|
کدخبر: 231235

چه سرنوشتی در انتظار قیمت نان است؟

دولت تصمیم گرفته اختصاص ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را از بسیاری کالاها حذف کند و البته در ادامه برای کمک به مصرف‌کننده نیز سوبسید‌هایی به آنها پرداخت کند.

اصناف چه سرنوشتی در انتظار قیمت نان است؟

در شرایطی که هنوز این تصمیم اجرایی نشده، برخی از بازارها مثل مرغ و تخم‌مرغ به آن واکنش نشان داده و برخی خرده‌فروش‌ها قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند، این درحالی است که با اینکه دولت چند‌بار اعلام کرده برنامه‌ای برای حذف ارز ترجیحی از دارو و گندم ندارد، در روزهای اخیر زمزمه افزایش قیمت نان شنیده می‌شود. در همین خصوص هم رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در مورد قیمت فروش نان موضع‌گیری کرده است.

عطاالله هاشمی گفت: «قیمت خرید تضمینی گندم با ۴ معیار همچون هزینه تمام‌شده، تورم، قیمت جهانی و ارزش مبادلاتی تعیین می‌شود.‌»به گفته او، هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اکنون تمامی نهاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به غیر از کود اوره، به‌صورت آزاد تامین می‌شود که با تغییر تخصیص نرخ ارز، قیمت تمام‌شده گندم افزایش می‌یابد که با این وجود اصلاح قیمت گندم امری اجتناب‌ناپذیر است.

هاشمی ادامه داد: «با توجه به تامین کود فسفات، پتاس، سم و سایر هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تولید با ارز آزاد، کشاورزان با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند که با استمرار روند افزایش قیمت جهانی و خدمات احتمال تجدیدنظر در نرخ دور از انتظار نیست.‌»

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در مورد موضوع قیمت نان و افزایش احتمالی آن نیز گفت: «افزایش قیمت نان خارج از تصمیم‌گیری شوراست، اما به سبب آنکه تا پایان سال هیچ‌گونه افزایش قیمت گندم و آرد تحویلی به نانوایان اتفاق نمی‌افتد، بعید است که قیمت نان تا پایان سال نوسانی داشته باشد.‌»

براساس قانون خرید تضمینی محصولات استراتژیک، نرخ محصولات متناسب با هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تولید، نرخ جهانی و واردات باید قیمت‌گذاری شود تا تولید دچار چالش نشود.

بنابر آمار قیمت انواع نان تافتون، لواش، سنگک و بربری در ۲۷ تیرماه افزایش یافت. قیمت گندم و آرد یکی از مولفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تعیین قیمت نان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محسوب می‌شود که تا پایان سال قیمت این مولفه تغییری ندارد.

 تقاضای عدم‌دخالت دولت

اما در همین حال علیرضا مروت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان نان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صنعتی و ماشینی کشور نیز در مورد یکی از مشکلات تولید نان صحبت و تاکیدکرده صنعت نان با دخالت دولت به سامان نمی‌رسد. وی در این‌خصوص به اقتصادسبز آنلاین گفت: «یکی از مهم‌ترین مسائلی که تولیدکنندگان نان به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خصوص نان صنعتی با آن درگیر هستند، مقوله قیمت‌گذاری است. مشکلات تامین آرد، قطع برق، دارایی، بهداشت، بیمه و… در عمل مانع توسعه صنعت نان در کشور شده است. باید در نظر داشت که برای تولید یک قرص نان حدود ۳۰ عامل موثر بر قیمت تمام‌شده وجود دارد، اما دولت تنها آرد را برای تولید نان درنظر می‌گیرد و در محاسباتش لحاظ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. وقتی دولت دستمزد کارگران را افزایش می‌دهد، آیا متوجه بالا رفتن هزینه تمام‌شده واحدهای تولیدی هم هست؟»

این فعال بخش‌خصوصی در ادامه نیز در مورد شیوه قیمت‌گذاری دولتی نیز گفت: «به اعتقاد من اگر قرار باشد دولت آرد به تولید نان اختصاص دهد، بعد با تصدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گری بخواهد در همه‌چیز دخالت کند، هیچ‌وقت این صنعت به سامان نخواهد رسید. تا زمانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که قیمت آرد آزاد نشود و یکسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی صورت نگیرد و قیمت نان در کف بازار رقابت به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دست نیاید، نه کیفیت مطلوب و نه قیمت مناسبی در تولید نان حاصل خواهد شد. دولت، آرد را در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌دهد و بر مبنای آن قیمت‌گذاری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، اما توجهی به افزایش حدود ۳‌برابری قیمت سلفون بسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی، کارتن، حقوق و دستمزد، خدمات و… نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و این رویکرد در واقع عامل بسیاری از مشکلات امروز تولید نان درکشور است. اگر آرد تولید نان صنعتی از سوی دولت تامین نشود و دولت کاری هم به تولیدکنندگان نداشته باشد، یقین بدانید که مشکلات تولید نان بسیار کمتر از امروز خواهد شد.‌»

 

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها