|
کدخبر: 168661

رجیستری تبلت ها به کجا رسید؟

با وجود گذشت بیش از سه سال از اجرای رجیستری و اذعان مسوولان به موفقیت این طرح در جلوگیری از قاچاق گوشی‌های همراه، در حالی که مقرر بود سایر تجهیزات سیم‌کارت‌خور نیز مشمول مراحل بعدی رجیستری شوند، تاکنون این موضوع به تعویق افتاده است.

اصناف رجیستری تبلت ها به کجا رسید؟

طرح سامانه شناسایی گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت به عنوان طرح رجیستری شناخته می‌شود. با اجرای طرح رجیستری، صرفا گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند، در شبکه اپراتوری کشور فعال خواهند شد. این طرح تمامی برندهای گوشی تلفن همراه موجود در بازار ایران را در بر گرفته و موجب حذف واردات گوشی‌های قاچاق و افزایش واردات قانونی گوشی و تجهیزات دارای سیم‌کارت شد.

با توجه به هدف اجرای رجیستری برای تمامی تجهیزات سیم‌کارت‌خور، مقرر بود پس از گوشی‌های موبایل نوبت به سایر دستگاه‌ها برسد. درواقع مقرر بود اجرای طرح رجیستری، در دو فاز ساماندهی گوشی‌های تلفن همراه و ساماندهی تبلت‌ها اجرایی شود، اما وزارت ارتباطات درباره علت عدم اجرایی رجیستری برای تبلت‌ها عنوان کرده بود که اگرچه آمادگی کامل در حوزه فنی دارد اما ملاحظاتی در حوزه بازار وجود دارد که اجرای آن را تعویق انداخته است.

چندی پیش انجمن وارد کنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی درباره تاخیر در اجرایی شدن این طرح برای تبلت گفته بود بیش از ۸۰ درصد از تبلت مورد نیاز کشور به صورت غیررسمی و از طریق قاچاق وارد می‌شود و طرح رجیستری هم برایش اجباری نیست. درواقع با توجه به اینکه رجیستری برای تبلت انجام نمی‌شود، بازار قاچاق این کالا رونق دارد و برای بازرگانان هم صرفه اقتصادی ندارد که با کالاهای آنها رقابت کنند.

درنهایت اگرچه پس از اجرای رجیستری از سال ۱۳۹۶ برای گوشی‌های تلفن همراه، مقرر بود سایر تجهیزات سیم‌کارت‌خور از جمله تبلت‌ها که از سیم‌کارت‌ استفاده می‌کنند، نیز مشمول طرح رجیستری شوند، اما با وجود گذشت بیش از سه سال و در حالی که مسوولان معتقدند اجرای رجیستری قاچاق گوشی را از بین برده، هنوز مرحله رجیستری تبلت آغاز نشده است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر