|
کدخبر: 235971

اکریلیک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اکریلیک  پلکسی گلاس رایج ترین نام هایی هستند که به پلی متیل متاکریلات داده می شود. اکریلیک یک ترموپلاستیک است، یعنی وقتی گرم می شود نرم می شود. ورق های اکریلیک جایگزین ایده آلی برای شیشه هستند زیرا 30 برابر شیشه به ضربه مقاوم تر هستند.

تولید اکریلیک در دهه 1930 آغاز شد: در سال 1936 برای اولین بار توسط شرکت آمریکایی Rohm and Haas به بازار عرضه شد. ترکیبات اساسی آن عبارتند از اسید سولفوریک، سیانید هیدروژن، متانول و استون. اینها مواد کم خطرتری نیستند، اما محصول نهایی که با این مواد تولید می شود کاملا بی ضرر است. ورق های اکریلیک قابل اشتعال هستند اما وقتی می سوزند هیچ ماده مضری آزاد نمی کنند و محصولات باقیمانده دی اکسید کربن و آب هستند.

ورق پلکسی

اکریلیک همچنین دارای معایبی است : قبلاً به این واقعیت اشاره کردیم که مواد تحت تأثیر دمای بالا تغییر شکل می دهند. مقاوم در برابر حرارت نیست و بنابراین نمی توان از آن برای اتصالات ایمنی مانند لعاب در وسایل نقلیه حمل و نقل مسافر استفاده کرد. به دلیل وزن، استحکام و قیمت نسبتاً پایین، ورق های اکریلیک اغلب برای پوشش دادن مناطق بزرگ در برابر باد یا موانع صوتی استفاده می شود. اکریلیک به دلیل مقاومت آن اغلب برای ساخت آکواریوم های بسیار بزرگ یا حوضچه های باغ وحش استفاده می شود که به ضخامت شیشه تا 30 سانتی متر نیاز دارند.

انواع ورق های پلکسی

ورق های پلکسی در انواع مختلفی وجود دارند که در ادامه محبوب ترین آنها معرفی می شوند.

1-    ورق های پلکسی گلاس رنگی

ورق پلکسی رنگی دارای ویژگی هایی است که آن را به عنوان برجسته ترین ماده برای طیف گسترده ای از محصولات تبدیل می کند. تابلوهای تبلیغاتی ، روشنایی ، آکواریوم و بسیاری از محصولات از پلکسی رنگی استفاده می کنند تا به محصولی درخشان و ظریف دست یابند که مشتری را به خود جلب می کند. تطبیق پذیری و طیف گسترده ای از گزینه ها با ورق های پلکسی رنگی ، تولید کنندگان را قادر می سازد که هر اندازه و هر رنگی را به کالاهای جذاب تبدیل کنند.

پلکسی رنگی

ویژگی های ورق های پلکسی رنگی

صفحات پلکسی رنگی، بسیار کاربردی، قهوه ای یا خاکستری هستند. آنها در ضخامت های مختلفی موجود می باشند. برای پلکسی  رنگی، این بزرگ‌ترین اندازه ورق موجود در فروشگاه آنلاین ما است، اما می‌توانیم آن‌ها را به هر اندازه کوچک‌تری کاهش دهیم. صفحات پلکسی رنگی محافظت در برابر نور خورشید و UV را ارائه می دهند. خواص انعکاس نور و گرما آنها را به انتخابی ایده آل برای  تعویض پنجره تبدیل می کند. شیشه های ثانویه  ،  پنجره های قایق  و  بادگیر برای پناهگاه های حیوانات، دیگر استفاده های ممکن خارجی از ورق های پلکسی رنگی است.

2-    ورق مولتی استایل

ورق های مولتی استایل بر اساس مواد ABS  که یکی از انواع پلکسی هستند ساخته می شوند. ویژگی بارز این نوع از پلکسی انعطلف پذیری آن است. این ورق ها به طور گسترده در تولید تابلوهای  تبلیغاتی روشنایی ، هدایای تبلیغاتی ، تابلو اطلاعات ، دکوراسیون داخلی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. محصولات مولتی استایل از انعطاف پذیری بالایی دارند، بنابراین برای کاربردهای تزئینی ، برش لیزری و حکاکی بسیار مناسب هستند و قیمت این ورق ها نیز مناسب تر از پلکسی می باشد. نام لاتین این محصول ABS Multi Style Sheet می باشد.

این ورق ها نیز انواع مختلف و کاربردهای مختلفی دارند ، مولتی استایل آینه ای ، طلایی ، نقره ای و خشدارمحبوبترین این ورق ها هستند. مولتی استایل ناوایو یکی از بهترین و باکیفیت ترین این نوع از محصولات است که توسط فروشگاه روژان به سراسر کشور عرضه می شود.

مولتی استایل ناوایو

مزایای ورق مولتی استایل

وزن کم،انعطاف پذیری بالا، سهولت حمل و نقل،تنوع در طرح و رنگ و سهولت در برش و نصب آسان از مزایای ورق های مولتی استایل به شمار می رود ، همچنین سطح چسبندگی بالای آن ، بسیار راحت و مناسب برای طراحان داخلی است .

ورقهای مولتی استایل همچنین قابلیت حک و برش را نیز دارند و این موضوع باعث شده تا بسیاری از شرکت ها برای ساخت انواع تندیس ها و پلاک های تبلیغاتی از آن استفاده کنند.

پلکسی گلاس به جای شیشه

اکریلیک را می توان در انواع مختلف تولید کرد . این یک جایگزین ایده آل برای شیشه است زیرا مزایای بیشتری را ارائه می دهد. 

  • اول از همه، وزن ورق اکریلیک بسیار کمتر از شیشه است، در واقع 50٪ سبک تر است.
  • ورق های اکریلیک نیز بسیار مقاوم تر از ضربه هستند، حداقل 30 برابر شیشه مقاوم در برابر ضربه هستند. اگر اکریلیک بشکند، مانند شیشه ترک نمی‌خورد، بلکه در یک خط تقسیم می‌شود.
  • سومین مزیت ورق های اکریلیک این است که نور بیشتری نسبت به شیشه با عبور 90 درصد عبور می دهند.  مسلم است که برای ضخامت های صفحه بزرگتر، این پلاستیک به طور محسوسی اجازه عبور نور بیشتری نسبت به شیشه با همان ضخامت می دهد.

سخن پایانی 

محصولاتی پلکسی در انواع مختلف ، امکان طراحی و خلق ایده های جذاب و زیبا را برای کاربردهای تزیینی ، دکوراسیون داخلی منازل  و تجاری فراهم کرده است . . فروشگاه روژان عرضه کننده انواع محصولات پلکسی و مولتی استایل است که امکان خرید این محصولات در انواع و ابعاد مختلف برای شما هموطنان عزیز در سراسر کشور فراهم نموده است.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر