|
کدخبر: 136280

چرا قیمت گوجه در بازار افزایشی شد؟

قائم مقام خانه کشاورز ایران گفت: مافیای موجود در بازار باعث شده گوجه فرنگی مستقیم در بازار عرضه نشود و عده‌ای این محصولات را انبار کنند و به‌تدریج با نرخ بالا به بازار تزریق نمایند.

اصناف چرا قیمت گوجه در بازار افزایشی شد؟

دبیرکل خانه کشاورز ایران با اشاره به اینکه اخیرا عراق برای واردات محصولات کشاورزی ایران تعرفه بالا گذاشته است، گفت: چند وقت پیش هم گوجه‌های صادراتی ایران آنقدر در مرز عراق ماند که بخشی از این محصولات خراب شد و بخشی هم به عنوان محصول غیرمرغوب به عراق ارزان فروخته شد.

عنایت الله بیابانی با بیان اینکه امروز گوجه فرنگی در کشور با قیمت بالا فروخته می‌شود، افزود: ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقلی و... باعث شده نرخ محصولات در بازار گران تمام شود. از طرف دیگر مافیای موجود در بازار باعث شده گوجه فرنگی مستقیم در بازار عرضه نشود و این محصولات را انبار می‌کنند و به‌تدریج با نرخ بالا به بازار تزریق کنند.

قائم مقام خانه کشاورز ایران با تاکید بر اینکه گوجه فرنگی در تمام استان‌های کشور تولید می‌شود و کسری تولید نداریم، اظهار کرد: ورود دلال‌ها به بازار محصولاتی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی و... باعث شده که تفاوت نرخ در مزرعه و بازار زیاد شود، برای نمونه سیب زمینی به نرخ ۳ هزار تومان عرضه می‌شود، اما در تهران با نرخ ۹ هزار تومان می‌فروشند یا گوجه فرنگی را در بوشهر از کشاورز با نرخ ۶ هزار تومان می‌خرند اما در برخی مناطق تهران با نرخ حتی بالاتر از ۲۵ هزار تومان هم می‌فروشند.

بیابانی با تاکید بر اینکه درحال‌حاضر محصولی مانند نارنگی در شمال با نرخ ۴ هزار تومان فروخته می‌شود اما در تهران با قیمتی بیش از ۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود، تصریح کرد: دستگاه‌های نظارتی باید در بازار حضور داشته باشند تا علت گرانی‌ها مشخص شود.

او با اشاره به اینکه عراق هم با تغییر تعرفه‌ها وضعیت بازار ایران را بهم می‌ریزد، گفت: وقتی عراقی‌ها با کمبود محصولات کشاورزی مواجه می‌شوند زمینه تسهیل صادرات را فراهم می‌کنند اما در زمانی که کالای کافی داشته باشند تعرفه‌ها را بالا می‌برد و این مسئله نوسان نرخ ایجاد می‌کند.

قائم مقام خانه کشاورز ایران با تاکید بر اینکه بازارهای خوبی برای صادرات محصولات کشاورزی در جوار ایران وجود دارد، اظهار کرد: هرچند درحال‌حاضر بازار پایداری برای کشور وجود ندارد و در یک مقطع همه محصول ایران از بازار خارج می‌شود و کشور با کمبود محصولات کشاورزی مواجه می‌شود و در یک مقطع زمانی صادرات متوقف می‌شود و محصولات کشاورزی در بازار داخلی فاسد می‌شوند.

بیابانی با اشاره به اینکه هنوز وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی نتوانسته‌اند برآورد دقیقی از میزان تقاضای محصولات کشاورزی در ایران داشته باشند، اظهار کرد: عدم برآورد نیاز داخلی ایران به محصولات کشاورزی باعث شده تا بین صادرات و تقاضای داخلی هماهنگی وجود نداشته باشد و در شرایطی که باید مازاد این محصولات صادر شود می‌بینیم که بازار داخلی با گرانی برخی محصولات مواجه است و این ناشی از عدم برنامه‌ریزی درست متولیان است؛ به عبارت دیگر اقتصاد کشاورزی ایران ابتدا باید در خدمت مردم باشد تا آنها بتوانند با نرخ مناسب محصولات مورد نیاز خود را تامین کنند.

گفتنی است در یکی دو ماه گذشته نرخ محصولاتی مانند گوجه فرنگی و سیب زمینی به شدت افزایش یافت و بعد از چند وقت خبرهای در رسانه‌ها منتشر شد که بخشی از گوجه فرنگی و سیب زمینی صادراتی ایران در مرز عراق امحا شده است، بسیاری از کارشناسان این مسئله را عامل اصلی گرانی قیمت‌ها در بازار می‌دانند، البته برخی مسئولان نیز حمل‌ونقل گران و مافیای بازار را عامل گرانی محصولات کشاورزی می‌دانند.

منبع: موج

ارسال نظر