|
کدخبر: 129564 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس طیور مطرح شد:

به ۵ دلیل دستگاه جوجه کشی خانگی نخرید

کارشناس پرورش طیور: به ۵ دلیل فکر می‌کنم که خرید دستگاه‌های جوجه‌کشی خانگی، مقرون به صرفه نیست. دلیل اول آن است که دستگاه‌های خانگی، اختلاف قیمت چندانی با نمونه‌ّ‌های صنعتی ندارند.

اقتصاد به ۵ دلیل دستگاه جوجه کشی خانگی نخرید

افرادی که به تازگی پرورش طیور را آغاز کرده‌اند مشتریان اصلی دستگاه‌های جوجه‌کشی خانگی هستند. آیا استفاده از این نوع دستگاه‌ها مقرون به صرفه است و می‌توانند جانشین دستگاه‌های جوجه‌کشی صنعتی شوند؟ برای یافتن پاسخ این سوال با یکی از کارشناسان طیور کشور به گفتگو نشستیم.

صادقی

بازار دستگاه‌های جوجه‌کشی موسوم به خانگی، داغ است. دستگاه‌های خانگی معمولاً ظرفیتی پائینی دارند. ظرفیت کوچک‌ترین دستگاه، ۱۲ عدد است. اگر از این دستگاه برای  جوجه‌کشی پرندگان کوچک‌تری مثل بلدرچین یا کبک استفاده کنید می‌توانید در هر دوره به ترتیب ۳۶ و ۳۰ عدد تخم را درون آن قرار دهید. در حال حاضر قیمت پایه دستگاهی با این ظرفیت حدود یک میلیون و ۱۴۰۰ هزار تومان است. دستگاه‌های گران‌قیمت‌تر، ظرفیت بیشتری دارند اما همه آنها در گروه دستگاه‌های کوچک خانگی قرار می‌گیرند. استفاده از این دستگاه‌ها ممکن است برای جوجه‌کشی پرندگان زینتی، ایده خوبی باشد اما آیا پرورش‌دهندگان طیور گوشتی و تخم‌گذار هم می‌توانند از دستگاه‌های خانگی استفاده کنند؟ به اعتقاد سعید صادقی، کارشناس پرورش طیور پاسخ این سوال منفی است.

اختلاف قیمت چندانی ندارند

سعید صادقی در این باره به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت:  «به ۵ دلیل فکر می‌کنم که خرید دستگاه‌های خانگی مقرون به صرفه نیست. دلیل اول آن است که دستگاه‌های کوچک خانگی اختلاف قیمت چندانی با دستگاه‌های صنعتی ندارند. در حال حاضر قیمت دستگاه صنعتی ۵۰۴ تایی حدود ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار و قیمت دستگاه ۱۲۶ تایی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. اختلاف ظرفیت این دو دستگاه حدود ۴ برابر است اما اختلاف قیمت حتی به دو برابر هم نمی‌رسد. از طرف دیگر دستگاه صنعتی به آن معناست که دوام و عمر دستگاه‌ و قطعات آن به مراتب بیشتر است. بنابراین خرید دستگاه صنعتی از این نظر کاملاً به صرفه‌تر است».

به وقت یکسانی نیاز است

این کارشناس طیور در ادامه گفت: «دلیل دوم به وقت‌گذاری یکسان مربوط می‌شود. به عبارت دیگر زمانی که صرف این دو نوع دستگاه می‌شود هیچ تفاوتی ندارد. اگر برای جوجه‌کشی از دستگاه ۱۲۴ تایی، به روزانه ۲ تا ۳ ساعت نیاز باشد در مورد دستگاه صنعتی هم به همین زمان نیاز است. به‌عنوان‌مثال جوجه‌کشی مرغ در هر دو حالت حدود ۲۱ روز طول می‌کشد. بنابراین دستگاه خانگی در مقایسه با صنعتی به جوجه‌کشی سریع‌تر و صرفه‌جویی در زمان پرورش‌دهنده منجر نمی‌شود».

فروش را فراموش نکنید

صادقی در تشریح بیشتر موضوع گفت: «پرورش‌دهنده‌ای که سالن دارد مستقیماً از یک نفر خرید می‌کند که در آن واحد هزار جوجه را از طریق او تامین کند. پرورش‌دهنده باتجربه می‌داند که نباید از ۱۰ نفر خرید کند! او می‌داند که گله‌مادری حتی‌المقدور باید یکدست باشد. در واقع پرورش‌دهندگان ترجیح می‌دهند جوجه یک روزه را از کسی بخرند که در حجم بالا کار می‌کند و به طور مستمر از عهده تامین سفارشات آنها برمی‌آید. به این ترتیب فروش به شدت راحت می‌شود و لازم نیست با افراد بسیاری سروکار داشته باشید. در واقع فروش در حجم بالاتر باعث می‌شود که شما به عنوان یک عمده‌فروش شناخته شوید».

ظرفیت بالاتر دستگاه یعنی حاشیه سود بالاتر

وی در ادامه گفت: «دلیل چهارم آن است که حاشیه سودی که دستگاه صنعتی عاید شما می‌کند خیلی بیشتر از دستگاه صنعتی است. حتی پرورش‌دهندگان تازه‌کار می‌دانند که هر چه تعداد تخم‌های گذاشته شده در دستگاه بیشتر باشد حاشیه سود هم افزایش می‌یابد. همان‌طور که گفته شد این مزیت بزرگ درحالی حاصل می‌شود که وقت اختصاص داده‌شده یکسان است. در واقع با دو برابر کردن سرمایه اولیه می‌توان حاشیه سود را چند برابر کرد».

وی در پایان اظهار داشت: «مورد آخر آن است که فضای اشغال شده توسط دستگاه‌های خانگی و صنعتی فرقی ندارد و یکسان است. اندازه نوع صنعتی کمی بزرگ‌تر است اما تفاوت ملموس نیست و هردوی آنها به تهویه و رسیدگی برابر نیاز دارند».

به نظر می‌رسد که فروش دستگاه‌های صنعتی هم آسان‌تر از دستگاه‌های خانگی باشد چون مشتری بیشتری در بازار دارند.

  • sara ارسالی در

    سایت شما عالی هستش
    امیدوارم موفق باشید

  • ناشناس ارسالی در

    سلام دستگاه جوجه کشی خریدم دیروز چرخش کا ر میکند ولی از دیروز عصر تا امروز روبه چ پ است چکار کنم راهنمایی کنید

  • ناشناس ارسالی در

    سوالی در مورد دستگاه

ارسال نظر