|
کدخبر: 102199

افزایش ۱۰ برابری قیمت جوجه یکروزه

کارشناس صنعت طیور گفت: برخی تصور می‌کنند با بازگشایی رستوران‌ها ۳۰ درصد تقاضا بالا رود، اما این موضوع واقعیت ندارد.

اصناف افزایش ۱۰ برابری قیمت جوجه یکروزه

برومند چهار آیین کارشناس صنعت طیور از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۲۰۰ تا ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است، ضمن آنکه در استان‌های کرمانشاه و کردستان مرغ زنده کمتر از ۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش‌بینی می‌شود که ثبات قیمت مرغ در بازار ادامه یابد.

چهارآیین با اشاره به اینکه بازگشایی رستوران‌ها تاثیر قابل ملاحظه‌ای در بازار مرغ ندارد، بیان کرد: با توجه به تعطیلی رستوران ها، افراد به همان میزان گوشت مرغ در خانه مصرف می‌کردند و این طور نیست که برخی افراد تصور می‌کنند با بازگشایی رستوران‌ها ۳۰ درصد تقاضا بالا می‌رود.

این کارشناس صنعت طیور ادامه داد: با بازگشایی رستوران‌ها تنها ممکن است ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان قیمت مرغ در بازار افزایش یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مولفه‌های موثر در قیمت تمام شده گوشت مرغ کمی است، اظهار کرد: علی رغم آنکه سلیقه افراد در قیمت تمام شده تولید تاثیری ندارد، اما سازمان حمایت غیر منطقی قیمت‌گذاری می‌کند.

وی قیمت کارشناسی هر کیلو مرغ زنده با احتساب ۱۲ درصد سود منطقی را ۱۱ هزار تومان و مرغ گرم ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت کنونی سبزی، پیاز و گوجه فرنگی و سایر اقلام مصرفی ۳۰ تا ۴۰ درصد در بازار افزایش داشته است با این وجود نباید انتظار داشت که قیمت گوشت مرغ افزایش نیابد.

عضو سابق هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: درحال‌حاضر مرغداران به دلیل مازاد تولید، گرفتار حاشیه زیان هستند.

چهار آیین با تاکید بر دخالت‌های غیر تخصصی سایر وزارتخانه‌ها بر تولید بیان کرد: اهداف و ماموریت وزارت جهاد کشاورزی در قانون مشخص شده است و دخالت‌های نابه جا و غیر تخصصی سایر وزارتخانه‌ها به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده است و بنا به اعتقاد ما مبنای تولیدکننده و حجم تولید باید طبق نظر این وزارتخانه باشد تا در بازار عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شود.

کارشناس صنعت طیور با انتقاد از افزایش ۱۰ برابری قیمت جوجه یکروزه دربرهه زمانی مختلف بیان کرد: قیمت جوجه یکروزه در برخی مواقع ۵ هزار تومان و در زمان دیگر ۵۰۰ تومان است که اختلاف ۱۰ برابری قیمت نهاده با مدیریت اقتصادی تناسب ندارد.

وی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار به یکباره در برخی مواقع میزان جوجه ریزی را ۱۴۵ میلیون قطعه اعلام‌ می‌کند، در حالیکه جوجه ریزی ماهانه از۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون قطعه نباید بیشتر باشد.

وی با تاکید بر این مسئله که دخالت‌های نابه جای ستاد تنظیم بازار باید هر چه سریع‌تر از بخش کشاورزی برداشته شود، بیان کرد: طبق قانون وزارت جهاد کشاورزی باید متولی تنظیم بازار باشد و برای جلوگیری از زیان قیمت یک دستگاه باید متولی و تصمیم گیر باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سازمان حمایت تخصصی در امر تولید ندارد، بیان کرد: در برخی مواقع جوجه با قیمت ۵ هزار تومان به تولیدکننده عرضه می‌شود، اما فاکتور ۲۵۰۰ تومانی توزیع‌کنندگان نهاده صادر می‌کنند و در خصوص واکسن فروشندگان فاکتوری صادر نمی‌کنند و به عناوین مختلف مرغداران را برای ارائه ندادن فاکتور دور می‌زنند، در حالیکه ستاد تنظیم بازار برای بررسی قیمت از تولیدکنندگان درخواست فاکتور می‌کند، به همین خاطر اصرار داریم‌که امر تولید، حجم تولید و قیمت‌گذاری درون وزارت جهاد کشاورزی باشد و مسئولان این وزارتخانه در برابر کمبود و بازار پاسخگو باشند.

عضو هیات مدیره سابق کانون سراسری مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: با وجود آغاز به کار مجلس جدید انتظار می‌رود تصمیماتی درست اتخاذ شود تا تلاطم بازار مدیریت شود.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر