|
کدخبر: 206874

افزایش ۳ برابری قیمت ماهی در بازار

کمتر از یک ماه گذشته قیمت ماهی تا دو برابر و در برخی از انواع آن تا سه برابر افزایش داشته است. کاهش قابل توجه تولید از دلایل اصلی افزایش قیمت ماهی عنوان می شود.

طی یک ماه گذشته قیمت ماهی در یک روند صعودی سریع افزایش یافته است به نحوی که برای بسیار از مردم خرید آن دیگر به صرفه نیست.  

آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردآبی کشور، در گفت و گو با اقتصادآنلاین درباره دلایل افزایش قیمت ماهی، اظهار کرد: تولید ‌‌ماهی پرورشی وابستگی مستقیم به آب دارد، در سال جاری به دلیل کاهش بارندگی ها تامین آب برای بسیاری از استخرهای پرورش ماهی به سختی انجام می شود و گاها منابعی آبی در دسترس نیست.

وی ادامه داد: نبود منابع آبی کافی تولید و عرضه ماهی به بازار را کاهش داده است و این از مهمترین دلایل افزایش قیمت ماهی در بازار است.

نبی زاده دلیل دیگر افزایش قیمت ماهی را بالارفتن قیمت نهاده های تولید از جمله خوراک و بچه ماهی عنوان کرد.

وی گفت: افزایش قیمت در این نهاده ها در حالی است که شاهد کاهش کیفیت در آن ها هستیم به نحوی که گزارش های متعددی درباره افت ضریب تبدیل خوراک به گوشت و‌ کاهش وزن ماهی ها به اتحادیه می رسد.

وی افزود: علاوه بر عوامل ذکر شده قیمت تجهیزات و ماشین آلات استخرهای پرورش نیز رشد زیادی داشته است.

نبی زاده از نمونه های افزایش قیمت در این بخش را فیلتر هوای استخرهای پرورش عنوان کرد و گفت: سال گذشته دستگاه فیلتر هوای استخر را ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان خریداری می کردیم اما امسال فقط برای تعمیر آن ۵ تا ۷ میلیون تومان پرداخت می کنیم.

وی از دیگر نمونه‌ها در این بخش را دستگاه اکسیژن ساز استخرها برشمرد که پرورش دهندگان سال گذشته با ۲۵۰ میلیون تومان امکان خرید آن را داشتند، اما در سالجاری این دستگاه تا ۱.۵ میلیارد هم قیمت گذاری شده است.

نبی زاده پیش بینی کرد در سال جاری میزان تولید ماهی در کشور تنها در بخش ماهیان سردآبی تا ۲۰ هزار تن کاهش داشته باشد.

وی تصریح کرد: در این شرایط افزایش افسارگسیخته قیمت ماهی در بازار اجتناب ناپذیر است.

نبی زاده معتقد است؛ هر چند افزایش قیمت تا حدی توانسته است از زیان تولیدکنندگان بکاهد، اما با ادامه این روند بازار مصرف کم رمق تر و کاهش تقاضا بیشتر خواهد شد و تعداد بیشتری از مردم اقدام به حذف ماهی از سفرهای خود می کنند که به مرور به زیان تولید خواهد بود.

وی تصریح کرد: این زیان برای استخرهای پرورش ماهی مدرن و مجهز بیشتر است، چراکه هزینه در این نوع از استخرها به دلیل استفاده از تجهیزات و ادوات بیشتر است.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی کشور قیمت هر کیلوگرم ماهی قزل آلا که پر مصرف ترین ماهی سردآبی است را به صورت عمده ۷۰ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم آن برای مصرف کننده را ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان اعلام کرد.

 

منبع: اقتصاد آنلاین
  • احمد ارسالی در

    خاک بر سرت اقای رییسی ماهی کیلویی نود هز ارتومان خاک خاک خاک تو ادرس نفرین را به کجا حواله میکنی

  • ناشناس ارسالی در

    سلام .
    دلال بازی در بازار همچنان ادامه دارد وتا شهرداریها وشورای شهرها تصمیمی در قبال این دلالان نگرفته اند روند قیمت‌ها ادامه دارد.
    هر گونه معامله در بین دلالان صورت بگیرد به حساب دلالان واریز ویا برداشت شود مالیات آن را دلالان باید پرداخت کنند در غیر این صورت باید پول دلال بلوک شود .
    یک سامانه هم برای دلالان ثبت شود.
    تا مردم بتوانند با این سامانه در ارتباط باشند
    افراددلال را معرفی کنند .
    هم دلالان حرفی .
    هم دلالان بی سواد.
    هم دلالان فوق تخصص .

ارسال نظر