|
کدخبر: 135961

خبر خوش درباره بسته حمایتی اصناف

رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت کرونا از جمع‌بندی بسته حمایتی اصناف در طی اعمال محدودیت‌ها در طرح جدید مقابله با کرونا و ارائه به ستاد ملی خبر داد و افزود: در این بسته حمایتی مواردی همچون بیمه، اجرای چک‌ها و حمایت از اصناف به طور کلی مدنظر قرار گرفته است.

اصناف خبر خوش درباره بسته حمایتی اصناف

حسین ذوالفقاری در تشریح جزییات محدودیت‌های کرونایی در طرح جدید که از روز شنبه یکم آذرماه اجرایی خواهد شد، گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور که حدود ۹ ماه می‌گذرد اقدامات متعددی در بخش‌های آموزشی، بهداشتی، درمانی و اعمال محدودیت‌ها اتفاق افتاده است. اما روند افزایشی این بیماری می‌طلبد که اقدامات همه‌جانبه‌ای انجام شود.

وی افزود: اقداماتی در هفت محور که یکی از آنها مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با بیماری است، انجام خواهد شد. بی‌تردید این هفت پازل در کنار یکدیگر با کمک مردم پیش خواهد رفت. محله‌محوری، آموزش، مدیریت هوشمند و... همه با هم باید اتفاق بیفتند که بتوانیم در روند شیوع این بیماری تاثیرگذار باشیم.

وی ادامه داد: این طرح با این ایده که اولا تصمیمات قبلی که به صورت موردی بوده، کنار برود و طرح جدید جایگزین شود، در دستور کار قرار گرفته است تا متناسب با شرایط شهرهای کشور ادامه پیدا کند. در این طرح شاخص‌هایی در نظر گرفته شد که براساس آنها شهرها به سه دسته زرد، نارنجی و قرمز تقسیم خواهند شد. در حقیقت به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر اگر چهار بستری وجود داشته باشد شهر در دسته زرد، شش نفر در دسته نارنجی و ۱۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ نفر بستری شهر را در دسته قرمز قرار خواهد داد و تا زمانی که این وضعیت ادامه پیدا کند روابط اعلامی اعمال خواهد شد. به این ترتیب پس از دو هفته براساس گزارش‌ها ممکن است روند محدودیت‌ها ادامه پیدا کند. قطعا اینطور نیست که روند بیماری پس از دو هفته نتیجه ملموسی داشته باشد و اقدامات آموزشی و درمانی باید زمان منطقی از آنها بگذرد تا شاهد نتایج آن باشیم. هر دوشنبه بدون ابلاغ بعدی و هرگونه معطلی با توجه به شرایط شهرها، ضوابط و محدودیت‌ها اتوماتیک تمدید خواهد شد. درحال‌حاضر ۱۶۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۰۸ در وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت کرونا در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح محدودیت‌های تردد در طرح جدید گفت: ورود افراد غیربومی به شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع است. به این ترتیب افرادی که ساکن شهر نارنجی یا قرمز نیستند نمی‌توانند به این شهرها وارد شوند. از سوی دیگر کسانی که ساکن شهرهای قرمز و نارنجی هستند اجازه ورود به سایر شهرها را ندارند. یعنی می‌توانند از شهر خود خارج شوند اما اجازه ورود به سایر شهرها را ندارند. این تدبیر با این هدف در نظر گرفته شده که بعضاً برخی افراد مشاغل تولیدی در اطراف شهرها دارند. به این ترتیب این افراد می‌توانند برای حاضر شدن در محل کار خود از شهر خارج شوند اما قطعا افراد به قصد سفر نمی‌توانند از شهرهای نارنجی و قرمز خارج شوند.

وی ادامه داد: برای مثال افراد غیربومی نمی‌توانند به شهر تهران وارد شوند و اگر به هر طریقی وارد این شهر شوند خودروهای غیربومی هر ۲۴ ساعت که مشاهده شوند در صورت نارنجی بودن شهر ۵۰۰ هزار تومان و در صورت قرمز بودن شهر یک میلیون تومان جریمه خواهند شد. در ادامه این مثال اگر افراد بومی داخل تهران به عنوان یک شهر قرمز اجازه ورود به هیچ شهر دیگری ندارند اما تردد در کنارگذر شهرها برای تردد عبوری باز گذاشته شده و مشکلی نخواهند داشت.

وی درخصوص طبقه‌بندی مشاغل و محدودیت‌های اعمال شده برای آنها نیز گفت: مشاغلی که خدمات ضروری ارائه می‌کنند به هیچ عنوان دورکاری ندارند مشاغلی همچون نیروی انتظامی، آتش‌نشانی و... اما سایر دستگاه‌ها امکان حضور تا یک سوم در شهرهای قرمز را دارند. اما در شهرهای وضعیت نارنجی تا دو سوم نیروها می‌توانند در محل کار خود حاضر باشند. در اجرای این طرح اگر مدیر دستگاهی این موضوع را رعایت نکند مسئولان در سطوح مختلف مشخص شده‌اند. اگر گزارشی درخصوص عدم رعایت این محدودیت‌ها ارائه شود بی‌تردید مجازات‌های تعیین شده اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: کارمندان بر روی دو مورد گلایه دارند. یکی قائل شدن تبعیض میان نیروهای شرکتی، استخدامی و خدماتی است که بی‌تردید چنین موضوعی نقض مقررات است و با این موارد برخورد خواهد شد. این طرح رئیس و مرئوس، کارمند رسمی و قراردادی ندارد. گلایه دیگر کارمندان مسئولانی هستند که بنا به تشخیص خود مقررات را اعمال نمی‌کنند. البته همه این موارد در مورد کسبه و اصناف نیز مورد تاکید است. این کارمندان می‌توانند موارد تخلف را به سامانه وزارت بهداشت، کمیته امنیتی ستاد ملی مدیریت کرونا در وزارت کشور و همچنین گزارش‌های کتبی خود را ارائه کنند. قطعا اجرای بدون تبعیض این طرح بین گروه‌های مختلف به جد در دستور کار باید باشد.

رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت کرونا در بخش دیگری از صحبت‌های خود درخصوص برخی مشاغل که بینابینی بین دو رسته تعیین شده در گروه‌های مختلف هستند همانند مراکز عرضه ترشی که در دسته اغذیه‌فروشی‌ها قرار می‌گیرند یا خیر، گفت: گروه‌بندی‌های مشاغل در اطلاعیه شماره یک کمیته امنیتی ستاد ملی مدیریت کرونا مشخص شده‌اند. اما ممکن است مشاغلی در این دسته‌بندی‌ها به عنوان مشاغل بینابینی باشند که این مشاغل باید توسط اصناف اعلام شوند تا ابهام آنها توسط کمیته امنیتی با بررسی وزارت بهداشت تعیین‌تکلیف شوند.

ذوالفقاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با باز بودن بانک‌ها و بورس و اعلام تعطیلی مغازه‌ها در گروه‌های دو، سه و چهار در شهرهای قرمز تکلیف چک‌ها و کرایه مغازه‌ها چه خواهد شد، گفت: راه‌حل اینکه چک آنها به اجرا گذاشته نشود تعطیلی بانک‌ها نیست که باید خدمات ضروری به مردم ارائه کنند. برای مشکل کسبه که بیشتر آنها در گروه یک قرار گرفته‌اند و در طرح جدید بسته نخواهند شد تمهیدات لازم در نظر گرفته خواهد شد. از سوی دیگر تمام دفاتر شرکت‌هایی که با مشاغل گروه یک فعالیت دارند باز بودن آنها مشکلی ندارد. البته همه این موارد باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد. با هماهنگی وزارت صمت و اتاق اصناف بسته حمایتی لازم جمع‌بندی و به ستاد ملی اعلام شده است. در این بسته بیمه، چک‌ها و... به عنوان بسته حمایتی برای دوران اعمال محدودیت‌ها به ستاد اعلام شده که هر مقدار از آن به تصویب برسد اجرایی خواهد شد.

وی درخصوص فعالیت شرکت‌های خصوصی نیز گفت: این شرکت‌ها در دو بخش تقسیم‌بندی شده‌اند نخست شرکت‌هایی که با مشاغلی در وضعیت زرد و نارنجی فعالیت دارند، در ارتباط هستند که فعالیت آنها مانعی ندارد و بخش دیگر شرکت‌هایی هستند که مراجعه‌کننده دارند که در وضعیت نارنجی و قرمز بسته خواهند بود. البته شرکت‌هایی که متصل به تولیدی‌ها و مشاغل گروه سطح یک هستند از لحاظ فعالیت مشکلی نخواهند داشت. به این ترتیب شرکت‌هایی که در بخش بازرگانی هستند نیز می‌توانند فعالیت کنند.

ذوالفقاری تاکید کرد: محدودیت‌ها در عمل شدید هستند. در شرایط اعمال محدودیت‌ها امور ضروری کشور روی زمین نخواهد ماند. مسئولان تامین مایحتاج مردم باز هستند. بی‌تردید در روند تولید کالای ضروری زنجیره‌ای تا رسیدن کالا به‌دست مردم وجود دارد که باید همگی فعال باشند لذا در وضعیت قرمز هرچند که شهر در نقطه تعطیلی قرار می‌گیرد اما مشاغل ضروری فعال خواهند بود. البته برای کارکنانی که در شرایط ضروری باید در محل کار خود حضور داشته باشند نسبت به سایر کارکنان باید امتیازاتی در نظر گرفته شود. به ویژه زمانی که این موضوع طولانی باشد. دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید تفاوتی‌هایی میان این کارکنان در نظر بگیرند. بی‌تردید اگر این محدودیت‌ها در طرح جدید اعمال شود مسئله فاصله‌گذاری در حد قابل قبولی محقق می‌شود.

رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت کرونا در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه شرایط بیماری کرونا امروز در وضعیت اضطرار است و کادر درمانی و نیروهای خدماتی بیمارستان شرایط خاصی دارند، افزود: تنها کافی است برای درک احساس مسئولیت برای مدت ۱۲ ساعت نه پوشیدن لباس پرستاران بلکه استفاده از دو ماسک به صورت همزمان را تجربه کنیم تا متوجه شویم چقدر شرایط سخت و طاقت‌فرساست.

وی درخصوص انجام سفرها با پروازهای داخلی، خارجی، قطار و اتوبوس نیز گفت: به طور کلی حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر مجاز است. البته باید پروتکل‌ها و ضوابط تعیین شده وزارت بهداشت رعایت شود و در این راستا نظارت وزارت راه نیز وجود خواهد داشت. براساس آنچه در سامانه ماسک محقق شده مدیریت هوشمند انجام می‌شود به این ترتیب که فردی که تست پی‌سی‌آر آن مثبت شده در سیستم بهداشت و درمان اطلاعاتش ثبت می‌شود و از طریق سامانه ماسک ردیابی خواهد شد و اگر سفر داشته باشد مبلغ ۲۰۰ هزار تومان روی فیش تلفن همراه، تلفن ثابت یا پلاک خودروی وی جریمه اعمال می‌شود و با پیامک نیز به وی اطلاع داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: هر شهری که تمایل دارند زودتر محدودیت‌ها در آن کاهش پیدا کند لازم است مسئولان و آحاد مردم آن شهر به صورت جدی پای کار بیایند. بسیاری احساس می‌کنند خواب می‌بینند که چنین اتفاقی در کشور در حال وقوع است. باید همه مشارکت کنیم وگرنه وضعیت بیماری بدتر، شرایط سخت‌تر و ضرور و زیان مشاغل افزایش پیدا می‌کند. متاسفانه بسیاری مسئولان سازمان‌های دولتی از حداقل‌هایی که باید اعمال کنند مطلع نیستند و زحمت خواندن یک ابلاغ کوچک را نیز به خود نمی‌دهند. از مسئولان مختلف این توقع وجود دارد که حداقل‌های بهداشتی را در درون سازمان‌های خود اعمال کنند.

رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مدیریت کرونا در تشریح روند اجرای قرنطینه در طرح جدید نیز گفت: قرنطینه در سه حوزه منزل، هتل‌ها، مهمان‌سراها و قسمت‌های متعلق به نیروهای مسلح و وزارت ورزش امکان‌پذیر است که هر سه آنها بررسی شده اما وزارت بهداشت بهترین نوع قرنطینه را خارج از منزل و به صورت اتاقی مجزا اعلام کرده‌ است.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه همه مشاغلی که در گروه‌بندی سطح یک قرار دارند و در طرح جدید می‌توانند فعالیت کنند باید پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند، خطاب به شهروندان گفت: از همه مردم و مسئولان دستگاه‌ها خواهش می‌کنم حداکثر مشارکت در تحقق بخش‌های مختلف طرح جدید را داشته باشند. اگر تست فردی مثبت شد باید به طور کامل موارد قرنطینه و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند. در غیر این صورت اگر بیماری را به فرد دیگری منتقل کند هم مجازات قانونی دارد و هم در پیشگاه خداوند متعال مسئول خواهد بود.

 

منبع: ایسنا
  • 4571711111 ارسالی در

    ارزش نظر نداره

ارسال نظر