|
کدخبر: 196137

قیمت رسمی جوجه یک روزه در آستانه افزایش

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یک روزه با بیان دلایل افزایش قیمت جوجه یک روزه گفت: ستاد تنظیم بازار احتمالا در روزهای آینده قیمت هر قطعه جوجه را ۶۰۰۰ تومان اعلام خواهد کرد .

چند ماهی است که مرغداران کشور از افزایش قیمت جوجه یک روزه انتقاد می کنند و می گویند علیرغم اینکه نرخ مصوب ۴۲۰۰ تومان است اما هر قطعه جوجه ۱۰ هزار تومان به فروش می رود.

محمدرضا-صدیق-پور

از آنجایی که جوجه یک روزه یکی از نهاده‌های اصلی تولید مرغ و تخم‌مرغ محسوب می‌شود، از نظر آنها گرانی جوجه عامل گرانی مرغ در بازار شده است.

برای بررسی موضوع و دلایل گرانی جوجه با محمدرضا صدیق پور دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یک روزه گفت و گو کردیم.

وی در پاسخ به دلیل افزایش قیمت جوجه گفت: قیمت افزایش یافته اما قیمت های ۱۰ هزار تومان و حتی بیشتر که الان در فضای مجازی مطرح است و یا رسانه ها می گویند نیست، هر قطعه جوجه یک روزه بسته به نژادشان که عملکرد آنها را تعیین می کند از ۶ هزار تا ۷۵۰۰ تومان است.

وی با بیان اینکه جوجه یک روزه را خیلی وقت است قیمت گذاری نکرده اند، گفت: ستاد تنظیم بازار در آذر۹۹ قیمت مرغ و نهاده ها را اعلام کرد اما آن زمان قیمتی برای جوجه یک روزه تعیین نکرد این در حالی است که از آن زمان نرخ خوراک طیور بالا رفته و هزینه تولید کنندگان جوجه را افزایش داده است.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یک روزه تصریح کرد: درباره آنچه که مرغداران درباره تاثیر جوجه یک روزه در گرانی مرغ می گویند باید بگویم این تاثیر تنها ۲۲۰۰ تومان در هر کیلوگرم است یعنی جوجه یک روزه تنها ۱۴ درصد در قیمت تمام شده مرغ تاثیر دارد.

وی بالا بودن تقاضا را عامل دیگری برای گرانی جوجه یک روزه در بازار عنوان کرد و گفت: تولید جوجه یک روزه نسبت به پارسال ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش یافته اما همچنان تقاضا بالاست و مرغداری ها مرتب جوجه ریزی می کنند به طوری که ماهانه ۱۲۰ میلیون جوجه تولید می شود اما این رقم سال گذشته ۱۱۴ میلیون قطعه در ماه بود.

صدیق پور در پاسخ به اینکه مرغداران می گویند ضرر می کنند پس دلیل این همه رغبت برای تولید در مرغداری ها و تقاضا برای جوجه چیست؟ گفت: اگر ضرر می کردند که این همه جوجه ریزی نمی کردند؛ قیمت مرغ در بازار  نزدیک به ۴۰ هزارتومان رسیده در حالی که نرخ دولتی ۲۴۹۰۰ تومان است اما در بازار پیدا نمی شود.

وی گفت: میزان تولید جوجه یک روزه در مهر و آبان به ۱۳۰ میلیون قطعه در ماه افزایش خواهیم داد.

تصمیم ستاد تنظیم بازار برای جوجه یک روزه

صدیق پور گفت: ستاد تنظیم بازار در آخرین جلسه خود تصمیم گرفت که  تعیین قیمت جوجه به بعد موکول شود، یعنی قرار است از آنجایی که قیمت جهانی خوراک دام افزایش یافته، قیمت نهاده های سویا و ذرت را برای تولیدکنندگان داخل افزایش دهند و پس از آن قیمت مرغ و در نهایت جوجه یک روزه افزایش قیمت خواهد داشت.

این مسئول افزود: در جلسه ستاد تنظیم بازار پیشنهاد کردم که خوراک طیور دولتی که برای تولید کنندگان می دهند را حذف کنند و جوجه یک روزه را هر قطعه ۱۱۵۰۰ تومان در نظر بگیرند که با این نظر مخالفت شد.

وی در پاسخ به اینکه فکر می کنید ستاد تنظیم بازار چه قیمتی را برای مرغ جوجه یک روزه تعیین کند، گفت: اگر با نهاده دولتی محاسبه کنید هر قطعه ۶۰۰۰ تومان احتمالا تعیین می کند که باید قیمت ها بسته به نژاد جوجه متفاوت باشد.

منبع: فارس

ارسال نظر