|
کدخبر: 223474

افزایش قیمت روغن زیتون

زیتون یکی از محصولاتی است که در ایران مشتریان زیادی دارد. در چند شهر کشور سال‌هاست که از باغ‌های زیتون برداشت‌های خوبی انجام می‌شود.

اصناف افزایش قیمت روغن زیتون

اما با این حال باغداران در سال‌های اخیر با چالش‌هایی مواجه شده‌اند که همین‌ها باعث کاهش برداشت و درنتیجه افزایش قیمت این محصول شده است. موضوعی که یکی از فعالان این بازار درباره آن صحبت کرده است.

سید‌جمشید شهرستانی گفت: «‌ممنوعیت واردات زیتون کنسروی از سال ۹۰ در کشور اجرایی شد و همین سیاست نادرست دولت‌های قبلی در کنار افزایش شدید قیمت ارز باعث شده عده‌ای فرصت‌طلب وارد ماجرا شده و میوه زیتون کشاورزان را با قیمت‌های سرسام‌آور به کارخانه‌ها و مصرف‌کنندگان بفروشند.»

وی در ادامه با مقایسه قیمت زیتون در ایران و ترکیه گفت: «‌قیمت هر کیلوگرم زیتون مرغوب و درشت در ترکیه با ارز آزاد حدود ۲۰ تا ۲۵هزار تومان است در حالی که قیمت زیتون نه چندان مرغوب در ایران حدود ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان است.» شهرستانی با اشاره به وضعیت تولید زیتون در کشور گفت: «‌خشکسالی و آفات درختان، در کنار تغییر کف بر شدن درختان زیتون به دلیل شرایط اقلیمی باعث شده تا تولید زیتون در کشور کاهش یابد و به دلیل ممنوعیت واردات میوه زیتون، قیمت زیتون طی یک سال گذشته به‌شدت افزایش یافته است. این افزایش قیمت زیتون کنسروی باعث شده تا کشاورزان تمایلی به برداشت زیتون روغنی نداشته باشند در نتیجه امسال با کاهش چشمگیر زیتون روغنی به عنوان ماده اولیه کارخانه‌های روغن‌کشی زیتون مواجه هستیم.» این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: «‌گرانی بی‌سابقه زیتون باعث شده مصرف زیتون و روغن آن در کشور کاهش یابد و این امر مغایر با برنامه پنج‌ساله ششم توسعه مبنی بر ضرورت افزایش مصرف سرانه ۲۰۰گرمی روغن زیتون برای هر ایرانی است. در حال حاضر مصرف سرانه روغن زیتون در کشور نه تنها افزایش نیافته است بلکه به حدود ۸۰ گرم کاهش یافته است.» درادامه قیمت فروش زیتون و روغن آن در بازار را ملاحظه می‌کنید: زیتون شور درشت و خوش‌طعم ۴۵۰.۰۰۰، زیتون طارم درشت ۹۰.۰۰۰، زیتون گوشتی عالی رودبار با هسته ۱۰۰.۰۰۰، زیتون پرورده یک کیلویی ۱۰۰.۰۰۰ تا ۱۵۰.۰۰۰، زیتون بدون هسته فدک (۱۳۰۰گرم) ۹۰.۰۰۰، زیتون شکسته ۱۵۰۰گرمی (۷۰درصد آبکش) ۱۲.۰۰۰، زیتون شورممتاز ۷۰۰ گرمی برند اصالت ۳۰.۰۰۰، زیتون سیاه آر اس(۴۶۷ میل) ۶۰.۰۰۰، زیتون سبز ممتاز ۷۰۰ گرمی بدون هسته سفیدرود ۷۵.۰۰۰، روغن زیتون ۴ لیتری فرابکر رویال اسپانیایی ۳۷۵.۰۰۰، روغن زیتون یک لیتری فرابکر و ارگانیک فدک ۲۶۰.۰۰۰ و روغن زیتون یک لیتری بکر تاپ گلدن ۲۷۸.۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

 

منبع: دنیای اقتصاد
  • حداقل بگیر بدبخت تامین اجتماعی ارسالی در

    قیمت روغن زیتون افزایش یافت
    مرغ افزایش یافت
    برنج افزایش یافت
    قندوشکر افزایش یافت
    لبنیات افزایش یافت
    حبوبات افزایش یافت
    نان افزایش یافت
    افتابه افزایش یافت
    بیل افزایش یافت
    موبایل افزایش یافت
    کتنگ افزایش یافت
    اجیل افزایش یافت
    میوه افزایش یافت
    اخبار اقتصادی ایران افزایش یافت
    ودر اخر فقر در ایران افزایش یافت کی یا چه کسی جواب اشکهای فقر را میدهدتا کی اینگونه اخبار را بشنویم وبخوانیم
    تحمل تا کی
    سرمایه ایران -نفت گاز معادن فلزات سنگ غیره...... ولی 60درصد مردم ایران فقیر

ارسال نظر