|
کدخبر: 149802

تخم مرغ شانه ای ۵۰ هزار تومان!

در حالی که ستاد تنظیم بازار در مصوبه مهرماه قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم مرغ را حداکثر ۳۱ هزار تومان اعلام کرده بود، بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت هر شانه تخم مرغ در بازار به بیش از ۵۰ هزار تومان رسیده است.

اصناف تخم مرغ شانه ای ۵۰ هزار تومان!

در شرایطی که تولید تخم‌مرغ در کشور بیش از نیاز است -و حتی صادر می‌شود- افزایش بیش از اندازه قیمت آن عجیب است. تخم‌مرغ در پی افزایش قیمت محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ و... گزینه جایگزین برای اقشار کم‌درآمد محسوب می‌شود، از همین رو افزایش قیمت این محصول، تاثیر مستقیمی بر معیشت دهک‌های متوسط و پایین جامعه دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مساله «تامین نشدن نهاده برای واحدهای تولیدکننده تخم‌مرغ» که تا پیش از این به عنوان عامل افزایش قیمت این محصول معرفی شده بود، حل شده است اما حالا عوامل دیگری برای رشد قیمت این محصول اعلام می‌شود. این یعنی با وجود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی باز هم شاهد افزایش قیمت تخم‌مرغ هستیم. دلال‌ها و تبانی شرکت‌های بسته‌بندی با فروشگاه‌های بسته‌بندی از جمله دلایلی است که برای افزایش قیمت تخم‌مرغ در روزهای اخیر مطرح شده است.

از حدود ۴ماه پیش قیمت تخم‌مرغ در مسیر صعود قرار گرفت. در حالی که قیمت هر کیلو تخم‌مرغ در پایان شهریور حدود ۱۵ هزار تومان بود، تنها با گذشت حدود ۴ ماه قیمت این محصول به بیش از ۲۷ هزار تومان در هر کیلو رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت هر دانه تخم‌مرغ به ۲ هزار تومان رسیده و هر شانه هم به بیش از ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

افزایش قیمت هر دانه تخم‌مرغ به ۲ هزار تومان در حالی است که ستاد تنظیم بازار مهرماه تصویب کرد: تخم‌مرغ ۳۰ عددی بسته‌بندی شناسنامه‌دار دارای زنجیره سرد حداکثر ۳۱ هزار تومان، تخم‌مرغ ۲۰ عددی ۲۲ هزار تومان، تخم‌مرغ ۱۵ عددی ۱۸ هزار تومان، تخم‌مرغ ۹ عددی ۱۱ هزار تومان و تخم‌مرغ ۶عددی ۷ هزار تومان عرضه شود.

در حالی که تا هفته‌های گذشته «تامین نشدن نهاده‌های طیور» به عنوان علت اصلی افزایش قیمت تخم‌مرغ مطرح می‌شد، اکنون «دلالی و واسطه‌گری» به عنوان عامل رشد قیمت تخم‌مرغ اعلام می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد مساله «تامین نشدن نهاده‌های طیور» حل شده و نهاده‌های دامی در حال حاضر در دسترس تولیدکنندگان قرار دارد. در این شرایط که تولید تخم‌مرغ در کشور بیش از نیاز است و حتی صادر می‌شود، افزایش بیش از اندازه قیمت آن قابل پذیرش نیست.

در همین باره سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی در نخستین نشست خبری خود اعلام کرد: تولید تخم‌مرغ در کشور بیش از یک میلیون تن است و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز افزایش یابد. هدایت‌الله اصغری، مدیرعامل اتحادیه مرغداران هم با تایید اینکه تولید داخلی کفاف نیاز مردم را می‌دهد، اظهار داشت: در حال حاضر به مقدار مورد نیاز بازار تهران و شهرستان‌ها از طریق مجاری توزیع میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تخم‌مرغ فله با قیمت شانه‌ای ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان و بسته‌بندی شده با قیمت ۳۶ هزار تومان عرضه می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گفت: در حال حاضر در تمام استان‌ها بر اساس اعلام نیاز تخم‌مرغ با قیمت مصوب در حال عرضه است و سعی می‌شود برای به تعادل رسیدن بازار از ۳ هزار تن نیاز روزانه کشور ۷۰ تا ۸۰ درصد با قیمت مصوب از طریق شبکه توزیع تعریف شده به دست مصرف‌کنندگان برسد. اصرار مسؤولان بر فروکش کردن قیمت در بازار با توزیع تخم‌مرغ دولتی در حالی است که مردم هنوز دسترسی به این تخم‌مرغ‌های ارزان ندارند و این موضوع را می‌توان با گشتی در میادین میوه و تره‌بار متوجه شد.

دلالان عامل گرانی تخم‌مرغ معرفی شدند

پس از حل شدن مساله تامین نهاده برای واحدهای تولیدکننده تخم‌مرغ، اکنون «دلالان و واسطه‌ها» به عنوان متهم اصلی افزایش قیمت تخم‌مرغ معرفی می‌شوند. مدیرعامل اتحادیه مرغداران معتقد است: «افزایش قیمت، ناشی از فعالیت واسطه‌ها در این عرصه است». این ادعا در حالی مطرح می‌شود که تاکنون هیچ اقدام موثری برای کوتاه کردن دست این به اصطلاح دلالان و واسطه‌ها نشده است.

تداوم دلالی در قرن ارتباطات

امروز در تمام دنیا با ساده‌ترین روش‌ها از جمله استفاده از فناوری‌های کامپیوتری نظیر اپلیکیشن‌ها این واسطه‌ها را حذف یا کم‌ کرده‌اند اما هنوز معضل دلالی در کشور ما حل نشده است. استفاده از نرم‌افزارهای خرید در حقیقت عرضه مستقیم در فضای مجازی است، بدون اینکه دلالان بتوانند دخالتی کنند. قیمت‌های فرمایشی از یک سو و نداشتن مدیریت لازم برای اعمال قیمت‌های مصوب، عامل چندنرخی شدن بازار و رخنه دلالان به بازار تخم‌مرغ است. این در حالی است که بسیاری از کشورها با ایجاد رقابت و افزایش تولید، عرضه محصولات را افزایش داده و زمینه را برای کنترل بازار فراهم می‌کنند.

تبانی شرکت‌های بسته‌بندی تخم‌مرغ با فروشگاه‌های زنجیره‌ای

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران روز گذشته از تبانی شرکت‌های بسته‌بندی تخم‌مرغ با فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای افزایش قیمت این محصول خبر داد. حشمت‌الله عسکری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران اظهار کرد: در جلسه قبلی که داشتیم تصمیم گرفتیم تولیدکنندگان تخم‌مرغ که محصول خود را تحویل شرکت پشتیبانی امور دام نمی‌دهند، نهاده‌های‌شان قطع شود.

به این دلیل از ۲۶۰ تن تخم‌مرغی که تولید می‌شد، فقط ۷۰ تن تحویل ما می‌دادند و بقیه آن را به صورت خارج از شبکه عرضه می‌کردند. وی ادامه داد: این کار در طول هفته گذشته انجام شد و خوشبختانه اکنون روزانه ۲۵۰ تن تخم‌مرغ تحویل ما می‌شود و قیمت تخم‌مرغ شدیدا کاهش پیدا کرده و قیمت‌ها در حال بازگشت به قیمت مصوب است. عسکری بیان کرد: قبلا قیمت تخم‌مرغ بسته‌بندی مشخص نبود و به بهانه‌هایی، بالاتر از قیمت مصوب به صورت فله عرضه می‌شد.

این ابهام در قیمت باعث شده بود شرکت‌های بسته‌بندی سوءاستفاده کنند، مثلا تخم‌مرغ ۲۰ عددی را ۴۰ هزار تومان عرضه می‌کردند که این ابهام با قیمت‌گذاری برای تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی شده برطرف شد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران افزود: امسال تصمیم گرفته شد بر خلاف سال‌های گذشته که طرح تشدید از ۱۵ اسفند شروع می‌شد، از ۱۰ بهمن‌ماه شروع شود. این کار با هدف پایش و کنترل بازار است تا در آغاز سال جدید با افزایش قیمت روبه‌رو نشویم.

وی افزود: از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با شرکت‌های بسته‌بندی تبانی وجود دارد که قیمت‌ها را بیش از آنچه باید فروخته شود قیمت‌گذاری می‌کنند و اجحاف زیادی به مردم می‌شود. قرار شد کارگروهی متشکل از اصناف، وزارت صنعت و استانداری روی چند مورد از نمونه‌ها تمرکز کنند تا علت این اختلاف قیمت را پیدا کنند.

گرانی‌ای که قابل مدیریت بود

«وطن امروز» از ۴ ماه پیش درباره قیمت تخم‌مرغ هشدار داده بود. ناصر نبی‌پور، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در این تاریخ(۲۸ شهریور) گفته بود: اگر دولت در تامین خوراک دام و طیور راهکار اساسی درنظر نگیرد «تخم‌مرغ به کیلویی ۲۳ هزار تومان و هر شانه ۵۰ هزار تومان هم خواهد رسید».

منبع: خبر 24

ارسال نظر