|
کدخبر: 104608 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش ‌نیوز با رئیس اتحادیه خیاطان تهران مطرح شد:

خیاطی را کجا و با چقدر هزینه یاد بگیریم؟

اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه تهران هرسال ۴ دوره آموزشی برگزار می‌کند. مدت زمان هر دوره دو ماه است.

اصناف خیاطی را کجا و با چقدر هزینه یاد بگیریم؟

حبیب طهماسبی نیک، رئیس اتحادیه خیاطان مردانه و زنانه تهران اظهار داشت: اهالی صنف فعالیت خود را از سر گرفته‌اند اما کاری وجود ندارد. طبیعی است که مردم در دوره بعد از تعطیلی، بیشتر به فکر سلامتی خود هستند. در حال حاضر در شرایط رکود هستیم و واحدها به طور میانگین با ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

حبیب-طهماسبی

شرایط قبلاً حاد نبود

رئیس اتحادیه خیاطان در ادامه افزود: «وضعیت در دو سال گذشته عالی نبود اما در مجموع خوب بود و دخل‌وخرج همکاران، منطبق بود. البته در ارتباط با موضوعاتی مثل مالیات، وام‌های بانکی و ... مشکلاتی داشتیم اما شرایط، حاد نبود. کرونا صنف ما را با مشکل جدی مواجه کرد و اعضا در مضیقه هستند. تاکنون هیچ مساعدتی خاص نشده است. تنها کار انجام شده آن است که زمان پرداخت مالیات را به تاخیر انداخته‌اند. در واقع فقط زمان پرداخت بدهی را به بعد موکول کرده‌اند. اخذ وام به حدی اماواگر دارد که عملاً هیچ‌یک از اعضا نتوانسته‌اند از وام کرونا بهره‌مند شوند».

نظر اتحادیه‌ها استعلام شود

رئیس اتحادیه خیاطان مردانه و زنانه تهران درباره وام کرونا یک پیشنهاد ارائه کرد و گفت: «چه‌خوب است که صلاحیت متقاضیان وام و تسهیلات از اتحادیه مربوطه استعلام شود. مقامات اتحادیه‌ها از فعال بودن و نبودن کارگاه‌ها و واحدها، مطلع هستند. به‌عنوان‌مثال ما می‌دانیم که کدام کارگاه‌ها قبل از کرونا فعال نبوده‌اند و کم و کیف تولیدشان به چه صورت بوده است.  اگر بانک‌ها این موضوع را از طریق اتحادیه‌ها پیگیری کنند می‌توان جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی متقاضیان یا برخورد سلیقه‌ای بانک‌ها و بهانه‌تراشی‌های مختلف را گرفت. پرداخت وام به متقاضیان به تائید صلاحیت متقاضی توسط اتحادیه، مشروط شود. این به معنای بها دادن به اتحادیه‌ّ‌هاست و اعضای صنف به اعتبار اتحادیه خود امیدوار می‌شوند».

 هر سال ۴ بار، دوره آموزشی برگزار می‌شود

حبیب طهماسبی نیک در ارتباط با نحوه فعالیت این اتحادیه در بخش آموزش خیاطی به علاقه‌مندان گفت: «اتحادیه هر سال، چهار بار، دوره آموزشی برگزار می‌کند (سه دوره آموزش زنانه و یک دوره مردانه) در هر یک از آموزشگا‌ه‌های اتحادیه، سالانه ۵۰ نفر آموزش می‌بینند. در دوره‌های برگزار شده تقریباً همه مهارت‌های اساسی مربوط به تمامی لباس‌ها آموزش داده می‌شود. سطح آموزش در حدی است که یک خانم خانه‌دار، دست‌کم می‌تواند در خانه برای خود کار کند. طول هر دوره دو ماه است. اعضا اتحادیه هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. هر ترم برای افراد غیرمتفرقه ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد. هنرآموزان بعد از دریافت آموزش، تائیدیه گرفته و وارد بازار کار می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر اتحادیه بدون آنکه هزینه‌ای برای دولت ایجاد کند هرسال به ۳۰۰ نفر آموزش می‌دهد. تعدادی از اعضا با تکیه بر مدرک صادرشده در کشورهایی مثل کانادا شاغل شدند».

خیاطی، دریایی از علم

طهماسبی نیک در ادامه افزود: «خیاطی، دریایی از علم است. خود من بالغ‌بر ۵۰ سال سابقه کار دارم بااین‌حال نمی‌توانم ادعا کنم که به‌طور کامل بر تمامی بخش‌ّ‌های این علم، مسلط هستم. بنابراین فرد نباید انتظار داشته باشد که با شرکت در یک دوره دوماهه بتواند خیاطی را به‌طور کامل یاد بگیرد. بااین‌حال آموزش‌ها در حدی است که فرد می‌تواند مهارت‌های اساسی و روزمره را یاد بگیرد. برای تکمیل مهارت‌ باید تجربه کاری داشت. بعضی از هنرآموزان به کارگاه‌ها می‌روند و تعدادی هم برای خود کار می‌کنند. معمولاً یکی دو سال طول می‌کشد تا مهارت‌های آنها تکمیل شود».

وی در ادامه گفت: «طبق ضوابط صنفی، ما امتحان فنی نمی‌گیریم بااین‌حال اگر از خیاط شکایت شود بررسی و برخوردهای قانونی لازم را اعمال می‌کنیم. خیاطی یک هنر است و تعرفه خدمات به توافق بین طرفین بستگی دارد بنابراین در این صنف نرخنامه نداریم. برای خرید وسایل یک واحد خیاطی در کمترین حالت به ۱۵ میلیون تومان سرمایه نیاز است».

تنبیه به‌جای تشویق

رئیس اتحادیه خیاطان تهران در ادامه گفت: «مشکلات متعدد اصناف باعث شده است که عملاً عکس جهت آب، شنا کنند. در کشوری همسایه ما یعنی ترکیه، وقتی کارفرما تعداد کارگران خود را افزایش می‌دهد تشویق می‌شود ولی متاسفانه اینجا به‌طور عکس عمل می‌شود. کارفرما اگر ۵ کارگر داشته باشد ۱۰ درصد مالیات پرداخت می‌کند اما اگر تعداد نیروها به ۶  نفر افزایش یابد آن ۱۰ درصد به ۳۰ درصد تبدیل می‌شود. به‌عبارت‌دیگر کارفرما نه‌تنها تشویق نمی‌شود بلکه تنبیه می‌شود».

  • ناجی سافت ارسالی در

    وقتش رسیده که خودت مدیر کسب و کارت باشی
    ناجی سافت ، تنها ارائه دهنده راهکارهای هوشمند بین المللی در ایران
    - طراحی وبسایت های هوشمند شخصی ، فروشگاهی
    - طراحی اپلیکیشن های پیشرو با قابلیت نصب برروی تمام سیستم های عامل
    (بدون تاثیرپذیری از تحریم)
    - ارائه راهکارهای فروش انلاین و دیجیتال مارکتینگ
    - اموزش زبان های برنامه نویسی به صورت پروژه محور
    در کنار شما هستیم

    https://najisoftco.coma



ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها