|
کدخبر: 175688

وضعیت تولید زعفران بحرانی شد

عضو شورای ملی زعفران گفت: با توجه به شرایط کم بارشی و خشکسالی، امسال تولید زعفران افزایشی نخواهد داشت.

اصناف وضعیت تولید زعفران بحرانی شد

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران با بیان اینکه امسال تولید زعفران‌ تحت تاثیر شرایط خشکسالی افزایشی نخواهد داشت، اظهار کرد: زعفران به عنوان محصول مهم و استراتژیک مناطق خشک است، از این رو انتظار می‌رود که سیاست گذاری دولت به گونه‌ای باشد که کشاورزان امید خود به توسعه کشت را از دست ندهند.

او افزود: با توجه به شرایط کمبود بارش و خشکسالی نه تنها افزایشی در تولید نخواهیم داشت، بلکه در بسیاری از مزارع تولید صرفه اقتصادی ندارد.

حسینی در واکنش به ثبات قیمت زعفران طی ۲ سال اخیر در بازار بیان کرد: علی رغم افزایش هزینه‌های تولید، قیمت زعفران طی سال‌های اخیر تغییری نداشته که همین امر منجر به ناامیدی کشاورزان شده است.

این مقام مسئول قیمت زعفران را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: با ازدیاد تقاضا برای خرید زعفران در بازارهای منطقه انتظار می‌رود که قیمت زعفران به نرخ واقعی خود برسد.

عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: با وجود جهش چشمگیر هزینه‌های تولید اعم از کود، سم و سایر نهاده‌ها، کشاورزان زعفران کار ناچار به عرضه با قیمت سه سال گذشته هستند که این امر اجحاف در حق کشاورزان است.

او با بیان اینکه کشاورزان رکن اصلی در اشتغال‌زایی روستایی هستند، گفت: با توجه به آنکه عمده اشتغال در بخش کشاورزی است، اما قیمت محصول به رغم هزینه‌های بالای تولید تغییری نداشته است که با استمرار این روند و ناامیدی روستاییان، اشتغال دچار آسیب می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر از کشاورزان حمایت نشود، آنان دلسرد و بی انگیزه می‌شوند و اقدام به تولید نخواهند کرد؛ ضمن اینکه امسال با خشکسالی و کم آبی در کشور مواجه هستیم و همین مسئله در کنار عدم انگیزه کشاورزان در تولید موثر است، در حالی که هر سال به طور معمول ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش تولید داشتیم.

حسینی با بیان اینکه قیمت بالای زعفران ارتباطی به کشاورزان ندارد، افزود: قیمت خرید زعفران از تولیدکنندگان از سال ۹۸ تاکنون تغییری نداشته است و قیمت بالای زعفران در خرده فروشی‌ها ناشی از فرصت طلبی مغازه داران و دلالان است.

عضو شورای ملی زعفران در پایان با بیان اینکه گمرک آمار صادرات زعفران در ماه های فروردین و اردیبهشت را اعلام نکرده است، تصریح کرد: بنابر آمار گمرک در ۱۲ ماه سال گذشته صادرات ۳۰ درصد رشد داشته است که امیدواریم این روند امسال هم استمرار یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها