|
کدخبر: 214563

فن کویل چیست؟ طرز کار آن چگونه است؟

اصناف فن کویل چیست؟ طرز کار آن چگونه است؟

یکی از چالش‌هایی که انسان از گذشته تا امروز با آن روبرو بوده است؛ تامین هوای مطبوع در محیط زندگی یا محل کار است. به همین منظور دستگاه‌های مختلفی تهیه و تولید شده‌اند که هریک از آن‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارند. فن کویل یکی از سیستم‌های تهویه مطبوع است که از آن می‌توان هم برای ایجاد سرمایش و هم برای ایجاد هوای گرم در محیط استفاده کرد. به همین دلیل است که استفاده از آن روز به روز در حال گسترش است؛ اما این سیستم تهویه مطبوع چگونه کار می‌کند و چه چیزی باعث شده که بتواند این عملکرد دوگانه را از خود نشان دهد؟ تا انتها با این مقاله همراه باشید تا پاسخ این سوال را به شما ارائه دهیم.

فن کویل چیست؟

فن کویل یا فن کوئل را میتوان نقطه آخر یک سیستم تهویه مطبوع دانست که می‌تواند به طور مستقیم در محیط ساختمان‌های مسکونی، تجاری یا صنعتی نصب شود. با استفاده از این دستگاه دیگر نیازی به استفاده از کولر یا بخاری نخواهید داشت؛ زیرا فن کویل می‌تواند در همه فصل‌های سال نیاز شما را برطرف کرده و هوای مطبوع را در محیط منتشر کند.

فن-کویل۱

اجزای سازنده فن کویل

اگر بخواهیم به زبان ساده اجزای تشکیل دهنده فن کویل را نام ببریم؛ باید نگاهی به اسم این وسیله بیندازیم. همانطور که نام فن کویل از دو قسمت تشکیل شده است؛ انجام وظایف مختلف در آن هم بر عهده دو جزء اصلی فن و کویل است.

اما اگر زیر پوسته فن کوئل برویم؛ این سیستم بسیار پیچیده‌تر است و اجزای مختلفی در تلاش هستند تا این دستگاه را راه بیندازند. اصلی‌ترین اجزای فن کویل از قرار زیر هستند:

۱.کویل

کویل‌ها لوله‌هایی مسی هستند که فین‌های آلومینیومی آن‌ها را احاطه کرده است. این فین‌ها می‌توانند از کویل‌ها در برابر عوامل محیطی مانند آلودگی و گرد و غبار مراقبت کنند؛ به همین دلیل است که شما می‌توانید با خیال راحت از فن کویل برای تامین هوای مطبوع در شهرهای بزرگ و آلوده استفاده کنید. وطیفه اصلی کویل‌ها، تبادل حرارتی میان هوا و آبی است که درون آن‌ها جریان دارد.

۲.الکتروموتور

الکتروموتور وظیفه دارد که فن را بچرخاند؛ به این ترتیب می‌توان هوای سرد را تولید کرده و یا اجزای تشکیل‌دهنده سیستم گرمایشی را خنک کرد. الکتروموتورهایی که در فن کویل استفاده می‌شوند؛ معمولا از نوع سه دور هستند.

۳.فن

فن که به عنوان بلوور هوا هم شناخته می‌شود؛ می‌تواند جریان هوای کافی را برای بهبود بازدهی انتقال حرارت فراهم کند. همچنین در فصل تابستان، فن می‌تواند هوای سرد مورد نیاز را تامین کند.

۴.فیلتر هوا

شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین اجزای فن کویل، فیلتر هوا است که گرد و غبار و باکتری‌ها را به خود جذب خواهد کرد. زیرا با استفاده از این جزء مطمئن خواهید شد که هوای تمیز در محیط منتشر می‌شود. وجود این فیلترها است که باعث شده بتوانید با خیال راحت فن کویل را در اتاق‌های نگهداری از بیماران یا مکان‌های عمومی نصب کنید.

۵.شیر هواگیری

از این شیر برای هواگیری سیستم استفاده می‌شود که باعث افزایش طول عمر فن کویل خواهد شد.

۶.کلید سلکتوری

شما باید بتوانید بسته به دمای مطلوب خود، عملکرد فن کویل را تنظیم کنید که برای این کار از کلید سلکتوری استفاده می‌شود. این کلید می‌تواند سرعت موتور را بر روی سه حالت کند، متوسط و تند تنظیم کند تا شما بتوانید با سرعت دلخواه به دمای مطلوب برسید.

۷.ترموستات

ترموستات را می‌توان یکی از قطعات ایمنی دانست که در فن کویل استفاده شده است؛ زیرا می‌تواند با تنظیم درجه حرارت به صورت خودکار، مانع از وارد شدن آسیب به قطعات داخلی خواهد شد.

مواردی که در این قسمت نام برده شد؛ اجزایی هستند که به طور مشترک در همه فن کویل‌ها وجود دارند. اما بسته به فناوری ساخت و کشور سازنده، ممکن است اجزای اضافه‌تری برای بهبود عملکرد فن کویل در آن قرار گرفته باشد. برای مثال اگر به مرکز فروش فن کویل تهویه یا دیگر برندها مراجعه کنید؛ مدل‌های مختلف را با قدرت‌ها و فیلترهای متنوع می‌بینید که می‌توانند هوای مطبوع را در محیط‌هایی با ابعاد مختلف منتشر کنند.

فن کویل چگونه کار می‌کند؟

طر کار فن کویل را باید در تابستان و زمستان به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داد؛ زیرا مکانیزم تولید هوای سرد و گرم در این وسیله با هم متفاوت است.

کارکرد فن کویل در فصل تابستان

برای تامین هوای خنک در این فصل، نیاز به جریان یافتن آب سرد در فن کویل داریم. زمانی که جریان آب سرد از طریق کویل ورودی وارد فن کویل می‌شود؛ با یک شیر برقی برخورد می‌کند که وظیفه تنظیم جریان آب ورودی را بر عهده دارد. پس از عبور از این شیر، آب وارد لوله های کویل می‌شود.

این آب سرد در کنار فن دمنده که در حال چرخش است؛ می‌تواند هوایی را که با کویل‌ها در تماس است خنک کند. به این ترتیب این هوای خنک به سمت دریچه‌های خروجی رفته و در محیط منتشر می‌شود.

کارکرد فن کویل در فصل زمستان

برای تامین هوای گرم در زمستان، باید آب گرم در لوله‌ها جریان پیدا کند. همچنین در چنین حالتی فن کویل باید به یک سیستم حرارت مرکزی متصل باشد تا بتواند آب گرم را در کویل‌های مسی آن جاری کند. این آب گرم می‌تواند دمای هوای اطراف خود را هم افزایش داده و از طریق دریچه‌های خروجی آن را وارد فضای محیط کند.

علت تفاوت قیمت در انواع مختلف فن کویل چیست؟

فن-کویل۲

اساس کار فن کویل‌های مختلف با هم یکسان است؛ اما این وسایل از نظر محل نصب با هم متفاوت هستند. برای مثال برخی از آن‌ها در سقف و به صورت توکار نصب می‌شوند؛ اما برخی دیگر دیواری هستند. نکته مهم اینجا است که فن کویل‌های برندهای مختلف بسته به اجزای سازنده و قدرتی که دارند؛ در رده‌های متفاوتی از نظر بازدهی و عملکرد قرار می‌گیرند.

همین تفاوت در عملکرد باعث شده که برای مثال قیمت فن کویل آذر نسیم نسبت به برخی از برندهای دیگر بیشتر یا کمتر باشد. برای مثال فن کویل‌هایی که فیلترهای چندگانه دارند؛ با قیمت بیشتری ارائه می‌شوند. زیرا هوای خروجی از آن‌ها کاملا فاقد هرگونه مواد آلوده، باکتری یا گرد و غبار است. به همین دلیل تنفس در آن هیچ مشکلی را برای ساکنین ایجاد نخواهد کرد.

به علاوه فن کویل‌هایی که توان حرارتی بیشتری را داشته و قدرت ایجاد هوای مطبوع را در مساحت بزرگتری دارند؛ گران‌تر هستند. اما در زمان خرید باید دقت کنید که کدام یک از آن‌ها با هدف و کارایی مورد نظر شما همخوانی دارند؛ زیرا گران‌تر بودن، لزوما نشانه کیفیت نیست.

بهترین راه برای خرید فن کویل چیست؟

خرید آنلاین انواع فن کویل بهترین راه برای شما است؛ زیرا از این طریق می‌توانید با مدل‌های مختلف آشنا شده و تفاوت در طرز کار آن‌ها را بررسی کنید. خرید آنلاین می‌تواند فرصت کافی برای مقایسه مدل‌های مختلف را در اختیار شما قرار دهد؛ اما باید دقت کنید که حتما باید یک فروشگاه معتبر را برای این کار انتخاب کنید.

زیرا در بسیاری از موارد دیده شده که ویژگی‌های اصلی فن کویل با ویژگی‌های درج‌شده در سایت متفاوت بوده است. اگر می‌خواهید بهترین فن کویل را با بالاترین کیفیت برای خود انتخاب کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم سری به وبلاگ سایت رجا تاسیسات بزنید. در این وب‌سایت نه تنها می‌توانید مدل‌های مختلف فن کویل را مشاهده کنید؛ بلکه از کیفیت آن‌ها هم مطمئن خواهید بود.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها