|
کدخبر: 178784

مواد شوینده در آستانه افزایش ۶۰ درصدی قیمت؟

با وجود تکذیب افزایش قیمت مواد شوینده از سوی انجمن تولیدکنندگان این محصولات، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس از گران شدن تولیدات برخی کارخانه های مواد شوینده خبر داد.

اصناف مواد شوینده در آستانه افزایش ۶۰ درصدی قیمت؟

افزایش قیمت مواد شوینده چند روزی است که علی رغم تکذیب انجمن صنایع شوینده، در بازار اتفاق افتاده و طبق اعلام حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نرخ این محصولات در بازار بالا رفته است.

فیروزی در این مورد با اشاره به صحبت های دبیر انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران مبنی بر عدم افزایش قیمت مواد شوینده تا پایان خرداد ماه، اظهار داشت: علی رغم این صحبت ها، برخی محصولات شوینده در بازار افزایش قیمت داشته ‌اند.

وی درباره دلایل گرانی مواد شوینده اظهار داشت: بخشی از این موضوع به سیاست های دولت بر می گردد زیرا دولت باید سیاست هایی اتخاذ کند که ضمن رعایت حقوق تولیدکنندگان، مصرف کنندگان نیز دچار مشکل نشوند. البته بدیهی است که اگر تولید برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نباشد نمی توانند به روند تولید مواد شوینده ادامه دهند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر ضرورت حمایت دولت از تولیدکنندگان، گفت: مجلس در بخش مربوط به تولید در بودجه سال جاری، اقدام به کاهش مالیات کرد و دولت هم می تواند در کنار این اقدام، مشوق ها و حمایت هایی را اعمال کند.

فیروزی با اشاره به افزایش حقوق و دستمزد کارگران، افزود: این مسئله طبیعتاً تولیدکنندگان را با مشکل مواجه می کند زیرا این موضوع عاملی مهمی در افزایش هزینه ها است. همچنین افزایش هزینه های حامل های انرژی در کنار رشد قیمت مواد اولیه عواملی در افزایش هزینه تولیدکنندگان مواد شوینده محسوب می شوند.

تولیدکنندگان: قیمت را بالا نبرده ایم

بختیار علم بیگی، رئیس انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران با تکذیب افزایش ۵۰ درصدی قیمت شوینده ها گفت: هنوز این افزایش قیمت صورت نگرفته و قرار است در جلسات چند روز آینده، درباره میزان افزایش قیمت مواد شوینده تصمیم گیری خواهد شد. بنابراین نه تنها ۵۰ درصد که اساساً هیچ افزایش قیمتی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به صحبت هایی که درباره افزایش ۲۵ درصدی قیمت شوینده ها در چند روز گذشته مطرح شده است، اظهار کرد: هنوز درباره عدد و درصدی که قرار است افزایش پیدا کند به نتیجه نرسیده ایم.

رئیس انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران درباره دلایل افزایش قیمت مواد شوینده در روزهای آتی نیز گفت: مبنای این افزایش قیمت، گران شدن مواد اولیه ای است که شرکت های تولیدکننده مواد شوینده از شرکت های پتروشیمی داخلی خریداری می کنند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت مواد اولیه بیش از ۲۵ درصد بوده است، افزود: به طور مرتب به مسئولان اعلام کردیم که باید در قیمت پایه پتروشیمی تجدید نظر شود و منتظر بودیم این اتفاق صورت بگیرد تا افزایش قیمت نداشته باشیم، به خصوص آنکه در نرخ ارز شاهد کاهش قیمت بودیم اما در نهایت افزایش قیمت مواد اولیه به گونه ای است که چاره ای جز افزایش قیمت مواد شوینده نیست.

بررسی افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت شوینده‌ها

از آنجا که قیمت محصولات شوینده بر روی این تولیدات درج می شود، کمتر ممکن است افزایش قیمت خارج از نرخ درج شده بر روی کالا اتفاق بیفتد. در نتیجه افزایش قیمت ها در بازار معمولا از رشد قیمت کارخانه ناشی می شود.

در عین حال، چند روز پیش انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی در نامه‌ای با امضای رئیس انجمن به شرکت‌های زیرمجموعه، از صدور مجوز افزایش ۲۵ درصدی قیمت تولیداتشان از ۱۷ خردادماه خبر داده بود که البته دو روز پس از ابلاغ این دستورالعمل، علم بیگی رئیس این انجمن صنایع شوینده از بررسی افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت محصولات شوینده خبر داد.

علم بیگی در آن زمان گفته بود: تولیدکنندگان محصولات شوینده با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی محصولات خود را تقاضا کردند که ما در انجمن بر روی میزان افزایش قیمت داریم بررسی‌ها را انجام می‌دهیم تا در نتیجه آن قیمت‌ها از حد مورد انتظار تولیدکنندگان پایین‌تر بیاید.

وی افزود: از آنجا که در حوزه محصولات شوینده، قیمت گذاری اجباری نداریم سازمان حمایت مادامی که عرف ۱۰ تا ۱۷ درصدی سود در نظر گرفته شده رعایت شود در قیمت گذاری دخالت نمی‌کند.

در هر حال با وجود تایید و تکذیب های مختلفی که در خصوص قیمت گذاری جدید مواد شوینده صورت می گیرد، مردم چاره ای جز خرید این تولیدات با قیمت بالاتر ندارند. در این شرایط ضروری است که سازمان حمایت با بررسی دقیق مسئله، در خصوص منطقی بودن یا نبودن قیمت مواد شوینده اطلاع رسانی کند.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها