|
کدخبر: 237166

آشنایی با انواع قفسه بندی انبار و ویژگی های هر یک

قفسه بندی انبار یکی از انواع وسایل انبارداری بوده که امروزه به منظور راحت تر شدن کارها در انبار بسیار گسترش پیدا کرده است. از مزایای استفاده از انواع قفسه بندی در انبار این است که موجب منظم شدن کسب و کارها و سهولت در خرید و فروش کالاها شده است.

پیشرفت تکنولوژی در سال های اخیر موجب شده تا در سیستم قفسه بندی نیز تغییرات و تحولاتی به وجود آید و روند انبارداری نسبت به دوره های گذشته بهتر شود. از جمله این تغییر و تحولات می توان به افزایش سرعت در جابجایی کالاهای انبار و همچنین چینش بهتر کالاها اشاره کرد. قفسه ها را بر اساس نوع کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می کنند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی است.

در این گزارش با ما در مجموعه فضاسازان امین همراه باشید تا شما عزیزان را با انواع قفسه بندی انبار، کاربردها و ویژگی های هر یک بیشتر آشنا کنیم.

انواع قفسه بندی انبار و کاربردهای هر یک

انواع قفسه بندی انبار کدامند؟

قفسه های انبار به شکل های مختلفی ساخته می شود. این قفسه ها را بر اساس استفاده ای که از آن ها می شود، می سازند. انواع قفسه بندی انبار عبارتند از:

1- قفسه بندی ثابت

در این نوع از قفسه بندی تمامی اجزای قفسه به صورت ثابت بوده و جابه جا کردن آن دردسرهای خاص خود را دارد. قفسه بندی های ثابت به انواع مختلفی نظیر قفسه بندی راهرو باریک، بازویی، مشبک و قفسه بندی پالت تقسیم می شوند.

2- قفسه بندی متحرک

در روش قفسه بندی متحرک تمامی بخش های قفسه را می توان جابه جا نمود این در حالی است که در قفسه بندی ثابت امکان جابجایی قفسه ها وجود ندارد. از جمله قفسه بندی های متحرک می توان به قفسه بندی شاتل، قفسه بندی خود تغذیه و خود برگشت اشاره کرد.

انواع قفسه بندی ثابت انبار کدامند؟

هر یک از قفسه بندی های ثابت و متحرک دارای انواع مختلف بوده که مشتریان می توانند متناسب با نیاز خود قفسه فلزی مورد نظر خود را خریداری کنند. هر یک از قفسه های پانل و پال راک، قفسه پیچ و مهره ای، خود راهرو یا درایوین، قفسه بندی راهرو باریک و ... از انواع قفسه های متحرک بوده که هر یک با توجه به کاربری و ویژگی ای که دارند، متناسب برای انبارهای مختلف می باشند.

قفسه بندی پیچ و مهره ای یا Shelving Bolt And Nuts یکی از انواع قفسه بندی می باشد که بسیار رایج است. از این نوع قفسه بندی برای ذخیره سازی کالا و اجناس کم حجم استفاده می شود و بیشتر در فروشگاه ها و مراکز آموزشی دیده می شود. این قفسه بندی بسیار مقاوم است و نصب و اجرای ساده ای نیز دارد. این قفسه بندی یکی از کاربردی ترین انواع قفسه بندی است که در بازار وجود دارد.

قفسه بندی پیچ و مهره ای از انواع قفسه بندی ثابت

از ویژگی های قفسه بندی پیچ و مهره ای می توان به هریک از موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت استفاده در انبارهای ملزومات، قطعات یدکی و انبارهای فنی را دارا می ‌باشند.
  • بارگذاری در انواع سیستم قفسه بندی پیچ و مهره ای بصورت دستی انجام می‌گیرد.
  • این نوع قفسه بندی فلزی از نبشی و صفحه قفسه، که به وسیله پیچ و مهره به یکدیگر متصل می ‌گردند تشکیل شده و به صورت تک ردیف یا دوبل در چندین طبقه قابل اجرا می ‌باشد.
  • نوع نبشی با توجه به ارتفاع کل سیستم و تعداد طبقات اصلی قفسه بندی تعیین می ‌گردد.

کاربردهای قفسه بندی پیچ و مهره ای

مهم ترین کاربردهای قفسه بندی پیچ و مهره ای به شرح زیر می باشد:

  • نگهداری و بخش بندی ملزومات
  • ذخیره سازی ابزار
  • ذخره سازی قطعات یدکی
  • کالا های ریز و کوچک
  • فروشگاه ها
  • مراکز اداری
  • مراکز آموزشی

همچنین باید این مورد را بدانید که قیمت قفسه فلزی پیچ و مهره ای با توجه به اندازه، ابعاد، ارتفاع، عرض و طول مورد نظر شما برای محیط انبار تعیین می گردد.

قفسه بندی پانل راک

یکی دیگر از انواع قفسه بندی ثابت برای انبار، قفسه راک می باشد. این انبار به صورت دستی تجهیز می شود و برای ذخیره سازی مواد اولیه و محصولات استفاده می گردد. این قفسه بندی برای ذخیره سازی کالا و محصولات سنگین و نیمه سنگین مناسب می باشد به همین علت مواد اولیه به کار رفته، باید از کیفیت و جنس مناسبی برخوردار باشد تا بتواند وزن کالا ها را تحمل کند همچنین در طول زمان دچار زنگ زدگی یا فرسایش نیز نشود.

کاربرد های استفاده از قفسه بندی پانل راک

این نوع قفسه بندی برای انبار ها با کالای سنگین و نیمه سنگین بسیار مناسب می باشد. این قفسه بندی برای بارگذاری دستی توسط نیروی انسانی و همچنین بارگذاری توسط لیفتراک بسیار مناسب است. برای انبار کردن موارد اولیه کارخانه ها یا انبار های میانی، انبار های ملزومات و قطعات و ابزار های یدکی و ... بسیار کاربرد دارد.

مزایای استفاده از قفسه بندی پانل راک

  • ارتفاع پانل ها قابل تغییر می باشد
  • ارتفاع طبقات محدودیت ندارد و بسته به محیط شما اجرا می شود.
  • بارگذاری کالا و محصولات از تمام جهات قابل انجام است.
  • می توان میان طبقات از پلکان پیش ساخته استفاده کرد.
  • استفاده از بالابر در قفسه بندی ها

قفسه بندی پانل راک و کاربردهای آن

انواع قفسه بندی متحرک انبار کدامند؟

علاوه بر قفسه بندی های ثابت، قفسه بندی های متحرک نیز دارای انواع مختلف می باشند که یکی از آنها قفسه های ریلی می باشد.

این نوع قفسه های انبار جزو قفسه های فلزی سبک بوده و می توان از آن بیشترین استفاده از فضای داخلی را کرد. قفسه ریلی یا قفسه بندی متحرک فلزی بر روی یکی شاسی متحرک نصب شده و هیچ راهرویی بین آنها وجود ندارد.

نحوه حرکت این نوع قفسه بدین شکل است که در مواقع لزوم فرمان و دنده زنجیر متصل به شاسی متحرک باعث ایجاد حرکن ردیف ها و ایجاد راهرو بین آنها خواهد شد.

در قفسه بندی انبار به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

اولین نکته ای که برای اجرای سیستم های قفسه بندی در انبار باید به آن توجه کنید، کیفیت قفسه ها و استاندارد بودن آن ها است. در صورتی که جنس قفسه مرغوب نباشد و یا اندازه ها استاندارد نباشد، پس از مدتی مجبور به تعویض آن ها خواهید شد که هزینه های زیادی را به شما تحمیل می کند.

همچنین، اگر طراحی قفسه به درستی انجام نشده باشد، ممکن است محصولات و کالاها با گذشت زمان دچار آسیب های مختلفی شوند که غیر قابل بازگشت خواهد بود. پیشنهاد ما این است برای قفسه بندی کردن انبار از شرکت هایی کمک بخواهید که تجربه ی کافی در این زمینه داشته باشند. این شرکت ها با توجه به اصول استاندارد مشخص شده، قفسه ها را ساخته و نصب می کنند. به همین دلیل، تضمین کیفیت آن ها بسیار قابل اطمینان خواهد بود.

سخن پایانی

با مطالعه موارد بالا متوجه می شوید که هر یک از انواع قفسه بندی های فلزی از کاربردهای متنوعی برخوردار هستند و کسانیکه قصد خرید انواع قفسه بندی را دارند، باید بر اساس انبار و نوع محصولاتی که دارند قفسه بندی خود را انتخاب و خریداری کنند.

اگر به دنبال مجموعه ای برای خرید قفسه بندی انبار با کیفیت عالی و همینطور قیمت مناسب هستید، ما به شما شرکت فضاسازان امین (www.fazasazanamin.com) را معرفی می کنیم.

شرکت قفسه بندی فلزی فضاسازان امین با بیش از ۳۰ سال سابقه در امر مشاوره، طراحی، تولید و اجرای انواع قفسه بندی فلزی پالت و پانل راک، راهرو باریک، پیچ و مهره ای، خود تغذیه (قفسه بندی صنعتی) و ... همراه با تجهیزات انبار و با بهره گیری از فناوری روز، ماشین آلات پیشرفته و تکیه بر تجربه متخصصین زبده مفتخر به ارائه طرحی نوین در انباری سازگار و سیستم قفسه بندی با کیفیتی بر‌تر، به بخش‌های مختلف صنعت کشور و صادرات به خارج از کشور گردیده است.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها