|
کدخبر: 188308

راهنمای کامل خرید زعفران اصل از کشاورز

زعفران یا زرپران در اکثر نقاط جهان کشت می شود ولی بهترین و مرغوب ترین زعفران مربوط به ایران است . ایران جزء اصلی ترین صادر کننده های زعفران هست. قطب تولید زعفران مرغوب در ایران نیز خراسان جنوبی است.

زعفران یا زرپران در اکثر نقاط جهان کشت می شود ولی بهترین و مرغوب ترین زعفران مربوط به ایران است . ایران جزء اصلی ترین صادر کننده های زعفران هست. قطب تولید زعفران مرغوب در ایران نیز خراسان جنوبی است.

زعفران گیاهیست پر کاربرد در حرفه آشپزی که به عنوان ادویه ،طعم دهنده و رنگ دهنده طبیعی در غذا استفاده می شود. این ادویه پر طرفدار یکی از گران ترین ادویه ها به شمار می رود و خواص درمانی و دارویی زیادی دارد. همچنین زیاده روی در مصرف آن نیز مضراتی در بر دارد ، در ادامه بیشتر به خواص زعفران میپردازیم .

زعفران طبعی گرم و خشک دارد و برای افراد سرد مزاج به شدت توصیه می شود که نسبت به خرید زعفران و مصرف آن اقدام کنند.

طعم زعفران کمی تلخ است که مصرف بیش از اندازه آن ممکن است برایتان ناخوشایند و زننده باشد. پس بعد از تهیه و خرید زعفران باکیفیت از آن به حد نرمال و طبیعی استفاده کنید.

 

عناصر تشکیل دهنده زعفران

زعفران از میان پیاز یا غده ای قهوه ای رنگ به شکل گلی بنفش رنگ بیرون می آیند، که به اشکال مختلف آن ها را جمع آوری و بسته بندی می کنند. در حالت معمولی گل زعفران تشکیل شده از ۶ گلربرگ بنفش رنگ که با باز کردن گل ۳ کلاله قرمز رنگ ( در حالت معمولی تعداد کلاله ها ۳ عدد می باشد ولی بعضی از گل ها ممکن است دارای ۴ کلاه یا حتی بیشتر باشند.) و یک عدد ریشه یا خامه سفید رنگ با طول بلند تر از کلاله ها دیده می شود. که هر یک از این اجزا دارای خواصی دارویی و درمانی هستند.

 

انواع زعفران

بسیاری از مردم در هنگام خرید زعفران فکر می کنند زعفران فقط همان رشته های خشک شده قرمز رنگ است، ولی باید بگم که زعفران انواع زیادی دارد. در این مقاله به توضیح انواع  زعفران می پردازیم تا در هنگام خرید زعفران اصل اطلاعات کاملی از آن ها داشته باشید.

همچنین در هنگام خرید زعفران قیمت های متفاوتی را می بینیم که این نیز به انواع زعفران بستگی دارد که هر یک از آن ها قیمت منحصر به فرد خود را دارد.

کشاورزان برای تهیه هر یک از انواع زعفران سحرگاه یعنی قبل از طلوع آفتاب به مزارع کشت زعفران می روند و نسبت به برداشت زعفران اقدام می کنند. چون زعفرانی که در این زمان برداشت می شود، به دلیل غنچه بودن گل زعفران ، عطر و طعم آن حفظ می شود. با طلوع آفتاب گل های زعفران شروع به باز شدن می کنند و عطر و طعم اصلی آن ها بسیار پایین می آیند.

خرید زعفران از کشاورز زرچین

۱. زعفران دسته یا دختر پیچ

به این نوع زعفران ، زعفران رشته کامل هم می گویند. در این نوع زعفران کشاورز بعد از چیدن گل و تمیز کردن گل ها رشته های زعفران را به صورت کامل کنار هم می گذارند و هیچ تغییری در آن ایجاد نمی کنند.

 این رشته ها را کنار هم می گذارند و به صورت دسته دسته خشک می کنند و در اصطلاح به آن زعفران دسته می گویند. این نوع زعفران یکی از انواع زعفران است که در بازار عرضه می شود.

 پیشنهاد می کنیم در هنگام خرید زعفران ابتدا زعفران را بدون واسطه از خود کشاورز تهیه کنید و سپس این نوع زعفران را انتخاب کنید چون یکسری مزایایی نسبت به بقیه انواع زعفران دارد، از جمله این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زعفران دخترپیچ تمام خواص زعفران را دارا می باشد چون همه قسمت های زعفران در آن وجود دارد و در نتیجه چون هر بخشی یک خاصیت دارد این نوع زعفران همه خواص را دارا می باشد.
  • ارزان تر از وزن مشابه آن از انواع زعفران دیگر هست و از نظر اقتصادی به صرفه تر است.
  • این نوع زعفران اصل است و دست کاسبان برای دخالت و تقلب در آن کوتاه است. زیرا نمی توانند آن را رنگ کنند و نه می توانند با قسمت های دیگر زعفران مخلوط کنند.

پس ساده ترین راه تهیه و خرید زعفران دختر پیچ خرید زعفران به صورت مستقیم از کشاورز است.

 

۲ .زعفران سر گل

زعفران سر گل یکی دیگر از انواع زعفران است که با نام های سر قلم یا سر ریشه نیز از آن یاد می کنند.

این نوع زعفران بدون قسمتی کوچک از ریشه و یا سفیدی است و  کلاله های قرمز رنگ زعفران در اینجا از هم جدا هستند در نتیجه قدرت رنگ دهی این نوع زعفران بسیار بالاست ولی به همان نسبت میزان شکنندگی این زعفران هم بالاست.

 این نوع زعفران از تمیز کردن یا الک کردن زعفران دسته یا پوشال به دست می آید به همین دلیل در طی فرآیند پاکسازی با شکسته شدن مواجه می شوند.

در این نوع زعفران که به خاطر خالص بودن آن  و قدرت رنگ دهی بالای آن گران تر از زعفران دسته هست قدرت تقلب هم در آن بالاست پس ایمن ترین راه برای خرید این نوع زعفران خرید زعفران به صورت مستقیم و بی واسطه از خود کشاورز است.

به خاطر میزان شکنندگی بالای این نوع زعفران آن را در درجات مختلف تقسیم بندی می کنند که هر چه زعفران نرمه تر و شکسته تر باشد درجه پایین تری دارد در نتیجه قیمتش هم پایین تر است.

برای تعیین مرغوبیت زعفران سرگل دو معیار در الویت است یکی طول کلاله های زعفران و دیگری عدم وجود حتی قسمتی کوچک از سفیدی ریشه به کلاله های زعفران است.

این نوع زعفران نسبت به زعفران پوشال مرغوب تر است ولی میزان تقلب در زعفران سرگل بالاست در صورتی که در زعفران پوشال میزان تقلب صفر است.

 

۳. زعفران پوشال

یکی از انواع زعفران ، زعفران پوشال است که در آن سه کلاله به هم وصل هستند.

 در نتیجه قسمت خیلی کوتاهی از ریشه و سفیدی زعفران نیز به این سه کلاله متصل هستند که همین اتصال ریشه به کلاله باعث پایین تر بودن قیمت زعفران پوشال از سرگل شده است.

 چون میزان رنگ دهی در آن نسبت به سر گل پایین تر آمده و به همان نسبت میزان شکنندگی قلم های زعفران نیز کم می شود.

در این نوع از زعفران نیز قدرت تقلب پایین است ولی باز هم ایمن ترین راه برای خرید زعفران اصل ، خرید زعفران به صورت مستقیم از کشاورز هست.

 زعفران پوشال هم همانند زعفران دسته دارای تمامی خواص زعفران می باشد زیرا شامل همه قسمت های زعفران است.

زعفران پوشال خود درجه بندی متفاوتی دارد:

  • پوشال ضعیف: خاک نامناسب، عدم وجود آب کافی و عدم آبیاری به موقع زمین باعث می شود پیاز های زعفران کوچک و ضعیف باقی بمانند در نتیجه کلاله های زعفران ضعیف و ریز هستند. عطر و طعم این نوع پوشال خیلی کم و ضعیف است.
  • پوشال معمولی: کلاله ها درشت تر از نوع ضعیف هستند و در نتیجه عطر و طعم بهتری نسبت به پوشال ضعیف دارند.
  • پوشال قلم دار: در این نوع کلاله ها درشت تر و کشیده تر هستند میزان سفیدی چسبیده به کلاله ها کمتر است در نتیجه عطر و طعم بهتری دارند. این نوع پوشال گاهی جنبه صادراتی دارند.

 

۴. زعفران نگین

یکی دیگر از انواع زعفران ، زعفران نگین پوشال یا پوشال نگین یا سوپر نگین است. زمانی که معیار شما در انتخاب  زعفران میزان رنگ دهی آن است پیشنهاد ما خرید زعفران نگین برای شماست.

در این نوع زعفران نیز سه کلاله به هم وصل هستند. بدون این که قسمتی از ریشه به آن وصل باشد که پروسه تولید این نوع زعفران بسیار پیچیده و پر هزینه و زمان بر است بنابراین تولید آن هر سال نسبت به سال قبل کمتر می شود.

ولی یکی از گران ترین زعفران ها برای صادرات است که کیفیتی  بسیار عالی دارد و میزان رنگ دهی در این نوع از زعفران نسبت به انواع زعفران دیگر بسیار بالاتر است.

از خصوصیات این نوع زعفران به قلم های درشت، عدم وجود ذره ای فر خوردگی در قلم ها، کلاله های کاملا جدا از هم، قرمزی خوشرنگ و یکدست کلاله ها می توان اشاره نمود.

برای تمیز کردن این نوع از زعفران کلاله ها را به طوری که اتصال بین آن ها قطع نشود و از طرفی ذره ای سفیدی ریشه به آن ها باقی نماند قطع می کنند و به صورت مرتب روی سینی های مخصوص می گذارند و خشک می کنند.

هر چه کلاله ها درشت تر باشند قدرت رنگ دهی بالاتر است و شکل ظاهری آن زیباتر است و مشتری بیشتری دارد و در نتیجه صادرات آن نیز بالا می رود و به همین ترتیب قیمت آن نیز بالا می شود.

این نوع از زعفران باز خود انواع مختلفی دارد که به ترتیب زیر است:

  • زعفران سوپر نگین: در اینجا کلاله های زعفران فاقد فرخوردگی هستند ،کلاله ها درشت و یکدست هستند. معمولا چینی ها به دنبال خرید این نوع زعفران هستند.
  • زعفران نگین: کلاله ها فاقد فرخوردگی هستند، کلاله های درشت و ریز مخلوطند.
  • زعفران نگین پرسی: کلاله های زعفران طی پروسه فرآوری تحت پرس قرار می گیرند و صاف و مسطح هستند.
  • زعفران شبه نگین: یک نوع از انواع زعفران بین نگین و پوشال قرار دارد که پروسه جمع آوری و تولید آن با دقت کمتری صورت می گیرد و مقداری از زردی خامه زعفران به همراه دارد در نتیجه قیمت این محصول پایین تر است.

 

۵. زعفران سفید

این هم یک نوع دیگر از انواع زعفران است که همان ریشه یا خامه زعفران است که به صورت جداگانه خشک می شود و به بازار فروش عرضه می شود .

 چنانچه قدرت خرید زعفران با قیمت بالا را ندارید پیشنهاد می کنم این نوع زعفران را به صورت مستقیم از کشاورز تهیه کنید.

این نوع زعفران نیز خواص دارویی و خوراکی را دارد ولی درجه آن کمتر است و در این نوع زعفران عامل رنگ دهی یعنی کروسین وجود ندارد ولی طعم و بوی زعفران را به همراه دارد.

 

خواص زعفران برای سلامتی

خواص زعفران برای سلامتی

زعفران یک گیاهی دارویی بسیار مفید است که ، با نام طلای سرخ شناخته می شود.

این داروی گیاهی به دلیل برخوردار بودن از ویتامین های c ، ویتامین های B۱ و  B۲  و نیز مواد مغذی و همچنین به دلیل خواص زیادی که برای پوست ، مو  ، عملکرد بدن و حافظه دارد ، آن را به گیاه ارزشمندی تبدیل کرده و دارای مصرف کنندگان زیادی در سر تا سر دنیا  می باشد.

تاریخچه ۳۰۰۰ساله زعفران نشان دهنده این است که این گیاه ارزشمند از زمان های قدیم مورد استفاده و توجه مردم بوده است و به همین دلیل است که این محصول کشاورزی پر زحمت ، به گیاهی با ارزش و مفید تبدیل شده است .

 

خاصیت ضد افسردگی

کروسین و کائمپرفرول موجود در زعفران ، خاصیت ضد افسردگی دارد و آرام بخش طبیعی برای بسیاری از بیماری ها محسوب میشود .

 

سلامت قلب

یکی از مهم ترین خواص زعفران بهبود سلامت قلب است . پتاسیم موجود در زعفران از بالا رفتن فشار خون و  سکته قلبی جلوگیری میکند . همچنین کروسین که در زعفران وجود دارد ، سطح کلسترول خون را تنظیم میکند .

تقویت سیستم ایمنی بدن

 ویتامین C موجود در زعفران ، باعث افزایش تعداد گلبول هلس فید خون میشود  که با بالا رفتن تعداد گلبول های سفید خون ، ایمنی بدن نیز افزایش می باید .

 

پیشگیری از سرطان

تحقیقات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های زعفران باعث خنثی کردن رادیکال های آزاد  که در به وجود امدن سلول های سرطانی نقش دارند ، میشود .

 

کنترل دیابت

زعفران دارویی مفید برای کنترل دیابت است . منگنز باعث کاهش سطح قند خون میشود و دیابت را کنترل میکند .

 

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

مصرف زعفران  باعث برطرف شدن مواردی همچون : یبوست ، سوزش معده ، سو هاضمه و زخم معده میشود . همچین به دلیل ترکیبات مختلف یک ضد اختلال طبیعی به شمار میرود و برای افزایش روند هضم بسیار مفید است .

 

استحکام استخوان ها

مواد معدنی موجود در زعفران روند جذب کلسیم را سرعت میبخشند . بالا بودن مقدار کلسیم بدن زا بروز بیماری هایی همچون پوکی و نرمی استخوان پیشگیری میکنند .

 

افزایش انرژی

زعفران به دلیل داشتن کاروتنوئید ها ، موجب بالا رفتن قدرت و انرژی در بدن میشود .

 

کاهش وزن

از دیگر خواص مهم زعفران میتوان به کاهش وزن اشاره کرد . مصرف زعفران موجب کاهش جذب کالری ، بهبود هضم و کاهش جذب چربی  میشود . کروسین موجود در زعفران چربی خون را کاهش داده و باعث کاهش وزن می شود .

 

بهبود آلزایمر

تحقیقات نشان میدهد زعفران ، در بهبود آلزایمر موثر بوده و باعث افزایش فعالیت مغز میشود .

 

 کاهش عوارض قاعدگی

 از مهم ترین خواص زعفران برای زنان ، ایجاد نظم و تحریک قاعدگی است. خوردن زعفران قبل از قاعدگی باعث تحریک ان میشود .

 

افزایش گردش خون

 آهن موجود در زعفران گلبول های قرمز خون را افزایش داده است و  موجب افزایش هموگلوبین خون میشود  در نتیجه اکسیژن رسانی نیز بالا رفته و گردش خون نیز افزایش میابد.

 

تقویت پوست

 استفاده از زعفران به دلیل آنتی اکسیدان ها و کاروتنوئیدها موجب شفافیت و سلامت پوست میشود . استفاده از ماسک زعفران موجب رفع جوش های سرسیاه میشود و یک لایه بردار  مفید بریا پوست است . ویتامین B2 موجود در زعفران در برطرف کردن خشکی و ترک لب بسیار موثر است .

 

جلوگیری  از ریزش مو

 زعفران از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث تقویت فولیکول های مو میشود.

 

بهبود عملکرد کبد

زعفران دارای خواص ضد التهابی بوده که موجب سم زدایی کبد کمک میکند و از بزرگ شدن کبد و بیماری هایی همچون مالاریا پیشگیری میکند .

 

خواص زعفران برای کودکان

 مصرف زعفران در کودکان باعث بالا رفتن انرژی در ان ها ، آسان شدن هضم غذا ، افزایش نشاط و شادی ، تقویت استحکام استخوان ها و سلامت دندان ها میشود.

 

خرید زعفران اصل از کشاورز

خرید زعفران زرچین

ما در فروشگاه اینترنتی زرچین، خرید زعفران اصل از کشاورز را فراهم کرده ایم. کشاورزان با عضویت در فروشگاه زرچین می توانند محصولات خود را به صورت مستقیم به تمام ایران عرضه کنند.

زرچین فرصتی فراهم کرده است تا مردم بتوانند علاوه بر شناخت انواع زعفران ، به صورت مستقیم و بدون واسطه از کشاورز خرید کنند و از اصل بودن کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنند. همچنین کشاورزان با حدف واسطه بتوانند سود واقعی محصول خود را کسب کنند.

ارسال نظر