|
کدخبر: 179228

پیشنهادی ویژه به نفع این کشاورزان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش بخش کشاورزی از پیشنهاد اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان خسارت دیده از خشکسالی خبر داد.

سید محمد موسوی گفت: برای جبران بخشی از خسارت ناشی از خشکسالی به حوزه کشاورزی، جلوگیری از تشدید بحران، حمایت از کشاورزان و احیای عملیات کاشت، داشت و برداشت، براساس قانون، پیشنهاداتی از جمله اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت را به منظور تأمین سرمایه در گردش کشاورزان خسارت دیده به وزارت کشور ارائه داده ایم که با ۳ هزار میلیارد تومان آن موافقت و به سازمان برنامه و بودجه منعکس شده است.

وی افزود: مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان نیز برای بخشودگی سود، کارمزد، جرایم و امهال یک ساله در باز پرداخت تسهیلات بانکی بهره برداران خسارت دیده و همچنین ۲ هزار میلیارد تومان در قالب اعتبار تملک دارای‌های سرمایه‌ای در راستای ارتقای بهره وری مصرف آب و پشتیبانی از تأمین آب کشاورزی برای مواردی همچون انتقال آب، احداث استخرهای ذخیره آب، لوله گذاری، مرمت و لایروبی قنوات و چشمه سارها، بازسازی آب بندان و کانال‌های آب و هوشمند سازی سامانه‌های نوین آبیاری درخواست داده ایم.

موسوی اظهار داشت: وزارت کشور با پیشنهاد مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان امهال تسهیلات بانکی کشاورزان و ۱¡۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای پشتیبانی از تأمین آب در بخش کشاورزی موافقت کرده است.

وی در مورد اراضی دیم که بیمه نیستند، گفت: ما برای اراضی دیم به ویژه اراضی دیمی که ۱۰۰ درصد محصولاتشان بر اثر خشکسالی از بین رفته است و در عین حال بیمه هم نیستند، تقاضای ۳۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای حل مشکلات معیشت و امکان استمرار تولید کشاورزان این اراضی از دولت کرده ایم و وزارت کشور این تقاضا را هنوز به سازمان برنامه و بودجه منعکس نکرده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش بخش کشاورزی با بیان این که مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان، کف نیاز برای اراضی دیم زیر کشت رفته و خسارت دیده از خشکسالی است، اذعان داشت: اگر این کمک بلاعوض تأیید و تصویب شود، ما باید یک مکانیزم و دستورالعملی را تدوین و تنظیم کنیم که ضمن افزایش انگیزه کشاورزان دیمکار در بیمه کردن اراضی، بتوانیم به آنان کمک کنیم تا معیشت خود را با توجه به چالش جدی که با آن روبرو هستند، حفظ کنند.

وی در همین حال بر تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات مصوب صندوق بیمه کشاورزی در قانون بودجه ۱۴۰۰ تاکید کرد و گفت: تخصیص به موقع اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی منجر به اقدام سریع این صندوق در ارزیابی خسارات خشکسالی و پرداخت غرامت به کشاورزان خواهد شد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

ارسال نظر