|
کدخبر: 157181

ایران در تولید موز خودکفا می شود؟

یک مقام مسئول گفت: با توجه به شرایط خاص جغرافیایی، امکان خودکفایی تولید موز طی یک برنامه منسجم ۱۰ ساله در داخل کشور وجود دارد.

اصناف ایران در تولید موز خودکفا می شود؟

صدر الدین نیاورانی نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه صادرات سیب در ازای واردات موز سیاست مناسبی نیست، اظهار کرد: مسئولان دولتی برای واردات موز باید تعرفه و عوارض واردات می‌گذاشتند و در مقابل به صادرکنندگان سیب جایزه صادراتی می‌دادند یا در قبال صادرات تمامی محصولات کشاورزی این امتیاز را بدهند چرا که صادرات هفتگی ۱۵ هزار تن سیب در ازای واردات ۵ هزار تن موز امکان پذیر نیست.

نیاورانی با اشاره به اینکه پتانسیل بالایی در تولید سیب درختی دارا هستیم، بیان کرد: تولید سیب درختی در کشور به حدی مناسب است که حداقل یک‌ میلیون تن در سال سرریز نیاز کشور است و حتی در برخی سال‌ها که سال آور تولید سیب در کشور است، میزان سرریز به رقمی بالاتر از یک‌ میلیون تن می‌رسد.

نایب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی متوسط قیمت هر تن سیب در بازار‌های جهانی را ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار اعلام کرد.

او ادامه داد: با توجه به شرایط جغرافیایی خاص در کشور، امکان توسعه بازار‌های هدف در خصوص محصولات مختلف نظیر سیب وجود دارد چرا که در شرایط فعلی تنها بخش کوچکی از سیب بازار ۱.۵ میلیارد نفری هندوستان را تامین می‌کنیم که با ایجاد زیرساخت‌های لازم‌ می‌توان این‌ میزان را توسعه داد.

نیاورانی در پایان با بیان اینکه خودکفایی در تولید موز شدنی است، تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی خاص در دنیا و پتانسیل بالای تولید این امکان وجود دارد که طی برنامه منسجم ۱۰ ساله به خودکفایی در تولید موز برسیم.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر