|
کدخبر: 121482

افزایش ۷ برابری قیمت کود

مشاور ارشد نظام‌صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: در ماه های اخیر قیمت کود به یکباره ۵ تا ۷ برابر رشد داشته است.

‌سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام‌صنفی کشاورزی و منابع با انتقاد از افزایش ۵ تا ۷ برابری قیمت کود گفت: با وجود تامین کود‌های فسفاته و پتاسه از طریق واردات و عدم تولید در داخل، به منظور حمایت از کشاورزان این کود‌ها وارد کشور می‌شد که به یکباره همزمان با حذف ارز یارانه‌ای و اختصاص ارز نیما قیمت کود در بازار به طور چشمگیری افزایش یافت.

فسفاته و پتاسه ۴۵ درصد کود شیمیایی در هر هکتار را شامل می‌شود

او با اشاره به اینکه ۴۵ درصد کود شیمیایی در یک هکتار را کود‌های فسفاته و پتاسه شامل می‌شوند، افزود: با وجود آنکه حذف ارز یارانه‌ای و گرانی ۵ تا ۷ برابری قیمت کود تاثیر بسزایی در افزایش هزینه تمام شده تولید داشته است، از این رو کشاورزان چاره‌ای جز چشم‌پوشی از استفاده این کود‌ها در مزارع خود ندارند که این امر در کاهش عملکرد و کیفیت محصولات تولیدی تاثیر بسزایی دارد.

حسینی ادامه داد: با وجود آنکه افزایش هزینه‌های تولید با قیمت نهایی محصول همخوانی ندارد، به همین خاطر این امر ورشکستگی کشاورزان را در بر دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه کود و سم ۲ مولفه مهم تولید در بخش کشاورزی محسوب می‌شود، گفت: این در حالی است که با حذف ارز یارانه‌ای قیمت سموم ۳ تا ۵ برابر و کود ۵ تا ۷ برابر رشد داشته که این امر در افزایش هزینه تولید تاثیر سو داشته است.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی در پایان تصریح کرد: با وجود افزایش شدید هزینه‌های تولید و عدم‌ تمکن مالی، تولیدکنندگان اعلام کرده‌اند که امسال بیشتر به سمت و سوی کشت‌های ریسک پذیر و خارج از حوزه قیمت گذاری خواهند رفت تا بتوانند معیشت خانوار خود را تامین کنند.

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر