|
کدخبر: 185203

مدعی جدید تاج ‌و‌ تخت پادشاهی در بازار موبایل ایران

اقبال مردم به خرید گوشی شیائومی افزایش پیدا کرده است. تقریبا نصف گوشی‌های پرفروش بازار توسط شیائومی ساخته شده است

اصناف مدعی جدید تاج ‌و‌ تخت پادشاهی در بازار موبایل ایران

اگر فهرست ۳۶ گوشی پرفروش این روز‌های بازار موبایل را تهیه کنیم، ۱۵ مرتبه نام شیائومی در آن تکرار شده است و ۱۳ مرتبه نام سامسونگ. تنها نماینده اپل در این فهرست آیفون ۱۲ است که دست بر قضا با قیمت ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به‌عنوان گران‌ترین گوشی در فهرست موبایل‌های پرفروش قرار می‌گیرد. هوآوی بزرگترین بازنده بازار موبایل در ایران است. آن‌ها تنها Y۸p را به‌عنوان نماینده خود در فهرست پرفروش‌ترین گوشی‌های موبایل می‌بینند. از این طرف آمار‌های رسمی می‌گویند سامسونگ هنوز رسما گوشی‌های بیشتری وارد ایران می‌کند، اما اقبال مردم به خرید گوشی شیائومی افزایش پیدا کرده است. تقریبا نصف گوشی‌های پرفروش بازار توسط شیائومی ساخته شده است.

آیفون پرفروش با قیمت ۲۷ میلیون تومانی

آیفون ۱۲ پرفروش‌ترین موبایل برند اپل در بازار ایران است. خریداران iPhone ۱۲ برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی این گوشی حدود ۲۷ میلیون تومان پول می‌دهند. به این ترتیب آیفون ۱۲ گران‌ترین گوشی پرفروش بازار موبایل در سایت‌های اینترنتی هم لقب می‌گیرد. هر چند ما متوجه شدیم اگر اهل جستجو باشید می‌توان این گوشی را حدود یکی دو میلیون تومان ارزان‌تر خریداری کرد. تفاوت قیمت گوشی‌های آیفون در بازار اغلب به دلیل تفاوت رنگ و اسم شرکت گارانتی‌کننده مربوط می‌شود که دومی را می‌توانید به سادگی نادیده بگیرید. تنها باید مراقب آیفون بدون کد رجیستری باشید.

فروشنده‌ها معمولا آیفون مشکی را گران‌تر می‌فروشند و رنگ سبز، چون تقاضای کمتری دارد، حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان ارزان‌تر است. شاید باور نکنید، اما خریداران آیفون بعد از این گوشی بیشتر سراغ آیفون ۱۲ پرومکس ۲۵۶ گیگابایتی می‌روند که حدود ۳۸ میلیون تومان قیمت دارد. آیفون SE مدل ۲۰۲۰ با حافظه ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت سومین گوشی پرفروش برند آیفون است. برای خرید آن مردم تا دو ماه پیش حدود ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پول پرداخت می‌کردند، اما الان باید تقریبا ۱۸ میلیون تومان کارت بکشند! آن هم برای گوشی که برخلاف سری آیفون ۱۲ از نسل پنجم موبایل پشتیبانی نمی‌کند، دمده شده و به احتمال زیاد تعمیراتش به‌خاطر کمبود قطعه، کاری سخت و ملال‌آور است.

پرفروش‌ترین گوشی‌های سامسونگ

سامسونگ A۵۱ و سامسونگ A۲۱s عنوان پرفروش‌ترین گوشی اندرویدی را مدام بین خودشان دست به‌دست می‌کنند. یک دعوای خانوادگی تمام عیار. فعلا گلکسی A۵۱ با شش گیگابایت حافظه‌موقت و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی و قیمت حدود شش میلیون تومان جلو افتاده است. Galaxy A۵۱ با اینکه شهرت و محبوبیت زیادی دارد، اما هم قدیمی است، هم زشت، هم بیش از اندازه گران. با همین پول می‌توانید یک گوشی سازگار با نسل پنجم موبایل بخرید.

قیمت گلکسی A۲۱s با حافظه ۶۴ گیگابایتی به حدود چهار میلیون تومان رسیده که در مقایسه با دو، سه ماه پیش تقریبا ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است، ولی این کاهش قیمت نمی‌تواند برای این دایناسور امتیاز ویژه‌ای قلمداد شود. گلکسی A۲۱s حدود یک سال پیش معرفی شده و با چهار گیگابایت حافظه‌موقت در کنار پردازنده اگزینوس ۸۵۰ عملکردی کاملا معمولی دارد. صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچی مهمترین برگ برنده A۲۱s است هرچند در نهایت با کیفیت ۷۲۰p عمل می‌کند. چهار دوربین اصلی، اندروید نسخه ۱۰ و باتری پنج هزار میلی‌آمپر ساعتی را هم باید جزو سجایای اخلاقی A۲۱s به‌حساب آورد. البته می‌توانیم حداقل دو گوشی بهتر در بازار پیدا کنیم که با همین میزان بودجه قابل خریداری هستند.

به جز این دو مورد، سامسونگ باز هم در فهرست گوشی‌های پرفروش نماینده‌های زیادی دارد البته درحالی که گوشی‌های سری Galaxy S۲۱، نوت ۲۰ و گوشی‌های تاشو Z فولد و Z فیلیپ به‌عنوان مدرن‌ترین و به‌روزترین محصولات سامسونگ حضور چشمگیری در بازار‌های جهانی دارند، خریداران ایرانی بیشتر روی موبایل‌هایی در محدوده دو تا سه میلیون تومان، چهار میلیون و نهایتا پنج میلیون تومان دست می‌گذارند.

گلکسی A۰۱ با قیمت یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان در میانه‌های جدول قرار گرفته است. برای خرید A۰۲ و M۱۱ هم لازم نیست بیشتر از دو میلیون و ۳۰۰ تا دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پول خرج کرد. گوشی‌هایی مثل A۰۲s هم از نظر تکنولوژی گزینه‌های چمشگیری به‌حساب نمی‌آیند.

گلکسی A۳۲، A۲۱s و A۱۲ وضعیت متفاوتی دارند. به‌عنوان مثال Galaxy A۳۲ با استفاده از شش گیگابایت حافظه‌موقت، ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، صفحه‌نمایش ۶.۴ اینچی تمام HD با تراکم پیکسلی زیاد، دوربین چهارگانه، اندروید ۱۱، باتری پنج هزار میلی‌آمپر ساعتی با قابلیت شارژ سریع ۱۵ واتی و ظاهر جدید به ارث برده شده از سری S۲۱ کاملا منطبق بر جریان عادی بازار موبایل در دنیاست و در عین حال حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد. هرچند اگر نظر ما را بخواهید توصیه اکید می‌کنیم نسخه ۵G همین گوشی را بخرید (حتی با وجود اینکه دو میلیون تومان گران‌تر فروخته می‌شود).

فهرست موبایل‌های پرفروش در بازار ایرانگلکسی A۵۱ با شش گیگ حافظه‌موقت و ۱۲۸ گیگ فضای ذخیره‌سازی و قیمت حدود شش میلیون، پرفروش‌ترین موبایل بازار ایران است

شیائومی؛ مدعی جدید تاج‌و‌تخت پادشاهی

گوشی شیائومی Poco M۳ را باید پرفروش‌ترین موبایل تولید شده توسط این برند بدانیم. در جدول موبایل‌های پرفروش، رتبه چهارم به M۳ می‌رسد و بعد از آن نام Poco X۳ Pro را می‌بینیم. دومین گوشی محبوب برند شیائومی و ششمین گوشی پرفروش موبایل در ایران. همین یکی دوماه پیش همه این القاب و عناوین به گوشی Redmi ۹ تعلق داشت. در آن زمان مردم می‌توانستند با پرداخت سه میلیون و ۴۵۰ هزار تومان Redmi ۹ بخرند، اما حالا برای Poco M۳ و Poco X۳ Pro به ترتیب چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و شش میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرج می‌کنند. قیمت Redmi ۹ هم نزدیک به ۱۵۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. اگر بخواهیم درباره شیائومی ردمی ۹ درست قضاوت کنیم باید آن را به‌طور خلاصه یک گوشی ارزانقیمت و کم‌خطر با مزیت رقابتی زیاد بدانیم. به‌عنوان مثال در میان گوشی‌های بازه سه میلیون تومان کمتر گزینه‌ای با صفحه‌نمایش تمام HD به‌چشم می‌خورد.

حالا اجازه بدهید به رسم معرفت Poco M۳ را ارزیابی کنیم. خریداران با پرداخت چهار تا چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان صاحب موبایلی می‌شوند که به پردازنده اسنپدراگون ۶۶۲ و تراشه گرافیکی Aderno ۶۱۰ مجهز است، حداقل چهار گیگابایت حافظه موقت، ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، صفحه‌نمایش ۶.۵ اینچی، دوربین سه‌گانه، باتری شش هزار میلی‌آمپر ساعتی، قابلیت شارپ سریع و معکوس هم دارد که همه‌شان یکی از یکی دهن پرکن‌تر به نظر می‌رسند، اما در نهایت باید بگوییم به هیچ دردی نمی‌خورند وقتی این گوشی بعد فراگیر شدن نسل پنجم موبایل نمی‌تواند با ۵G کار کند. همین نقطه ضعف در Poco X۳ Pro، دومین گوشی پرفروش شیائومی هم به چشم می‌خورد. منتها، چون این دومی حدود هفت میلیون تومان ارزش دارد، گناهش بزرگتر و نابخشودنی‌تر خواهد بود.

بررسی فهرست گوشی‌های پرفروش موبایل در ایران نشان می‌دهد به‌طور کلی خریداران گوشی شیائومی دست‌ودلبازتر و جسورتر از خریداران گوشی سامسونگ هستند. Poco X۳ Pro گران‌ترین گوشی پرفروش شیائومی است. این گوشی حدود شش میلیون ارزش دارد و قیمت نوت هشت پرو، نوت ۱۰ و نوت ۹T حدود پنج میلیون تومان است.

Redmi Note ۹T ۵G در فهرست موبایل‌های پرفروش به‌طور ویژه جلب توجه می‌کند. علامت ۵G را در اسم این گوشی می‌بینید؟ یعنی این گوشی حاضر قادر است هنگام شروع کار رسمی نسل پنجم موبایل در ایران از فناوری جدید ارتباطی پشتیبانی کند. دو ماه پیش قیمت Redmi Note ۹T ۵G حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود و حالا می‌توان آن را حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خریداری کرد. ارزان‌ترین، منطقی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین انتخاب در بازه زیر پنج میلیون تومان!

بازیگران نخودی و موبایل‌های سیاهی لشکر

هوآوی تولیدکننده پرانرژی گوشی‌های موبایل بدجوری چوب جنگ اقتصادی چین و آمریکا را خورد و حالا حتی نمی‌تواند از خدمات گوگل روی گوشی‌های اندرویدی خود استفاده کند. روند واردات هوآوی هم بعد تحریم‌ها و کرونا مدام محدود شده و حالا کار به اینجا رسیده که فقط Y۸p توانسته به فهرست موبایل‌های پرفروش موبایل در سایت‌های اینترنتی راه پیدا کند. این گوشی چهار میلیون و ۲۲۵ هزار تومانی قادر نیست از خدمات گوگل پشتیبانی کند و احتمالا آخرین بازمانده از یک نسل درحال انقراض خواهد بود.

 

منبع: فرارو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها