|
کدخبر: 112833

افزایش سریالی قیمت لبنیات در بازار

افزایش سریالی قیمت لبنیات در بازار در حالی رخ می‌دهد که مسئولان نظارتی نسبت به آن بی تفاوت هستند و برای جلوگیری از این تخلف هیچ اقدامی انجام نمی دهند.

اصناف افزایش سریالی قیمت لبنیات در بازار

این روز‌ها افزایش قیمت لبنیات و فرآورده‌های لبنی در بازار‌های مختلف کشور به وضوح مشاهده می‌شود به طوری که قیمت برخی از اقلام مانند ماست کم چرب ظرف مدت ۱۰ روز از ۲۶۹ هزار ریال به ۲۹۰ هزار ریال رسیده که این حجم از افزایش قیمت برای یک کالا که در ماه‌های گذشته نیز افزیش قیمت را به خود دیده بود، جای تامل دارد.

افزایش قیمت سریالی محصولات لبنی توسط تولید کنندگان و عرضه کنندگان این اقلام به یک عادت تبدیل شده و مصرف کننده در هر ماه باید منتظر اعلام قیمت جدید از سوی آن‌ها برای تامین و خرید مایحتاج خود باشد.

این افزایش قیمت لبنیات فقط برای ماست نیست و در یخچال‌های فروشگاه‌ها شاهد بالا رفتن قیمت پنیر، کره، شیر، شیر کاکائو و دوغ هم هستیم.

متاسفانه مدتی است که عدم نظارت دستگاه‌های متولی بر بازار‌های مختلف باعث ایجاد بی نظمی در این فضا شده و شاهد این هستیم که عرضه کنندگان اقلام غذایی آنطور که دلشان می‌خواهد بدون بررسی کارشناسانه و بی توجهی به نرخ گذاری‌های نهاد‌های قیمت گذار، اقدام به افزایش نرخ محصولات خود کرده و آن را در بازار عرضه می‌کنند.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در آخرین اظهار نظر خود درباره علت افزایش قیمت محصولات لبنی در بازار‌های مختلف کشور از سوی یک شرکت تولید کننده لبنیات، گفت: مجوز افزایش قیمت محصولات از جمله لبنیات باید از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان صادر شود.

او با بیان اینکه این افزایش قیمت تخلف است، گفت: هر ساله از ابتدای سال شاهد افزایش قیمت تحمیلی برخی از محصولات از سوی کارخانجات هستیم.

رایگانی افزود: در این مواقع می‌طلبد متولیان امر در سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از ابتدای سال روند افزایش قیمت را به صورت قانونی به تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و مراجع رسیدگی اعلام کنند.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه آنچه که در حال حاضر شاهد هستیم این است که کارخانجات قیمت را بالا می‌برند و بعد از آن در مورد آن بحث و بررسی صورت می‌گیرد، ادامه داد: از نگاه ما این عمل گرانفروشی است و ما منتظر اعلام تخلف از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان هستیم.

رایگانی گفت: در مقاطعی که همکاران ما در سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اعلام تخلف کردند، به جرم‌های سنگینی رسیدگی شد.

گرانفروشی لبنیات

با توجه به اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، اینطور برداشت می‌شود که نظارت بر بازار و ایجاد بی نظمی و افزایش بی رویه محصولات غذایی مختلف و هم چنین گزارش وقوع تخلف گران فروشی به سازمان تعزیرات حکومتی، توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان صورت نمی‌گیرد.

حال این سوال در اذهان عمومی ایجاد می‌شود که متصدیان امر در این سازمان روزانه به چه کاری غیر از نظارت بر بازار و قیمت گذاری اقلام مشغول هستند که بازار موادغذایی به خصوص لبنیات اینگونه به حال خود رها شده است؟

بیشترین ضربه در قبل افزایش موادغذایی را مصرف کنندگان می‌بینند که بدون هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای افزایش بی رویه محصولات غذایی، مجبور به تهیه و مصرف آن هستند.

به گفته کارشناسان تغذیه، لبنیات ضامن سلامتی بدن است و مصرف شیر، ماست و دیگر فرآورده‌های لبنی را در وعده‌های مختلف غذایی به مردم توصیه می‌کنند، اما از سوی دیگر با وجود افزایش قیمت این محصولات و وضع معیشتی قشر ضعیف و کم درآمد جامعه، تهیه و استفاده از آن برای این افراد سخت و دشوار است به طوریکه در برخی موارد شاهد این هستیم که تعداد قابل توجهی از خانواده‌ها ماهی یکبار از شیر و ماست استفاده می‌کنند و سرپرست خانوار قدرت خریداری این اقلام را ندارد.

با این وجود باید متصدیان سازمان‌های متولی قیمت گذار بر اقلام مانند سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و ستاد تنظیم بازار به موضوع لبنیات ورود کنند و از پشت میز نشینی خارج شوند و با ورود به بازار‌های مختلف سری هم به روند عرضه محصولات لبنی و نحوه فروش این اقلام که جای خالیشان در سبد غذایی مردم به شدت حس می‌شود، بزنند.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر