|
کدخبر: 190221

افزایش باورنکردنی قیمت برنج در بازار+جزییات

افزایش قیمت برنج داخلی و خارجی همچنان ادامه دارد و برنج ایرانی تا ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان هم قیمت خورده است.

اصناف افزایش باورنکردنی قیمت برنج در بازار+جزییات

آمارهای رسمی از ادامه افزایش قیمت برنج حکایت دارد؛ به طوری در گزارشی که اخیر مرکز آمار ایران درباره تورم اقلام خوارکی منتشر کرده بررسی وضعیت قیمت برنج نشان می دهد هر کیلو برنج ایرانی در تیر ماه امسال به طور متوسط بیش از ۳۷ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت خورده در حالی که این محصول تا ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان هم فروش رفته است. این محصول در تیر ماه سال گذشته هر کیلو به طور متوسط ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت داشته و در خرداد سال جاری به ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

براین اساس برنج ایرانی در مقایسه با خرداد ۱.۴ و نسبت به تیر ماه سال قبل ۴۰.۸ درصد افزایش قیمت دارد.

برنج خارجی ۵۱ درصد گران شد

اما وضعیت برنج خارجی هم نشان دهنده ادامه روند گرانی آن است، این محصول که پیش از این با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می شد بالغ بر یک سال است که تامین ارز آن در سامانه نیما انجام می شود و از زمان حذف ارز ۴۲۰۰ افزایش قیمت این کالا قابل توجه بوده است.

هرکیلو برنج خارجی در تیر ماه سال گذشته به طور متوسط ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت داشته که در همین ماه سال جاری به ۲۴ و ۸۰۰ تومان رسیده، البته آمار رسمی بیانگر قیمت بیش از ۳۱ هزار تومانی است.

براین اساس برنج خارجی نسبت به خرداد امسال ۰.۲ درصد و تیر پارسال ۵۱.۳ درصد گران شده است.

افت واردات برنج تا ۶۹ درصد

جریان واردات برنج نیز در سال جاری به نحوی بوده که این محصول به طور چشمگیری کمتر وارد شده است و تا حدود ۶۹ درصد کاهش واردات دارد، این در حالی است که از ابتدای سال جاری تا نیمه تیرماه ۸۶.۳ هزار تن برنج به ارزش ۷۸.۱ میلیون دلار وارد شده در حالی که در مدت مشابه سال قبل میزان واردات ۲۲۷.۶ هزار تن به ارزش ۲۴۹.۷ هزار تن بودهاست.

همچنین آخرین آمار گمرک ایران بیانگر موجودی کمتر از ۴۰ هزار تنی برنج خارجی در گمرک و بنادر است.

ممنوعیت فصلی هم به تاخیر نیفتاد

با این حال از ابتدای مرداد ماه ممنوعیت فصلی واردات برنج آعاز و تا پایان آبان ادامه دارد که در این مدت هرگونه ترخیص و ورود برنج به بازار ممنوع خواهد بود مگر آن دسته برنج های که قبل ممنوعیت فصلی وارد بنادر شده و ثبت سفارش داشته باشد.

پیش از این رایزنی ها از سوی گمرک در برخی دستگاه ها جهت به تاخیر انداختن ممنوعیت فصلی برای ورود شناورهای حامل برنج به بنادر جهت ممانعت از افزایش قیمت این کالا صورت گرفت ولی ظاهرا به نتیجه نرسیده است.

منبع: ايسنا
  • ناشناس ارسالی در

    خود شما با نشر این اخبار و طراحی این گونه خبرها دارید به گرانی برنج دامن میزنید.

  • علی اکبر ارسالی در

    گوه میخورید آمار دروغ بمردم میدید، تیرما ه سال ۹۹قیمت برنج طارم هاشمی کیلویی ۳۳تا ۳۴هزار تومان بوده والانه کیلویی ۳۹تا۴۱هز ارتومن هستش، ولی از کشاورز تولید کننده ک یلویی ۳۰هزارتومن خریداری میشه. ضمنا باتو جه به تورم بسیاربالای سال ۱۴۰۰ و افزایش بسیارشدیدقیمت نهاده های کشاورزی و دستمزد کارگران برنجکار؛ قیمت برنج مثلا طارم ها شمی بایستی کیلویی ۶۵هزارتومن باشه.

    • ناشناس ارسالی در

      توی بیسواد از حق و حقوق حرف میزنی?

  • علی ارسالی در

    وقتی فروشندگان و محتکران برنج که خدا بلا را به خانه های آنها ببرد از چند ماه پیش شروع می کنند به شایع پراکنی که چنین و چنان خواهد شد و هیچکس جلوی آنها را نمی گیر همین می شود و آنها به هدف دنیوی خود می رسند چرا که از آخرت غافلند حالا نوبت ماست که خون در کاسه آنها کنیم با شعار من برنج نمی خرم باور کنید که می شود فقط باور کنید از همین کالا شروع کنید ببینید پیروز خواهید شد یا نه

  • ناشناس ارسالی در

    کلا مملکت درگیر قیمت خودرو طلا بیت کوئین خوراک وپوشاک ومسکن دود خشکسالی واکسن کرونا وبیمارستان قیمت گوشت ومرغ اتش سوزیهای سیل‌ها احتکار فکر کنم تا بیاییم تمام این داستان‌ها را بصورت نرمال هم جمع کنیم حداقل 4 سالی وقت ببره

  • حسنی ارسالی در

    چرا قیمت برنج در مقایسه با محصولات مشابه بایستی بالا باشد؟ فرهنگ غلط غذایی و الزام خانوار در مصرف برنج از طرفی بی تدبیری مسئولین ذیربط و افزایش هزینه تولید و همچنین مافیای واردات با پشتوانه همدیگر بازار سیاهی درست کرده که مردم بدبخت توان خرید برنج را هم از دست دادند.

ارسال نظر