|
کدخبر: 175902 شاپور پشابادی

در گفتگو با دبیرکل انجمن ملی طیور ایران مطرح شد:

خطر جدی کمبود جوجه

فرزاد طلاکش گفت: « در چندماه آینده کمبود مرغ‌گوشتی داریم. به دلیل سوء مدیریت نهاده و بحث قیمت‌ گذاری، تعدادی از شرکت‌های مرغ مادر فعالیت نکردندیا ظرفیت کمی را ریختند، این‌ها اگر بخواهد جبران شود ۶ ماه زمان نیاز دارد».

اصناف خطر جدی کمبود جوجه

 در ماه های اخیر با معضلاتی از جمله کمبود و گرانی مرغ و قاچاق تخم مرغ نطفه دار در کشور روبرو بودیم و هنوز هم نگرانی مردم در مورد کمبود و گرانی این اقلام به طور کامل برطرف نشده است. برای بررسی بیشتر این موضوع و اتفاقاتی که در روزهای اخیر در رابطه با این صنعت افتاده است با فرزادطلاکش، دبیر کل انجمن ملی طیور ایران به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

سیدفرزادطلاکش

فرزادطلاکش اظهار داشت: «دولت فعلا تصمیمی برای توجه به خواسته‌های مرغداراران ندارد. با اینکه قیمت کارتن، قیمت شانه، قیمت نهاده‌ای که دولت به بازار می‌دهد و هزینه‌های حمل‌ونقل بیش از ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده، حداقل قیمت ۱۴ هزارتومانی که پارسال برای مرغدار گذاشتند باید ۱۷ هزارو ۵۰۰ تومان باشد ولی فعلا ستاد تنظیم بازار این موضوع را قبول نکرده است. در نتیجه نمیتوان گفت که قیمت دولتی تخم مرغ بالا رفته است. تا هفته گذشته قیمت تخم‌مرغی که مرغدار میفروخت حدودا ۱۱ هزار تومان بود ولی به دلیل کمکی که برای کاهش تعرفه صادرات مصوب شد، قیمت مقداری تغییر یافت ولی هنوز به ۱۴ هزار تومان مصوب نرسیده است».

قطع برق مشکل جدی ایجاد نکرد

دبیرکل انجمن ملی طیور ایران گفت: «قطع برق برای ما مشکل جدی‌ای ایجاد نکرد که بخواهد واکنش مرغداران یا مردم را برانگیزد و بنده هم به عنوان رییس این صنف از اتفاق ناخوشایندی مطلع نشدم، چون واحدهای ما می دانند که موجودات زنده را نمیشود ساعتی بدون برق رها کرد درنتیجه پیش‌بینی این اتفاقات را کرده اند و برق اضطراری و موتوربرق دارند».

۳۰۰ تن مازاد تولید تخم مرغ داریم

فرزادطلاکش درمورد خرید تضمینی تخم مرغ توسط دولت به خبرنگار گسترش نیوز گفت: « من موافق خرید تضمینی تخم‌مرغ توسط دولت هستم ولی نه به عنوان تخم‌مرغ داخل پوسته و در سردخانه، بلکه به صورت پودر یا پاستوریزه منجمد که اگر نیاز شد در پاییز و زمستان از آن استفاده کنیم، به راحتی در دسترسمان باشد. فایده دومش هم این است که درحال حاضر یک جبران مافات برای مرغدار می شود. ما الان در روز به طور متوسط نزدیک ۳۵۰ تن تخم‌مرغ صنعتی تولید می‌کنیم و چون درحال حاضر پرتراکم‌ترین زمان تولید تخم سایر ماکیان مثل، روستایی،کبک و غاز است حدود ۳۷۰ تن هم از آنها تولید می‌کنیم، در صورتیکه مصرف سرانه کشور به هیچ عنوان این عدد نیست و حداقل ۳۰۰ تن در روز مازاد تولید داریم».

کمبود نهاده نداریم

وی در ادامه افزود: «ما درحال حاضر مشکلی برای تامین نهاده نداریم البته اگر در بحث ترخیص و ثبت سفارش این روند اصلاح نشود ممکن است در یکی دو ماه آینده به مشکل بربخوریم ولی فعلا چون از ذخایر استفاده میکنیم و به هرحال این نهاده ها از بازار تامین‌ می‌شود فعلا در صنف ما مشکلی وجودندارد».

در چندماه آینده کمبود مرغ‌گوشتی داریم

دبیرکل انجمن ملی طیور ایران در صحبت های پایانی خود گفت: «در چندماه آینده کمبود مرغ‌گوشتی را داریم. به دلیل سومدیریت نهاده و بحث قیمت‌گذاری، تعدادی از شرکت‌های مرغ مادر فعالیت نکردندیا ظرفیت کمی را ریختند، این‌ها اگر بخواهد جبران شود ۶ ماه زمان نیاز دارد. مرغ مادر وقتی که می‌خواهد فعالیتش را شروع کند نزیک به ۶ ماه طول می‌کشد تا به تولید برسد و چون جوجه یک روزه‌ای که در داخل مادر قرار دارد تا سنش به حدود ۶ ماه نرسد توانایی تولیدتخم، نطفه دارشدن و در نهایت جوجه کشی را ندارد احتمال اینکه در پاییز و زمستان به مشکل کمبود جوجه بخوریم زیاد است».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها