|
کدخبر: 161359

وضعیت بازار موبایل در آخرین روز سال ۹۹

آمار می‌گوید تا پایان دی امسال، متوسط ارزش هر دستگاه گوشی تلفن همراه وارداتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۲ درصد افزایش داشته است. برخی فعالان بازار، نوسانات نرخ دلار و کمبود کالا در مقاطعی از سال را دلیل این وضعیت می‌دانند.

اصناف وضعیت بازار موبایل در آخرین روز سال ۹۹

فعالان بازار موبایل‌ در ماه‌های گذشته در چند نوبت از کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی نرخ انواع برندهای این محصول خبر دادند اما بسیاری از مصرف‌کنندگان کاهش‌ قیمت‌ ها را محسوس نمی‌دانستند. به اعتقاد آنها نرخ موبایل در یک سال اخیر به حدی افزایش داشته که کاهش حتی یک میلیون تومانی آن هم تاثیر چندانی بر موضوع ندارد.

در هفته‌های اخیر، بازار با وجود نوساناتی، در بسیاری روزها روند افزایشی داشته و برخی فعالان این حوزه، دو موضوع نرخ دلار و کمبود کالاهای پرطرفدار را عامل این شرایط می‌دانند.

رشد ۳۲ درصدی متوسط نرخ هر موبایل

در این میان، آرزو غنیون، معاون دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران، چندی پیش با اننتشار یادداشتی، افزایش نرخ موبایل را نسبت به سال قبل تایید کرد.

بر اساس اطلاعات اعلامی او، متوسط ارزش هر دستگاه گوشی تلفن همراه وارداتی، طی ۱۰ ماهه امسال، حدود ۱۶۳ دلار بوده است؛ این یعنی رشدی ۳۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته. به عبارت دیگر تا پایان دی امسال، نرخ هر موبایل به طور متوسط بیش از یک سوم نسبت به سال ۹۸ افزایش داشته است.

غنیون، عدم ثبات نرخ دلار و به تبع آن عدم ثبات در نرخ انواع ارزهای خارجی را عامل اصلی وضعیت موجود دانسته بود.

البته افزایش نرخ در بازار موبایل، در ماه‌هایی خود را بیشتر نشان داد و گاهی نیز بازار، روند نزولی به خود گرفت.

محبی: بازار کمبود ندارد

مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی تهران هم یکی از دلایل اصلی تغییرات نرخ موبایل در امسال را نوسانات نرخ دلار می‌داند.

او البته با موضوع کمبود کالا در بازار چندان موافق نیست. محبی می‌گوید: تنها در آبان و آذر امسال، عدم تامین دلار لازم برای واردکنندگان، باعث کمبود کالا در بازار شد اما در دیگر ماه‌های سال، مشکلی از این نظر وجود نداشت. در همان بازه ۲ ماهه نیز کاهش تقاضا باعت شد مشکل چندانی در بازار وجود نداشته باشد.

بازار رقابتی شده است

این فعال صنفی، یکی از دلایل شرایط موجود را رقابتی شدن واردات موبایل می‌داند و می‌افزاید: اجرای طرح رجیستری، باعث افزایش تعداد شرکت‌هایی شده است که کار واردات موبایل را به صورت قانونی انجام می‌دهند؛ به گونه‌ای که اگر زمانی برای مثال ۱۰ شرکت در این حوزه فعال بودند، اکنون تعداد آنها به حدود ۱۴۰ مورد رسیده است.

محبی می‌گوید: در واقع دیگر انحصاری در این حوزه وجود ندارد و در نتیجه بازار هم رقابتی‌تر شده است.

در سالی که رو به پایان است، شیوع کرونا و به تبع آن، آنلاین شدن بخش‌های کسب و کاری و آموزشی، تقاضا برای دستگاه‌های هوشمند را افزایش داد. در مقابل اما، شرایط اقتصادی و افزایش نرخ موبایل، تهیه آن را برای بسیاری از اقشار، به معضلی بزرگ تبدیل کرد.

در نتیجه این شرایط، محرومیت دست کم سه و نیم میلیون دانش‌آموز از آموزش آنلاین، از جمله اخبار ناراحت‌کننده سال کرونایی ۹۹ بود.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر