|
کدخبر: 160982

قیمت گوشی در آخرین روز کاری ۹۹

پیامد نوسان نرخ ارز و رشد تقاضا در بازار موبایل، کاهش و افزایش جزئی قیمت محصولات برخی برندها بوده است‌.

اصناف قیمت گوشی در آخرین روز کاری ۹۹

نوسان قیمت دلار در محدوده ۲۴ تا ۲۵هزار تومان و رشد نسبی تقاضای خرید گوشی تلفن همراه در ایام پایانی سال زمینه نوسان قیمت مدل‌های مختلف گوشی موبایل را فراهم کرده است.

 بازار محصولات دیجیتال امسال در حالی به استقبال بهار می‌رود که فشار ناشی از مشکلات تخصیص ارز و نوسان نرخ دلار و تنگناها در مسیر واردات رسمی موجب کاهش شدید تقاضای خرید به‌خصوص در محصولات برندهای گران‌قیمت در بازار شده است.

وابستگی نرخ این محصولات به واردات و نوسان شدید نرخ ارز نیز زمینه تشدید رکود بازار موبایل، تبلت و لپ‌تاپ را فراهم آورده و نارضایتی توأم فروشندگان و خریداران از شرایط کنونی بازار را به‌دنبال داشته است. اگرچه هرسال در ایام پایانی سال تقاضا برای خرید انواع محصولات دیجیتال به‌خصوص گوشی تلفن همراه نسبت به تابستان و پاییز افزایش می‌یابد، اما بازار شب عید موبایل، پارسال و امسال، متاثر از شیوع کرونا و نوسان نرخ ارز حال و روز چندان خوشی ندارد.

بررسی قیمت انواع گوشی برندهای مشهور طی ۲هفته منتهی به پایان اسفند‌ماه‌۹۹ نیز نشان می‌دهد که بازار موبایل گرفتار نوعی کشمکش ناشی از تقابل تأثیر مثبت افت نرخ دلار بر کاهش قیمت این محصولات و رشد نسبی تقاضای خرید حداقل برای گوشی‌های رده قیمتی ارزان و با قیمت متوسط شده است. در بازار سایر محصولات دیجیتال مانند لپ‌تاپ و کنسول‌های بازی نیز گرچه روایت کلی حاکی از سیر نزولی قیمت‌ها نسبت به ۲هفته گذشته است، اما به‌دلیل رشد نسبی تقاضای خرید محصولاتی مانند ایکس‌باکس و پلی‌استیشین در بازار شب عید، تأثیر کاهش نرخ ارز بر قیمت فروش این محصولات در بازار برای خریداران چندان محسوس نیست.

فراز و فرود نسبی قیمت گوشی

مشاهدات میدانی، از نوسان آرام قیمت محصولات برخی انواع گوشی موبایل برندهای سامسونگ، شیائومی، هوآوی و... در فروشگاه‌های سطح شهر حکایت دارد، به‌نحوی که گوشی‌های رده قیمتی پایین و متوسط این برندها کاهش یا افزایش ۱۰۰ تا حداکثر ۵۰۰هزار تومانی قیمت را شاهد بوده است اما این نوسان قیمت در انواع مدل‌های گران‌قیمت گوشی این برندها یا محصولات آیفون به‌دلیل قیمت بالای این نوع گوشی‌ها در بازار به‌مراتب بیشتر از مدل‌های قیمت پایین و متوسط بوده است.

در بازار چند روز گذشته قیمت برخی انواع گوشی‌های سامسونگ کاهش قیمت حداقل را شاهد بود به‌نحوی که قیمت گوشی موبایل A۳۰s این برند کره‌ای با کاهش ۱۰۰هزار تومانی براساس حجم حافظه و برخی امکانات جانبی به نرخ ۴میلیون و ۷۰۰ تا ۵میلیون و ۶۱۰ هزار تومان عرضه شد و گوشی‌های سامسونگ گلکسیA۳۱ ، ۷۵ هزار تومان و گلکسی A۰۲s ۹۰ هزار تومان ارزان شد اما در مقابل گوشی گلکسی A۴۲که فناوری ۵G را پشتیبانی می‌کند با افزایش قیمت ۵۰ تا ۱۰۰هزار تومانی به نرخ ۸میلیون و ۹۰ هزار و گلکسی Note ۱۰Lite رشد قیمت ۸۰هزار تومانی را شاهد بود.

در بازار گوشی‌های برند شیائومی نیز قیمت گوشی Redmi ۹ با افزایش ۱۶۰‌هزار تومانی به نرخ ۳میلیون و ۷۰‌هزار تا ۴میلیون و ۵۹۰ هزار تومان فروخته شد اما در مقابل گوشی مدل Redmi Note ۸ این برند با کاهش ۵۰ تا ۱۰۰هزار تومانی به قیمت ۴میلیون و ۱۵۰ تا ۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان به مشتریان عرضه شد. قیمت انواع گوشی‌های موبایل برند هوآوی نیز در بازار تثبیت شد به‌نحوی که مدل‌های پرفروش این نوع گوشی مانند Nova ۷i و Nova ۵T به‌ترتیب با قیمت ۵میلیون و ۶۳۹‌هزار و ۸میلیون و ۱۶۹‌هزار تومان فروخته شد. می‌توان گفت گوشی‌های برند هوآوی کمترین نوسان قیمت را در بازار داشته و تغییر قیمت نیمی از این گوشی‌ها در محدوده ۱۰۰هزار تومان بود. اما از ۱۵مدل پرفروش این برند، ۱۲‌محصول روند کاهشی و فقط ۳‌مدل با افزایش ۳۰۰هزار تومانی به ۳میلیون و ۷۵۰هزار تومان رسید.

سود مصوب تامین و توزیع موبایل

در شرایطی که فروشندگان موبایل از نقش وارد‌کنندگان در گرانی انواع گوشی خبر می‌دهند، واردکنندگان از طرحی خبر می‌دهند که با اجرای آن سقف سود مصوب واردکننده، عمده‌فروش و مغازه‌داران مشخص می‌شود. سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در این‌باره گفت: قرار است تا طرح افق زنجیره شبکه تأمین‌کنندگان (واردکنندگان)، توزیع‌کنندگان(عمده‌فروش) و خرده‌فروش(مغازه‌داران) موبایل را به‌نحوی رصد و شفافیت‌سازی‌ کند که هرگونه تخلف و گرانفروشی در بازار موبایل به سرعت کنترل شود. محمدرضا عالیان‌ افزود: در این طرح تمام اعضای زنجیره تأمین و توزیع موبایل موظفند اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و واردکننده نیز پس از ترخیص موبایل ملزم است بلافاصله آن را در سامانه ثبت کرده و بعد از آن محموله موبایل خود را به توزیع‌کننده و به عمده‌فروشی که در این سامانه احراز صلاحیت شده، بفروشد. او با اشاره اینکه تمام عمده‌فروشان و خرده‌فروشان باید کالای خود را ذیل اصول طرح افق معامله کنند، افزود: بر این اساس شرکت‌های واردکننده حداکثر تا سقف ۱۵درصد، عمده‌فروشان حداکثر تا سقف ۳درصد و مغازه‌داران نیز حداکثر تا سقف ۷درصد می‌توانند سود معاملات را دریافت کنند.

تخلفات ثبت سفارش واردات گوشی

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران و تهران و رئیس اتحادیه صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران با اشاره به تخلفات برخی واردکنندگان گوشی تلفن همراه، در ثبت سفارش‌ که از ۲۰خرداد‌ماه امسال اتفاق افتاده، گفت: دستگاه‌های ذیربط، به برخی واردکنندگان گوشی تلفن همراه خارج از ضابطه ارز تخصیص داده‌اند که لازم است دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور این موضوع را بررسی کنند. ابراهیم درستی‌ با بیان اینکه واحدهای صنفی فروشنده تلفن همراه حامی مصرف‌کننده هستند، در مورد وضعیت بازار شب عید گوشی تلفن همراه، افزود: رکود شدیدی در بازار تلفن همراه وجود دارد و به‌دلیل نوسان نرخ دلار، خرید و فروش زیادی انجام نمی‌شود. نوسان بازار ارز باعث متضرر‌شدن فروشندگان گوشی تلفن همراه و مصرف‌کنندگان شده و فروشندگان خواستار ثبات قیمت‌ها در بازار موبایل و سایر کالاهای دیجیتال هستند.

منبع: روزنامه همشهری

ارسال نظر