|
کدخبر: 154384

هشدار! احتمال وجود آلودگی شدید روی این میوه‌ ها

اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران نسبت به آلودگی میکروبی و بیماری زا بودن میوه های قاچاق شده به کشور از جمله انواع استوایی آن، هشدار داد.

اصناف هشدار! احتمال وجود آلودگی شدید روی این میوه‌ ها

محمدعلی اسفنانی با اشاره به افزایش سرسام آور قیمت میوه اظهار کرد: دلال و واسطه ها هر سال منفعت می بردند ولی امسال باغداران وضعیت درآمدی بدست آورده اند که هزینه ها را جبران کرده است.

وی افزود: در بخش میوه های وارداتی هم از لحاظ قانونی اجازه سه نوع را داریم که شامل موز، آناناس و نارگیل می باشد و مابقی میوه ها، قاچاق و غیرقانونی است.

اسفنانی گفت: اگر شفاف و خودمانی با موضوع روبرو شویم، می بینیم برخی میوه های استوایی امکان تولید در کشور ندارد و واردات آن باید همراه ساز و کار منطقی باشد ولی تاسف از این بابت است که چون قانونی وارد نمی شود، احتمال خطر وجود دارد چون ممکن است آلودگی میکروبی و گیاهی داشته باشند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران ادامه داد: افزایش قیمت ارز موجب گرانی میوه های وارداتی شده است.

اسفنانی به رادیو گفت‌وگو، گفت: برای قیمتی که برای میوه ها تعیین می شود، معمولا باید فاکتور خرید را مبنا قرار گیرد و خرده فروش حداکثر قیمت افزوده را باید بین ۳۰ تا ۳۵درصد در نظر گیرد.

وی ادامه داد: اعتقاد داریم میوه داخلی و وارداتی قیمتی فوق العاده بالا دارد و مردم توان تامین آن را ندارند و امیدواریم با رفع موانع، قیمت به نحوی باشد که ایام عید و پایان سال، مردم از میوه با کیفیت و قیمت مناسب بهره برند.

اسفنانی اضافه کرد: یکی دو هفته است که جلسات مستمری در خصوص لوازم خانگی داریم. چون لوازم خارجی وارد نمی شود ولی لوازم خانگی خارجی به وفور در کشور یافت می شود که نشان دهنده سودمند بودن قاچاق این اقلام است.

وی گفت: در گذشته هرگاه شاهد افزایش قیمت ارز بودیم، با کاهش ارزش پول ملی روبرو می شدیم و از این رو قاچاق ارتباطی تنگاتنگ با قیمت ارز داشته و دارد.

اسفنانی تصریح کرد: این ها کالا را با قیمت قابل توجه و بدون عوارض گمرکی وارد کشور می کنند که قیمت تمام شده ای بسیار پایین برای قاچاق چی دارد.

وی از فرهنگ غلط استفاده از کالای خارجی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه شاهدیم که کالای خارجی قاچاق وارد و توزیع می شود.

اسفنانی گفت: کد شناسایی کالاهای داخلی راه اندازی شده است و تمام کالاهایی که در بخش لوازم خانگی در کشور تولید می شودف باید کد شناسایی داخلی بگیرند و این روند قابل ردیابی خواهد بود.

وی افزود: اگر قاچاق کنترل شود، قدرت تامین تمام مایحتاج لوازم خانگی در کشور وجود دارد ولی گاه این روند اتفاق نمی افتد و کالای قاچاق وارد می شود.

اسفنانی ادامه داد: رقابت پذیر کردن کالا باعث می شود مردم به سمت کالای داخلی بیایند و به ندرت کسانی هستد که عرق ملی قوی نداشته باشند.

منبع: بازار

ارسال نظر