|
کدخبر: 205647

در گفتگوی گسترش ‌نیوز با رئیس انجمن ملی طیور ایران مطرح شد:

قیمت جدید تخم ‌مرغ در مرغداری‌ و بازار

رئیس انجمن ملی طیور ایران: «فقط یک راه‌حل وجود دارد. از همین فردا اعلام شود که مغازه‌داران حق ندارند تخم‌مرغ فله‌ای عرضه کنند. کشش بازار تخم‌مرغ زیاد است».

اصناف قیمت جدید تخم ‌مرغ در مرغداری‌ و بازار

قیمت تخم‌مرغ رکوردی تاریخی را ثبت کرد. در حال حاضر قیمت هر شانه تخم مرغ به بالای ۶۰ هزار تومان رسیده است. ظرف چند روز گذشته چه اتفاقی افتاده است؟ قیمت تخم‌مرغ در مرغداری‌های و بازار خرده‌فروشی چقدر است؟ برای بررسی بیشتر موضوع با سید فرزاد طلاکش، رئیس انجمن ملی طیور ایران به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

سیدفرزادطلاکش

بررسی میدانی گسترش ‌نیوز نشان می‌دهد که مرغداران در حال حاضر هر شانه تخم‌مرغ را به قیمت تقریبی ۴۸ هزار تومان به فروش می‌رسانند. فروشندگان تا هفته قبل، هر کارتن تخم‌ مرغ را به قیمت ۲۸۰ هزار تومان خریداری می‌کردند اما این عدد هم‌اکنون به ۳۲۰ هزار تومان رسیده است (۷۰ هزار تومان افزایش قیمت). بنابراین قیمت عمده فروشی و خرده‌فروشی هر شانه تخم مرغ به ترتیب حدود ۵۳ تا ۶۰ هزار تومان است. قیمت تخم‌مرغ بسته‌بندی به مراتب بالاتر است. برای مثال برای هر شانه تخم‌مرغ مارک تلاونگ باید حدود ۷۰ هزار تومان هزینه کنید. 

قیمت مصوب تغییر نکرده است

آیا نرخنامه رسمی تخم‌مرغ، تغییر کرده است؟ سید فرزاد طلاکش، رئیس انجمن ملی طیور ایران ضمن دادن پاسخ منفی به این سوال به خبرنگار گسترش ‌نیور گفت: «قیمت موردتائید جهاد کشاورزی همچنان ۱۸ هزار و پانصد تومان است. متاسفانه برابری حجم تولید و عرضه باعث شده که بازار کشش داشته باشد. وقتی بازار، خواهان است طبیعی است که مرغدار به قیمت بالاتر از نرخ مصوب خواهد فروخت».

طلاکش در ادامه گفت: «فقط یک راه‌حل وجود دارد. از همین فردا اعلام شود که مغازه‌داران حق ندارند تخم‌مرغ را به صورت فله‌ای عرضه کنند. در این صورت هر شانه تخم‌مرغ شیرینگ‌شده، قیمت‌دار و بسته‌بندی شده به قیمت ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده خواهد رسید. این در حالی است که صد درصد این نوع تخم‌مرغ برای مردم قابل مصرف است. حاضریم نامه بدهیم [تعهد بدهیم] که این اتفاق می‌افتد. تنها شرط آن است که ممنوعیت گفته‌شده در ۱۰ مرکز استان و از جمله در تهران، اجرا شود».

معنای دیگر برابر شدن عرضه و تقاضا آن است که حجم تولید و تقاضا دقیقه برابر است. به عبارت دیگر تولید مازاد چندانی وجود ندارد و کالا بلافاصله بعد از تولید به مصرف می‌رسد. این تعادل بسیار شکننده، نگران‌کننده است چون کوچک‌ترین نوسان بازار؛ در عمل به کمبود و تورم ناگهانی منجر می‌شود. بسیاری از کارشناسان بر این اعتقاد هستند که این وضعیت عمدتاً نتیجه گرانی شدید نهاده و نرسیدن نهاده دولتی به دست پرورش‌‌دهندگان است. در این شرایط، پرورش‌دهندگان از ترس عدم تهیه نهاده به قیمت مناسب، حجم تولید را به حداقل می‌رسند. مشابه این مشکل باعث شده که دام‌های کم‌وزن، روانه کشتارگاه‌ها شوند. طبق گفته‌های رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار در سه ماه ابتدای سال جاری حدود ۱۴ میلیون از جمعیت مرغ تخم‌گذار کشور کاسته شده است. ناکارآمدی کامل در تامین و توزیع نهاده، موضوع تازه‌ای نیست اما بعضی مقامات دولتی همچنان آن را انکار یا کم‌اهمیت جلوه می‌‌دهند.

کاهش جوجه‌ریزی

طلاکش در این باره گفت: «در سامانه بازارگاه، حداقل در یک ماه اخیر، هیچ سهمیه ذرتی به مرغداران داده نشده است. این موضوع مورد تائید خود وزارت جهاد کشاورزی است. در رابطه با حجم جوجه ریزی هم طی ماه‌های گذشته، کاهش یافته که موضوع قابل اثباتی است».

سید فرزاد طلاکش در این باره گفت: «مصرف تخم‌مرغ بالا رفته است. توان خرید مردم، کم شده و سهم اقلامی مثل مرغ، ماهی و گوشت قرمز در سبد مصرف بسیاری از افراد کاهش پیدا کرده یا کاملاً حذف شده است. در این شرایط تخم‌مرغ به یکی از معدود منابع پروتئینی مردم تبدیل شده و قیمت آن هنوز هم به نسبت ارزان به حساب می‌آید».

به نظر می‌رسد که دولت جدید باید از تجارب شکست‌خورده دولت قبلی، درس بگیرد و موضوع نهاده و تامین و توزیع صحیح آن را در اولویت قرار دهد. در غیر این صورت باید در انتظار افزایش به مراتب بیشتر قیمت‌ اقلام پروتئینی باشیم. آمارها نشان می‌‌دهد که ظرف چند سال اخیر گوشت قرمز و حتی مرغ، از سبد مصرف بسیاری از خانواده‌ها تقریباً حذف شده است. برای بسیاری از اقشار، تخم‌مرغ تنها محصول پروتئینی باقیمانده است.

نویسنده: نعیمه صفری تبار

ارسال نظر