|
کدخبر: 171651

قیمت عجیب برخی میوه ها در بازار + آخرین نرخ محصولات

یک مقام مسئول گفت: هم اکنون کشاورزان به ازای حمل هر کیلو هندوانه یک هزار و ۳۰۰ تومان کرایه پرداخت می کنند که این امر فاجعه ای بیش نیست‌.

اصناف قیمت عجیب برخی میوه ها در بازار + آخرین نرخ محصولات

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان‌ میدان‌مرکزی میوه و تره بار در واکنش به افزایش چشمگیر کرایه حمل و نقل اظهار کرد: هم اکنون به ازای حمل هر کیلو هندوانه و فرنگی جات از جیرفت، چابهار و دزفول یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۳۰۰ تومان کرایه دریافت می‌شود که اگر وزارت راه و شهرسازی و دولت کاری نکند، کشاورزان نابود می‌شوند. به عنوان مثال هر کیلو هندوانه با نرخ ۲ هزار تومان در میدان مرکزی عرضه می‌شود، در حالی که کشاورز برای حمل هر کیلو هندوانه یک هزار و ۳۰۰ تومان کرایه پرداخت کرده که این امر فاجعه‌ای بیش نیست.

به گفته این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو هندوانه در میدان مرکزی ۲ هزار تومان، ملون ۴ هزار تومان، طالبی ۴ هزار تومان و خربزه مشهدی ۶ هزار تومان است.

دارایی نژاد ادامه داد: در حال حاضر هر کیلو گوجه فرنگی نو با نرخ ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان، بادمجان یک هزار تا ۳ هزار تومان، کدو ۲ تا ۳ هزار تومان و خیار ۳ تا ۶ هزار تومان در میدان مرکزی و با احتساب سود منطقی در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی با اشاره به قیمت نوبرانه‌ها در میدان بیان کرد: قیمت کنونی هر کیلو گوجه سبز ۱۰ تا ۴۰ هزار تومان، زردآلو کاشان ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان، توت فرنگی ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان، چغاله بادام ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان و گیلاس تلخک نوبرانه ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است که پیش بینی می‌شود قیمت گوجه سبز این هفته مجدد کاهش یابد.

به گفته او، از دهم خرداد هلو و شلیل نوبرانه در میدان عرضه می‌شود که در هفته نخست مقداری قیمت بالاست اما پس از گذشت چند روز مجدد قیمت کاهش می‌یابد.

دارایی نژاد با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه محصولات باغی نداریم، بیان کرد: امسال محصولات کشاورزی ۲ تا ۳ برابر سال قبل کشت شده است که از الان برای صادرات آن باید برنامه‌ریزی کرد، در غیر این صورت مشکلات سال قبل تکرار می‌شود‌.

این مقام مسئول از افزایش قیمت موز در بازار خبر داد و گفت: قیمت هر کیلو موز هندی از ۲۰ به ۲۳ هزار تومان و موز اکوادور از ۲۳ به ۲۵ هزار تومان رسیده است که بخشی از گرانی موز ناشی از شیوع کرونای هندی و عدم اجازه کارگران برای چیدن است. همچنین واردات موز در قبال صادرات سیب نیز منجر به نوسانات قیمت این محصول در بازار شده است.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی در پایان تصریح کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که موز در قبال تمامی صیفی جات باید وارد شود. در غیر این صورت علاوه بر آنکه قیمت موز به بالای ۳۰ هزار تومان می‌رسد؛ صادرکنندگان که در گذشته سیب صادر کردند، حواله‌های خود را می‌فروشند که این امر‌ منجر به ایجاد رانت می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر