود یکی از گزینه های گفته شده را انتخاب نمایید.

مرغداری۳

غذای مرغ تخم گذار چیست؟

برای این که بتوانید بهترین و بالاترین بازدهی در پرورش مرغ تخمگذار را نصیب خود کنید، باید از غذای مخصوص مرغ تخمگذار استفاده نمایید. به یاد داشته باشید استفاده از غذای استاندار می تواند سود دهی شما را به طور چشمگیری افزایش دهد. میزان و قابل استفاده بودن غذا با سوددهی رابطه مستقیم می خواهد داشت. چنانچه از غذای نامرغوب و کم کیفیت استفاده کنید محصولات شما کیفیت لازم را نخواهند داشت. اگر محصولات شما کیفیت لازم را به همراه نداشته باشند متقاضی از محصولات شما راضی نبوده و به هیچ عنوان از آن استفاده نخواهد کرد و کسب و کار شما دچار ضرر خواهد شد.

آیا پرورش مرغ تخمگذار سود دارد؟

آخرین سوال مهم از پرورش مرغ تخمگذار که آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد سود دهی پرورش مرغ تخمگذار است. شما زمانی در پرورش مرغ تخمگذار به سوددهی خواهد رسید که اطلاعات لازم و تجهیزات مورد نیاز در این باره را به بهترین شکل فراهم کرده باشید. در کنار این موارد می توانید بازاریابی و بازارهای هدف را نیز قرار دهید. زیرا بدون در نظر گرفتن بازار هدف شما سودی نخواهد داشت. چنانچه تمامی عوامل گفته شده را به درستی فراهم کنید به طور قطع پرورش مرغ تخمگذار به شما سوددهی بالایی خواهد داشت.

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر