|
کدخبر: 182000

افزایش قیمت شیرخام به کجا رسید؟

دامداران بر این باورند که افزایش قیمت شیر خام نیاز فعلی تولید است و این اتفاق به‌زودی باید بیفتد، همچنین اعلام تاثیر ۷۰ درصدی در قیمت لبنیات بی‌پایه‌واساس است.

اصناف افزایش قیمت شیرخام به کجا رسید؟

هنوز پس از گذشت چندین ماه، افزایش قیمت شیرخام در کش‌وقوس است و دامداران با مشکل خشک‌سالی، افزایش قیمت نهاده‌های دامی و اجبار به کشتار دام مولد مواجه هستند و از طرفی متولیان تصمیم‌گیری نه راهکاری برای کاهش قیمت تمام‌شده تولید داشتند و نه فضا را برای افزایش قیمت در نرخ مصوب شیرخام مناسب می‌بینند. به‌گفته دامداران، هنوز پس از گذشت چندین ماه نتوانستیم متولیان را مجاب کنیم که تولید ما به‌صرفه نیست و زیان‌ده است. اما شرکت صنعتی فعال در محصولات لبنی از ابتدای سال قیمت‌ها را پلکانی افزایش داده است و هیچ نظارتی هم نمی‌شود.

پس از نامه‌نگاری‌های فراوان اتحادیه‌های دامداری، تولیدکنندگان و دامداران مبنی برای افزایش نرخ مصوب در قیمت شیر خام در چندین ماه، سرانجام ستاد تنظیم بازار از افزایش قیمت شیر خام به مبلغ هر کیلو ۶۴۰۰ تومان درب دامداری‌ها خبر داد.

به‌گفته رئیس اتحادیه دامداران کشور: ۲ هفته پیش در جلسه ستاد تنظیم بازار قیمت شیر خام بررسی شد، اما از ما خواهش کردند قیمت تا بعد از انتخابات اعلام نشود. ما هم قول دادیم همکاری کنیم. ۳۱خردادماه جلسه ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت کارگروهی در وزارت جهاد کشاورزی با حضور گیلان‌پور و آقای رضایی، ۲ معاون وزیر جهاد کشاورزی، و دکتر تابش، رئیس سازمان حمایت و تشکل‌های بخش تولید، تشکیل دهد و قیمت ۶۴۰۰ تومان درب گاوداری مصوب شد.

وی همچنین دلیل افزایش قیمت شیر خام را افزایش بهای تمام‌شده ناشی از خشک‌سالی و روند افزایشی نهاده دامی بیان کرده بود و گفت: از اول سال تا الان همه هزینه‌های دامداران با قیمت‌های جدید بوده و ۲ سال است که به‌علت خشک‌سالی بی‌سابقه، ۳ قلم نهاده که ۱۰۰ درصد تولید داخل است، افزایش قیمت داشته است. مثل کاه که از ۸۰۰ تومان به ۴۰۰۰ تومان رسیده و یونجه که پارسال ۲۵۰۰ تومان بود و الان به ۵۸۰۰ تومان رسیده و ذرت علوفه‌ای که پارسال ۶۰۰ تومان بود و به ۱۸۰۰ تومان رسیده است.

افزایش ۷۰ درصدی قیمت لبنیات تحت‌تاثیر افزایش قیمت شیر خام

پس از اعلام خبر افزایش قیمت شیر خام و تصویب آن، انجمن صنایع فراورده‌های لبنی اعلام کرد: در صورت افزایش قیمت شیر خام، قیمت لبنیات تا ۷۰ درصد افزایش می‌یابد. سخنگوی این انجمن گفته است: شیر خام ۶۵ درصد هزینه تولید محصولات لبنی را شامل می‌شود و در صورتی که نرخ شیر خام به‌صورت دستوری ۶۴۰۰ تومان شود، قیمت لبنیات نیز با در نظر گرفتن سایر افزایش هزینه‌ها مثل دستمزد، انرژی و بسته‌بندی حدود ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت. اعلام این خبر باعث شد افزایش قیمت شیر خام دوباره و در این برهه زمانی منتفی شود.

ترس جامعه از گرانی ۷۰ درصدی لبنیات بی‌پایه است

اما رئیس اتحادیه گاوداران خرسان رضوی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز بر این باور است که صنایع لبنی ما از ثابت‌بودن نرخ شیر خام سود می‌برند و به همین دلیل موج گرانی افزایش ۷۰ درصدی شیر خام را راه انداختند.

فرشید صراف گفت: ترس جامعه از گرانی ۷۰ درصدی لبنیات بی‌پایه است. اول اینکه شرکت‌های صنعتی لبنیات از ابتدای سال پلکانی قیمت خود را افزایش داده‌اند و دوم اینکه ثابت‌بودن این نرخ باعث شده است بعضی افراد سود بیشتری ببرند.

وی ادامه داد: به‌گفته خود انجمن لبنی، تاثیرگذاری شیر خام در محصول لبنی حدود ۶۲ درصد است، پس میزان افزایش در کل ناچیز است. اما با اعلام افزایش قیمت ۷۰ درصدی لبنیات جامعه را ترساندند و با این کار باعث شدند قیمت لبنیات دوباره بلاتکلیف بماند و از طرفی همین شرکت‌های صنعتی قیمت تمام‌شده را از ابتدای سال افزایش می‌دهند. حالا باید دنبال این موضوع باشیم که چرا نظارت نیست که عده‌ای تلاش می‌کنند قیمت مصوب شیر خام را ثابت نگه دارند و سود خود را بیشتر کنند.

صراف تاکید کرد: این دوستان فعال در صنعت لبنیات، اما این نکته را نمی‌دانند که صنعتشان به تولید داخلی وابسته است و ما هم به آن‌ها وابسته‌ایم، اما متاسفانه به‌جای حمایت و یک‌صداشدن با ما، تفرقه ایجاد و همه از این فضای موجود سهم‌خواهی می‌کنند. همین سهم‌خواهی باعث می‌شود کشور بیشتر دچار مشکل شود.

وی افزود: شاید دوستان ما در صنعت لبنیات به این فکر می‌کنند که واردات شیرخشک برایشان راحت‌تر است، اما اگر تولید مملکت دچار مشکل شود و فقر در کشور حاکم شود، دیگر کسی نیست محصول آن‌ها را بخرد و این‌ها زنجیروار به هم وصل است.

در آینده نه‌چندان دور تولید را از دست خواهیم داد

رئیس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی یادآور شد: افزایش قیمت مصوب بعد از چندین ماه ثابت‌ماندن در کنار افزایش صعودی هزینه‌های جاری نیاز دامدار و بخش تولید است که متاسفانه پس از ماه‌ها دوندگی دوباره منتفی شد. باتوجه‌به اینکه افزایش قیمت‌ها در نهاده‌های دامی همچنان ادامه دارد، دامداران به‌شدت معترض‌اند. به‌طور مثال محصول کاهی که بی‌ارزش و در دسترس بود، الان به کیلویی ۴۰۰۰ تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: بنابراین درعمل دولت از دامدار به مصرف‌کننده یارانه می‌دهد. تا زمانی که این روش و حمایت‌نکردن دولت ادامه داشته باشد، تولید هر روز ضعیف‌تر می‌شود. اکنون باتوجه‌به افزایش کشتار دام مولد و کاهش وزن کشتار، ممکن است قیمت شیر را ثابت نگه دارند، اما در آینده نه‌چندان دور باید شیرخشک و گوشت وارد کشور کنند و قیمت شیر به‌شدت افزایش می‌یابد.

به‌گفته این فعال حوزه دامداری، دولت‌مردان ما این را قبول نمی‌کنند. دولت باید دست‌کم تمهیداتی انجام دهد که بهای تمام‌شده تولید کم شود. بار‌ها گفته‌ایم که ما قبل از اینکه تولیدکننده باشیم، مصرف‌کننده‌ایم و کاری نمی‌کنیم که مصرف‌کننده ضرر کند، اما اگر تولیدکننده در کشور ما نباشد، باید محصول نهایی را با قیمتی بسیار بیشتر وارد کنند.

دامدار در هر کیلو شیر ۲۰۰۰ تومان ضرر می‌کند

صراف اشاره کرد: اکنون بهای تمام‌شده شیر خام در خراسان رضوی حدود ۶۸۰۰ تومان است، اما قیمتی که از دامدار خریداری می‌شود، حدود ۴۵۰۰ تومان است که عملا دامدار حدود ۲۰۰۰ تومان در هر کیلو شیر ضرر می‌کند. قیمت گوشت در بازار کیلویی حدود ۸۰ هزار تومان است و برای دامدار تقریبا ۱۱۰ هزار تومان تمام می‌شود. این واقعا فاجعه در تولید است و متاسفانه دولت تحکمی و با در نظر نگرفتن مشکلات تولید‌کننده نرخ را ثابت نگه داشته است. اما اگر این فنر فشرده در برود، کشور در ابتدای کار مصرف‌کننده می‌شود و درنهایت تولید کشور دچار مشکل حادتری خواهد شد.

صراف با بیان اینکه دولت فعلی تمام تلاشش را می‌کند افزایش قیمت را به دولت بعدی منتقل کند، افزود: متاسفانه دولت‌مردان ما از بخش تولید در امر برنامه‌ریزی کمک نمی‌گیرند. ما برای حل این مشکل راهکار‌های زیادی داریم، ولی متاسفانه به این راهکار‌ها توجه نمی‌شود و همین باعث شده است لبنیات کم‌کم از سفره مردم حذف شود. گناه تولیدکننده در این ناهماهنگی‌های متولیان چیست؟! حاکمیت باید در قبال مصرف و تولید پاسخگو باشد. اگر بخواهیم به همین روال ادامه بدهیم، مطمئن باشید چیزی از تولید نخواهد ماند و مصرف‌کننده ما خسارت‌های خیلی زیادی خواهد دید.

منبع: شهرآرا نیوز

ارسال نظر