|
کدخبر: 165535

بازار خرما اشباع شد

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: باتوجه به اینکه در طول سال در بحث صادرات و داخلی افزایش مصرفی رخ نداده است، موجودی سردخانه‌های ما برای ماه مبارک رمضان بیشتر از اندازه کافی است در نتیجه مشکلی در تامین خرمای ماه رمضان وجود ندارد.

اصناف بازار خرما اشباع شد

محسن رشید فرخی در توضیح آخرین وضعیت تولید محصول خرما و وضعیت بازار باتوجه به ماه مبارک رمضان اظهار کرد: خوشبختانه سال زراعی گذشته از لحاظ کیفیت و حجم محصول سال خوبی را پشت سر گذاشتیم به طوریکه میزان تولید از میانگین تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی فراتر رفت.

وی افزود: باتوجه به اینکه در طول سال در بحث صادرات و داخلی افزایش مصرفی رخ نداده است، موجودی سردخانه‌های ما برای ماه مبارک رمضان بیشتر از اندازه کافی است در نتیجه مشکلی در تامین خرمای ماه رمضان وجود ندارد.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: در بین محصولات کشاورزی خرما تنها محصولی است که طی یکی دو سال گذشته افزایش قیمت نداشته است و در صورت افزایش قیمت بسیار جزئی بوده است.

رشید فرخی با بیان تشکیل جلسات متعددی با ستاد تنظیم بازار گفت: به مسئولین ستاد تنظیم بازار اعلام شد خرما به هر اندازه که نیاز است با قیمت مصوب از سوی انجمن خرما تامین و دراختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: سازمان میوه و تره‌بار شهرداری با در اختیار قرار دادن غرفه‌های رایگان همکاری‌های لازم را با انجمن خرمای ایران داشته است به همین دلیل برای عرضه مستقیم خرما در ماه مبارک رمضان در میادین افرادی را معرفی کرده ایم.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: قیمت خرمای مضافتی در مبدا ۲۱ تا ۲۲ هزارتومان است و نرخ برای مصرف کننده از سوی ستاد تنظیم بازار تعیین می‌شود.

رشید فرخی در خصوص روند صادرات خرما و عوامل تاثیر گذار بر آن گفت: باتوجه به تحریم‌ها مشکلاتی در بحث حمل و نقل ایجاد شد و قیمت‌هایی حمل و نقل به شدت رشد داشته است در نتیجه تجار ما توان رقابت عادلانه با کشور‌های رقیب را از دست می‌دهند، اما با تمام محدودیت‌ها در حال فعالیت اند.

وی به تاثیر شیوع بیماری کووید ۱۹ بر روند صادرات اشاره کرد و گفت: با توجه به مکاتبات صورت گرفته با سازمان بهداشت جهانی اعلام شد که با رعایت پروتکل‌ها و مقررات در بحث توزیع، انتقال ویروس انجام نمی‌شود، اما خواه ناخواه ویروس کرونا تقاضا را در محصولات کشاورزی خام کاهش داد، اما تمام تلاش ما این بود که با افزایش تعداد بازار‌های هدف این کاهش را جبران کنیم.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: یکی دیگر موانع سر راه صادرات تصمیمات خلق الساعه‌ای است که برخی از بازار‌های هدف را نشانه رفت و نمونه آن تصمیم ممنوعیت صادرات خرما در دوسال پیش بود که باعث لطمه به صادرات خرما شد.

منبع: میزان

ارسال نظر