|
کدخبر: 235438

این سهم ها را دور بیندازید!

این سهم ها را دور بیندازید!

  

 

 

سهام

 

موضوع مقاله امروز در رابطه با سهم هایی است که نباید سمتشان بروید، سهم هایی که اگر دور بیندازید با خیال راحت تری سرمایه گذاری خواهید کرد. سهم هایی که در ریزش، ابتدای صف و در صعود انتهای صف قرار دارند!

در این مقاله سعی میکنیم بطور خلاصه و مفید به ۴ نکته ای که باید بدانید تا بتوانید اینطور سهم ها را شناسایی کنید و دور بیندازید، بپردازیم:

  

 

 

سهام

 

 ۱-رشد زیاد و بی دلیل!

یکی از مهم ترین ملاک های بررسی و دور ریختن سهم های پر ریسک، میزان رشد و دلیل رشد است.

درصورتیکه شرکت:

  1. بتواند فروش های ماهانه خوب و به دور از نوسان داشته باشد.
  2. بتواند هزینه های خود را کنترل کرده و روند سودسازی خوبی را در صورت های مالی به ثبت رساند.
  3. رو به رشد بوده و با توسعه محصولات از پیشگامان صنعت خود باشد.

خب طبیعی است که قیمت سهام این شرکت ها، نسبت به سایر سهم ها بیشتر رشد خواهد کرد زیرا بنیاد خوب این شرکت ها خود، عامل بوجود آمدن تقاضای بیشتر نسبت به سایر نماد ها میشود.

اما روی صحبت ما با سهم هایی است که بی دلیل و صرفا با بازی های بازیگر و تبلیغات کاذب، رشد های چند صد درصدی را تجربه میکنند. معمولا این سهم ها پس از رشد و خروج بازیگر سهم، ریزش های وحشتناک و طولانی مدتی را تجربه خواهند کرد. در اغلب موارد این سهم ها با قفل صف فروش هم مواجه می شوند و خروج از آنها کار ساده ای نیست. اجازه دهید اینجا به شما پیشنهاد کنیم که شما میتوانید با شرکت در یک دوره تخصصی بورس و مشاهده فیلم آموزش پیشرفته بورس ایران، سهم های ارزنده را برای خرید بررسی کرده و سهم هایی که بدون دلیل رشد های زیادی کردند را پیدا کرده و دور بیندازید

  

 

سهام

 

2- بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله میشوند!

مفهوم ارزش در بازار های مالی بسیار از اهمیت بالایی برخورد است زیرا سرمایه گذاران در خرید ها و فروش های خود به ارزش گذاری شرکت ها اهمیت ویژه ای قائل هستند.

تحلیلگران بنیادی بوسیله تجزیه و تحلیل دقیق صورت های مالی، ارزش ذاتی سهام شرکت ها را پیدا کرده و به مقایسه با ارزش بازاری آن سهم میپردازند.

در همین خصوص ارزش ذاتی لزوما با ارزش بازاری نماد مساوی نیست زیرا ارزش ذاتی سهام شرکت، از طریق تجزیه تحلیل دقیق صورت های مالی بدست آمده اما ارزش بازاری سهام، از عرضه و تقاضای سرمایه گذاران حاصل میشود.

فلذا در همین خصوص سرمایه گذاران زیرک و با تجربه، به خرید سهام شرکت هایی می پردازند که ارزش بازاری آنها یا بعبارتی قیمت سهام آنها پایین تر از ارزش ذاتی خود معامله میشوند چرا که باور دارند که روزی ارزش بازاری، خود را به ارزش ذاتی میرساند.

نکته قابل توجه در بررسی ارزش ذاتی سهام شرکت ها این است که لزوما سهم های بی بنیاد و ضعیف، بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله نمیشوند، گاها میبینیم که قیمت سهام شرکت هایی با بنیاد خوب و عالی نیز فراتر از حد انتظار رشد کرده و در اصطلاح overvalue  شده اند. نتیجتا برای سرمایه گذاران بازار سهام تعیین اینکه قیمت سهام، بالاتر و یا پایین تر از ارزش ذاتی خود معامله میشود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

3- مشکل در سودسازی دارند!

مسلما شما دوست ندارید مالک کارخانه یا شرکتی باشید که مشکل در سودسازی داشته باشد و چه بسا ضررده باشد پس به صورت یک قاعده کلی توصیه می کنیم از این سهم ها دوری کنید. البته این قاعده کلی یک استثنا هم دارد که شرکتی در روند سودسازی خیلی خوبی هست و توان جبران تمام ضررها و به سود رسیدن را داشته باشد. بررسی و تجزیه و تحلیل صورت های مالی شرکت، نکته ای است که میتوانید با آن به روند سودسازی شرکت پی برده و درصورت مشاهده عدم تداوم، حفظ و ارتقای سودسازی در صورت های مالی، سهم هایی که سود سازی ضعیفی دارند را الک کرده و دور بیندازید.

همانطور که میدانید، شرکت های بورسی شفافیت بسیار بالایی نسبت به شرکت های غیربورسی دارند و هر سه ماه صورت های مالی و هر ماه گزارش فعالیت ماهانه خود را منتشر کرده تا سرمایه گذاران با بررسی دقیق و تجزیه و تحلیل صورت های مالی و گزارش فعالیت ماهانه، بتوانند تصمیم درستی در رابطه با سرمایه خود بگیرند.

پارامتر های مهم بنیادی که باید بررسی شوند:

  • تجزیه و تحلیل آمار فروش ماهانه شرکت
  • تجزیه و تحلیل روند سودسازی شرکت
  • بررسی روند بدهی های شرکت
  • بررسی پیشبنیی های شرکت درخصوص تولید و فروش، نرخ های فروش و نرخ خرید مواد اولیه
  • بررسی نسبت های مالی مهم

و در کل اخبار مهم مربوط به شرکت و صنعتی که در آن فعال است مثل قوانین ممنوعیت صادرات، آزاد سازی قیمت ها و غیره که روی سودسازی شرکت تاثیر بسزایی خواهند داشت.

نکته قابل توجه این است که بررسی موارد بنیادی، چک کردن تمامی اخبار پیرامون سهم، بررسی تاثیر آنها و پیشبینی سودسازی آینده شرکت ها کار دقیق و زمانبری هست. در صورتی که شما دانش یا زمان کافی برای این کار را ندارید پیشنهاد می کنیم از خدمات معرفی پورتفو پیشنهادی و سیگنال خرید سهام از یک جای معتبر استفاده کنید تا در کنار شما یک تیمی از تحلیلگران حرفه ای برای انتخاب سهام پورتفو شما وقت بگذارند و عملا شما با خیال آسوده نتیجه تحلیل های آنها را صرفا بررسی کنید و با اعتماد بیشتری دست به خرید بزنید.

 

  

 

سهام

 

4- نقدشوندگی پایینی دارند!

نقدشوندگی یکی از مهم ترین ملاک هایی است که باید قبل از خرید سهام مورد توجه قرار داد و درصورت نداشتن حداقل نقدشوندگی، دور آن سهم را خط کشید و یا بعبارتی، دور انداخت!

واما چطور نقدشوندگی سهمی را بررسی کنیم؟

در ابتدا بصورت خلاصه یک تعریفی بر مفهوم نقدشوندگی خواهیم داشت و سپس نحوه بررسی نقد شوندگی سهام شرکت ها را نیز بیان خواهیم کرد.

بطور ساده و خلاصه نقدشوندگی یعنی زمانیکه قصد خرید یا فروش سهامتان را دارید، چه میزان و با چه سرعتی این معامله (خرید یا فروش) انجام خواهد شد؟

مثالی را از بازار خودرو برای درک بیشتر این موضوع بیان میکنیم؛ شما اگر قصد خرید یا فروش خودروی پراید یا پژو را داشته باشید میتوانید بلافاصله و ظرف چند ساعت این معامله را انجام دهید، زیرا دو خودروی پراید و پژو نقدشوندگی بسیار بالایی دارند و هر زمان که اراده کنید میتوانید این دو خودرو را بخرید و یا بفروشید، اما قطعا برای خرید و یا فروش خودروی پورشه مدل باکستر با رنگ صورتی، به مشکل بر میخورید و نمیتوانید هر زمان آن را بفروش رسانده و یا بخرید! و باید مدتی را صبر کنید، یک ماه، سه ماه و شاید هم شش ماه، زیرا نقدشوندگی این خودرو بسیار پایین است.

در بازار سهام نیز ما سهم هایی را داریم که هماهنند پراید و پژو دارای نقد شوندگی بالایی هستند که هر زمان اراده کنید، میتوانید آن را بخرید و یا بفروش برسانید و همچنین شرکت هایی وجود دارند که نقدشوندگی بسیار پایینی دارند، به حدی که برای خرید و یا فروش آنها باید روزها و حتی ماه ها صبر کنید!

سه فاکتور مهم در تعیین نقدشوندگی سهام وجود دارد:

  • ارزش معاملات
  • شناوری سهام
  • ارزش بازاری نماد

که باید در حین بررسی، این سه فاکتور مهم را مورد توجه قرارداده تا سهم هایی که نقدشوندگی پایینی دارند را شناسایی کرده تا از لیست خود حذف کنید، مشکل این سهم ها این است که شاید سودده باشند اما اگر نتوانید به موقع سهم خود را بفروشید و روند نزولی سهم شروع شود، بخش عمده ای از سودتان را از دست می دهید. از طرف دیگر اگر به دلایل شخصی پول لازم باشید و سهام شما به راحتی نقد نشود، امکان دارد در برنامه های زندگی تان به مشکل بربخورید. پس توصیه می کنیم که سهامی را خریداری کنید که نقد شوندگی قابل قبولی داشته باشند.

امیدوارم این مقاله و مطالبی که توصیه کردیم به شما کمک کنند تا بهترین سهم های بازار را گلچین کرده و سهم های خطرناک را نیز دور بیاندازید تا بدور از استرس و نگرانی سودهای شیرینی از بازار بگیرید.

منبع: وب سایت آموزش بورس

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها