|
کدخبر: 189164

خوردن مرغ هم آرزو می شود؟

پیش‌بینی بازار مرغ با توجه به سهم قابل توجه آن‌ در سبد پروتئینی خانواده‌ها موضوعی است که این روزها به دلیل مشکلات تولید و روند صعودی قیمت، مورد توجه قرار گرفته است.

اصناف خوردن مرغ هم آرزو می شود؟

مصرف کنندگان علاقمندند بدانند آینده بازار این محصول پروتئینی پر مصرف چه خواهد شد. آیا مانند گوشت قرمز از بسیاری از سفرها حذف می‌شود؟

 تولیدکنندگان بر این باورند که بستگی به سیاست کلی دولت آینده دارد؛ یارانه را به ابتدای زنجیره تولید مرغ پرداخت کند یا تصمیم به پرداخت آن به حلقه نهایی بگیرد.

اگر همچنان دولت یارانه تولید مرغ را در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی دهد افزایش قیمت مرغ قابل پیش بینی است و اگر آن را به انتهای زنجیره یعنی مصرف کننده دهد ثبات قیمت و کنترل آن اتفاق خواهد افتد.

اما نگاه فعالان حوزه بازرگانی به این موضوع چیست؟

محمدرضا حسینا عضو اتاق بازرگانی معتقد است؛ با توجه به مشکل تامین ارز و حمل و نقل؛ با پرداخت یارانه به انتها یا ابتدای زنجیره، باید منتظر گرانی مرغ و حذف آن از سفره جمعیت بیشتری از مردم باشیم.

وی با بیان اینکه در ۳ ماه اخیر ارزی برای واردات نهاده‌های دامی به تجار پرداخت نشده است، افزود: در این ۳ ماه حداقل باید ۱۵۰ میلیون دلار به تجار پرداخت می‌شد، اما این مبلغ تامین نشده و‌ در حال حاضر واردات نهاده به صورت نسیه انجام می‌شود.

به گفته وی؛ ادامه این روند یعنی ترخیص نسیه نهاده‌های دامی امکان‌پذیر نیست و به زودی شاهد خلا بزرگ‌تر عرضه و تامین نهاده‌های دامی در بازار هستیم.

حسینا با اشاره به افزایش مشکلات حمل و نقل نهاده‌های دامی به کشور، گفت: به دلیل تحریم‌ها، بسیاری از شرکت‌های کشتی‌‍رانی حاضر به همکاری با ایران نیستند و شرکت‌های داخلی تعداد محدودی کشتی دارند، این مشکل نیز تامین نهاده‌های دامی را با کندی مواجه کرده است.

این عضو‌ اتاق بازرگانی نتیجه گرفت؛ مشکلات مطرح شده افزایش بیشتر قیمت مرغ را در هر شرایطی رقم خواهد زد.

حسینا در پاسخ به این پرسش که راهکار چیست، اظهار کرد: خرید نهاده‌های دامی از کشورهای که فشار ارزی و حمل و‌ نقل را کاهش دهند تنها راهکار است.

وی از جمله این کشورها را روسیه عنوان کرد که در نزدیکی ایران بوده و نیاز به هزینه کمتر حمل و‌نقل دارد، ضمن اینکه به دلیل نزدیکی‌های سیاستی می‌توان به جای دلار با واحد پولی آن کشور یعنی روبل معامله کرد.

 

منبع: ایلنا
  • ناشناس ارسالی در

    تخمش هم نمیتونی بخوری

ارسال نظر