|
کدخبر: 105603

گرانی لوازم خانگی چگونه مهار می شود؟

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقد است؛ عرضه به موقع و کافی مواد اولیه با قیمت‌های مناسب، راهکار بازگشت آرامش به بازار پرمصرف لوازم خانگی است، چراکه حضور دلالان در بازار عرضه فولاد، مشکلات تولید لوازم خانگی را افزایش داده و باید پذیرفت بازار این محصولات کشش گرانی بیش از این را ندارد.

اصناف گرانی لوازم خانگی چگونه مهار می شود؟

در حالی که به گفته رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان، عرضه کنندگان لوازم خانگی از جمله تلویزیون حداکثر ۲۰ درصد و سایر لوازم خانگی حداکثر ۲۵ درصد مجاز به افزایش قیمت نسبت به بهمن سال ۱۳۹۸ هستند اما هنوز بازار این محصولات در تب و تاب افزایش نرخ های بدون مصوب است.

پس از تصویب افزایش نرخ مصوب لوازم خانگی امروز شاهد کمیابی عرضه محصولات ایرانی در فروشگاه‌های سطح شهر هستیم و این بار نیز فروشندگان برای حفظ سود بیشتر برخی از کالا‌ها را جمع آوری کرده اند و این موضوع التهاب را در بازار افزایش داده است.

تحریم واردات مواد اولیه، نوسانات ارزی و افزایش چندبرابری نرخ دلار قیمت کالا‌های خانگی را نیز تحت تاثیر قرار داده و وضعیتی را به وجود آورده است که مشتریان این کالا‌ها سردرگم شده‌اند.

افزایش ناگهانی قیمت ارز و ادامه نوسانات ارزی طی دو سال اخیر سبب رکود سنگینی در بازار کالای خانگی شده است چراکه عرضه‌کنندگان در شرایط فعلی به عرضه تمایلی ندارند و از طرف دیگر به دلیل افزایش قیمت کالا‌ها متقاضی هم برای خرید محصولات دیده نمی‌شود.

از این رو افزایش چند برابری قیمت کالا‌های خانگی خارجی مردم را به سمت خرید کالا‌های تولید داخل سوق داده است، اما تولیدکنندگان داخلی نیز مدعی کمبود و به سبب آن گرانی مواد اولیه جهت تولید هستند.

از سوی دیگر طبق اظهارات اخیر محمدرضا کلامی، سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هدف این وزارتخانه تولید ۱۱.۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال جاری است، اما تقاضا در این بازار حدود ۱۲.۵ میلیون دستگاه و بخش اعظم آن در بخش لوازم خانگی کوچک است.

در این میان آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت حاکی از افزایش تولید انواع لوازم خانگی بزرگ است؛ به طوری‌که تولید ماشین لباس‌شویی با ۳۲ درصد افزایش به ۷۳۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه، یخچال و فریزر با ۷.۸ درصد افزایش به بیش از یک میلیون و ۱۶۸ هزار دستگاه، تلویزیون و کولر آبی هم با ۶.۳ درصد افزایش به ترتیب به ۸۲۵ هزار و ۴۰۰ و ۹۰۴ هزار و ۹۰۰ دستگاه رسیده است.

راهکار توقف گرانی

در همین رابطه محمدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: تا زمانی که نرخ ارز افزایش نیافته است تولیدکنندگان لوازم خانگی موظف به رعایت اعمال افزایش قیمت ها‌ی مصوب هستند در این صورت با آنان برخورد خواهد شد.

به گفته غزنوی، گرانی مواد اولیه به ویژه افزایش قیمت ۵۰ درصدی فولاد و کمبود عرضه این کالا در سال جاری سهم زیادی در گرانی قیمت لوازم خانگی شده است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چرا فولاد با قیمت گران به دست تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌رسد، گفت: با عرضه فولاد در بورس، دلالانی که نقش تولید کننده را به خود گرفته اند در بورس حضور دارند و در صف برندگان خرید این محصول قرار می‌گیرند و فولاد را در بازار گران‌تر به تولیدکنندگان می‌فروشند.

وی تصریح کرد: این ضعف مدیریت و نظارتی در زیرساخت بورس، عاملی است که علاوه بر سایر مشکلات، گرانی فولاد نیز قیمت تولید لوازم خانگی را افزایش دهد.

غزنوی افزایش نرخ ارز در سال جاری را از دیگر علل افزایش قیمت لوازم خانگی می‌داند و می‌گوید: واحد‌های تولیدی لوازم خانگی برای تهیه مواد اولیه وارداتی بیش از ۵۰ درصد نیاز به ارز دارند، هرچند عمق ساخت داخل در هر کارخانه متفاوت است، اما گرانی ارز تاثیر زیادی بر قیمت محصول نهایی دارد.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تولیدکنندگان با این صدور مجوز افزایش قیمت که از سوی سازمان حمایت اعلام شده تولیدات خود را انجام می‌دهند؟ گفت: بسیاری از تولیدکنندگان، افزایش قیمت کالا‌های خود را اعمال کردند و اجازه تخطی از آن را ندارند، از سوی دیگر بازار کشش افزایش بیش از این روی قیمت لوازم خانگی را ندارد، از اینرو باید طبق همین مصوبه به تولید و عرضه محصولات خود ادامه دهند.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی را گران شدن فولاد در سال جاری عنوان کرد و گفت: در راستای تنظیم بازار ضرورت دارد مقامات نظارتی در مقابل هرگونه احتکار لوازم خانگی برخورد داشته باشند.

غزنوی تاکید کرد: برای حمایت از مصرف‌کنندگان باید با تخلف‌هایی که از سوی تولیدکننده و فروشنده صورت می‌گیرد و غیر از افزایش مصوب، نرخ گذاری می‌شود، برخورد انجام بگیرد و قطعا با مواردی، چون احتکار و کم فروشی از سوی مقامات نظارتی برخورد خواهد شد.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در پایان تاکید کرد: ضرورت دارد به منظور بازگشت آرامش به بازار این محصولات، برای عرضه به موقع و کافی مواد اولیه با قیمت‌های مناسب تدابیر لازم اتخاذ شود چراکه بازار لوازم خانگی کشش گرانی بیش از این را ندارد.

 

 

منبع: اقتصاد 24

ارسال نظر