|
کدخبر: 170451 شاپور پشابادی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه طلا و جواهر:

وضعیت بازار طلا امیدوارکننده شد

ابراهیم محمدولی گفت: « تعداد تولیدکنندگان بزرگ طلا (مثل کارخانه‌داران) که سرمایه زیادی داشته باشند خیلی محدود است. در حال ‌حاضر حدود ۹۰ درصد همکاران ما سرمایه اندکی دارند، این سرمایه اندک حدود ۵۰۰ گرم الی ۲ کیلوگرم طلا است».

اصناف وضعیت بازار طلا امیدوارکننده شد

کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوی قرار دارد و مذاکرات ایران و کشورهای اروپایی هم وارد فاز جدیدی شده است. کارشناسان معتقدند که احتمال رسیدن به توافق بسیار بالاست. درحال‌حاضر بازار طلا در انتظار به سر می‌برد و مردم معاملات را به تاخیر انداخته ‌اند. بازار طلا و جواهر به کدام طرف می‌رود؟ آیا می‌توان قیمت تقریبی طلا بعد از رسیدن به توافق احتمالی را پیش‌بینی کرد؟ و از همه مهم‌تر آیا احتمال کاهش جدی قیمت وجود دارد؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

ابراهیم-محمدولی-رئیس-اتحادیه-طلا

اقتصاد کشور در مسیر آرامش

ابراهیم محمدولی در ابتدای صحبت‌های خود اظهار کرد: «در حال‌ حاضر وضعیت بازار معاملات صنعت طلا به دلیل تعطیلی شهر تهران خیلی مشخص نیست. چون صنعت طلا هم جزء آن دسته از مشاغلی است که به دلیل کرونا و وضعیت قرمز شهر تهران تعطیل است».

وی افزود: «هم اکنون می‌‌بینیم که مسئولان اقتصادی، مثلا مسئولان بانک ‌مرکزی که نقش مهمی در مدیریت اقتصادی کشور بازی می‌کند توانسته‌اند بازار ارز را رو به آرامش ببرد. همین اتفاق باعث شده که قیمت سکه و طلا هم نسبت به گذشته کاهش پیدا کند. بانک مرکزی با سیاست‌هایش سکه را به کانال ۹ میلیون تومان و یک مثقال طلای آب‌شده را به کانال ۴ میلیون تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار را به ۹۴۰ هزار تومان رسانده است. خوشبختانه این مسیر خوبی است به شرطی که بتوانند همین مسیر را ادامه دهند. این اتفاق می‌تواند آرامش بیشتری به بازار اقتصاد برساند و دادوستد زمانی که کرونا کنترل شود به ‌راحتی انجام شود و اصناف بتوانند فعالیتشان را شروع کنند».

تاثیر برجام بر قیمت سکه و ارز

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر، نقره و سکه گفت: «اگر مذاکرات برجام به نتیجه برسد که بیشتر یک مبحث سیاسی است طبیعتاً روی بازار اقتصاد و قیمت سکه، طلا و ارز بی‌اثر نیست اما عامل مهم‌تر نوع نگاه و مدیریتی است که بر بازار ارز و اقتصاد کشور اعمال می‌شود؛ با این همه اگر در رابطه با تحریم‌ها، اتفاق جدیدی رخ دهد طبیعتاً اثر خودش را به جا می‌گذارد».

تولیدکنندگان ظرفیت نگه‌داری طلا را ندارند

عمده تولیدکنندگان طلا از نوع تولیدکننده خرد هستند. ابراهیم محمدولی ضمن بیان این موضوع به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «طلا با کالاهای دیگر مثل آهن یا مواد غذایی تفاوت دارد. به عبارت دیگر تولید طلا ظرفیت محدودی دارد. تولیدکنندگان بزرگ طلا مثل کارخانه‌داران که سرمایه زیادی داشته باشند تعدادشان خیلی محدود است. درحال‌حاضر حدود ۹۰ درصد همکاران ما سرمایه اندکی دارند، این سرمایه اندک حدود ۵۰۰ گرم الی ۲ کیلوگرم طلا است. الان بازار حدود ۳ هفته است که در تعطیلی به سر می‌برد. این ۹۰ درصد تولیدکننده آنقدر طلا ندارند که بخواهند هر روز تولید کنند و در داخل صندوق نگهداری کنند تا در روزی که بازار دوباره فعالیت عادی خود را از سرمی‌گیرد عرضه کنند».

طلا به مقدار انبوه نداریم

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر، نقره و سکه در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «سازنده ممکن است یک کیلو طلا داشته باشند و آن را به مصنوعات تبدیل کند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که اگر نتوانند در عرض چند روز آن را بفروشد برای هفته بعدش طلایی وجود ندارد که بخواهد آن را بسازد پس بنابراین به اندازه ظرفیت طلایش تولید می‌کند و اگر آن را نفروشد مجبور می‌شود در صندوق دپو کند تا بازار دوباره فعالیتش را از سر بگیرد».

وضعیت صادرات طلا چگونه است؟

ابراهیم محمدولی در صحبت‌های پایانی خود به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «ما درحال‌حاضر به دلیل وضعیت قرمز کرونا و تحریم‌ها، صادرات طلا نداریم، زیرا رفت‌وآمد با کشورهایی که خواستار فرهنگ ساخت‌وساز مصنوعات ما هستند مشکل شده است و خیلی راحت این اتفاق نمی‌افتد. اما این بستر و آمادگی وجود دارد که با از بین رفتن کرونا و تحریم‌هادر بخش مصنوعات ساخته‌شده، صادرات را شروع کنیم. کشورمان در این زمینه ظرفیت و توانمندی بالایی دارد».

ارسال نظر